ارسال به دیگران پرینت

نصب دکل ایرانسل در قبرستان خالد نبی

پس از فنس‌کشی و به نوعی تعیین غیر حرفه‌ای حریم برای گورستان خالد نبی و استفاده از سنگ‌های تاریخی برای پایه‌های کانکس نگهبانی در این منطقه، اکنون نوبت به نصب دکل 40 متری ایرانسل رسیده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مجوز ساخت دکل در گورستان تاریخ خالد نبی را صادر کرد.

نصب دکل ایرانسل در قبرستان خالد نبی

۵۵آنلاین :

با صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گورستان تاریخی خالد نبی دکل ایرانسل مستقر می‌شود. گورستان خالد نبی در بالاترین نکته کوه مقدس تانگری‌داغ( کوه خدا) قرار دارد؛ این گورستان زیارتگاه تمام ترکمن‌ها بوده و هر ساله حدود یک میلیون نفر از این گورستان بازدید می‌کنند.

گورستان تاریخی خالد نبی سال گذشته در لیست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. به گفته شاهدان محلی، شورای معاونان میراث فرهنگی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در نقطه اوج این کوه مجوز ساخت یک دکل 40 متری را دادند تا منطقه از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردار باشد.

اسحاق حمایتی، فعال انجمن حامیان میراث و بافت تاریخی استان گلستان در گفت‌وگو با اسکان نيوز با بیان این‌که طی ده سال گذشته هم یک دکل دیگر در این منطقه ساخته شده، گفت: استدلال مسئولان میراث فرهنگی برای صدور مجوز ساخت دکل جدید، حضور دکل قدیمی بوده است. برای نصب این دکل در منطقه باستانی، باید 2 متر حفاری و بتن‌ریزی شود.

حمایتی از شروع اجرا این پروژه در روزهای گذشته خبر داد. براساس گفته کارشناسان میراث فرهنگی کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی هیچگاه انجام نشده و فرم نمادین و سنگی این محوطه باعث شده به آن اهمیت ندهند. علی‌رغم اختصاص اعتبارات برای این محوطه اما اقدامات مناسبی در آن انجام نشده است. به عنوان نمونه دورتادور منطقه فنس‌کشی شده اما بخشی از سنگ‌های گورستان خارج از محوطه فنس‌کشی شده قرار دارد.

گورستان خالدنبی تعیین حریم نشده و محدوده این محوطه تاریخی مشخص نیست، عملا این فنس کشی باعث تعیین حریم شده و در نتیجه بیرون از آن احتمال وقوع هر اتفاقی وجود دارد. به گزارش اسکان نيوز ، چندین کانکس در این منطقه مستقر شده که برای ساخت آن‌ها از همان پایه‌های تاریخی گورستان استفاده شده است؛ جالب آن‌که در زمان حضور دائم نگهبانان فعالان میراث فرهنگی بر این باورند که حفاری و نصب دکل با هر عنوان و ارتفاعی در منطقه تاریخی غیرمنطقی و غیرقانونی بوده، چرا که حفاری می‌تواند برخی از لایه‌های تاریخی را از بین ببرد.

علاوه بر آن دکل‌هایی با این ارتفاع در حریم منظری یک اثر تاریخی خلاف ضوابط میراثی بوده و به جای این‌که سعی در انتقال دکل قبلی به جای دیگری داشته باشد، مجوز نصب یک دکل دیگر را هم صادر کرده‌اند. گفتنی است که تعدادی از این سنگ‌ها بیرون از فنس و پراکنده بوده‌اند بدون جانمایی، مطالعه و مستندسازی به داخل فنس منتقل شده‌اند که این اقدام هم حرکتی غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای است.

گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستا گچی سو - نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است. قله کوه گوگجه داغ که در بین مردم به قله «قدرت» یا گوج (گوژ) به زبان ترکی نیز معروف است، حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رشته کوه گوگجه داغ از مشرق به کوه‌های بابا شملک و از شمال و غرب و جنوب به هزار دره اطراف پیوسته‌است.

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.

منبع : اسکان نیوز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه