ارسال به دیگران پرینت

ضرورت پاسخگویی هایپر استار به وضعیت کاری کارمندانش

این مطلب در فشای مجازی توسط مجله هنری ژوان منتشر شده است که ۵۵ آنلاین آمادگی دارد جوابیه هایپر استار و فروشگاه های مشابه را منتشر کند .

ضرورت پاسخگویی هایپر استار به  وضعیت کاری کارمندانش

۵۵آنلاین :

چند وقت پیش برای کاری گذرم به یکی ازهایپراستارای بزرگ تهران افتاد و با چندتا از کارمنداش هم‌کلام شدم. چیزی که می‌خوام بگم یه قسمتی از استثمار نیروی کار توی فروشگاه‌های زنجیره‌ایه که میشه به باقی سازمان‌ها هم تعمیمش داد، ولی خب توهایپراستار شما این استثمار رو خیلی عریان‌تر می‌بینیدش

۱. دو نفر از کارمندای هایپراستار که باهاشون صحبت کردم، هر کدوم بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو توی یه بازه‌ی سه، چار ماهه وزن کم کردن. این کم کردن وزن٬ از افزایش فشار و ساعات کاری نشأت می‌گیرن و البته محدود به این دو نفر هم نبوده.

۲. یکی از کسایی که باهاش صحبت می‌کردم گفت که توی یکی دو سال اخیر از شدت استرس دو نفر از بچه‌ها سکته‌ی مغزی کردن، که توی یه مورد طرف از ترس از دست دادن کارش، همون اوایل دوره‌ی استعلاجی و طول درمانش سر کار برمی‌گرده.

۳. هیچ‌کدوم از پرسنل سطح فروش حق نشستن ندارند، مگر هنگام ناهار که ازمانش یک ساعته و می‌تونن توی غذاخوریشون بشینن. تو مدت کار اگه به هر دلیلی بشینن، یا حتی برن توی ماشینشون که داخل پارکینگه برای چند دقیقه استراحت در کنن، پرسنل انتظامات هایپر میان و از جا بلندشون می‌کنن.

۴. تو یه مورد دیگه، یکی از کارمندا می‌گفت که از زمستون سال گذشته تا الان، یعنی توی یه بازه‌ی هشت، نه ماهه نتونسته از مرخصیش استفاده کنه.

۵. یکی دیگه از کارمندای هایپراستار می‌گفت که خیلی از کارکنان در سال روزهای آف ( تعطیلی‌شون) رو هم میان سر کار و تعداد زیادی از کارمندای سطح مغازه‌ی هایپراستار هستند که ۴٬۵ یا ۶ ماه در سال حتی روزهای آف رو هم سر کار هستند.

۶. اکثرشون یا حداقل حقوق رو می‌گیرن یا کمی بیشتر از حداقل حقوق. مثلا سرپرستی که توی فروشگاه چند کارمند زیر دستشه و روزی به طور میانگین حدودا ده ساعت کار میکنه، حول وحوش یک میلیون و پونصد هزارتومان می‌گیره.

۷. کارمندها حق اعتراض زیادی ندارند و به کوچک‌ترین بهانه‌ای اخطار دریافت می‌کنند. هر اخطار می‌تونه باعث بشه که تا مدت‌ها سطح سازمانی افراد تغییر نکنه. تغییر نکردن سطح سازمانی هم عواقبی مثل جلوگیری از ترفیع یا افزایش حقوق داره.

۸. هیچ اضافه کاری هم به افراد پرداخت نمیشه، شما اگه بیش از زمان مقرر سر کار موندید، تنها وظیفه‌تون رو انجام دادید و خیلی از اوقات چاره‌ای به جز تن دادن به این اضافه‌کاری‌های اجباری نیست.

۹. پرسنل سطح فروش توی سال‌های اخیر به شدت کم‌تر شدند و همین مسأله باعث میشه که کار اضافی ناشی از کم شدن نیروی کار، بین افراد باقیمانده تقسیم شه. در یک مورد تعداد کارکنان یک بخش از حول و حوش ۱۰۰ نفر به ۷۰ نفر تقلیل پیدا کرده

۱۰. نحوه‌ی تفتیش بدنی کارکنان در هنگام خروج از محل کارشون هم به شدت آزار دهنده است. هر کارمندی بعد از تموم شدن کارش باید تفتیش بشه

۱۲. هر کسی که مصاحبه‌ای با نهادهای خارج از مجموعه‌ی هایپر استار بکنه و راجع به شرایط کاریش حرف بزنه و یا اطلاعاتی ارائه کنه، از مجموعه اخراج می‌شه.

۱۲. گذشته از مسأله‌ی دامپینگ که باعث میشه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسب و کارهای خرد رو نابود کنند، استثمار و بهره کشی از نیروی کار ارزان، اون هم به شکل سازمان یافته است که باعث میشه این فروشگاه‌ها مثل قارچ رشد کنن و بتونن به راحتی به مشتری تخفیف‌های متعدد ارائه کنن.

۱۳. خیلی از کسایی که توی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار می‌کنند و شاید همین کسانی که من تونستم باهاشون صحبت کنم، صاحبان کسب و کارهای خردی بودند که به دلایل متعدد نتونستند کارشون رو ادامه بدن و حالا تبدیل به نیروی کار ارزانی برای این فروشگاه‌ها شدند.

منبع : مجله هنری ژوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه