ارسال به دیگران پرینت

رد دعوت افطاری روحانی توسط برخی از سینماگران: سفره‌های خالی و وعده‌های عمل‌نشده

جمعی از بازیگران و کارگردان‌های سرشناس سینمای کشور در اقدامی اعتراضی اعلام کردند که به مهمانی افطاری حسن روحانی رییس جمهور ایران شرکت نخواهند کرد. این هنرمندان دلیل عدم شرکت خود را در مهمانی رییس جمهور وضعیت نامناسب اقتصادی، سفره خالی مردم و وضعیت حقوق بشر در جامعه دانسته‌اند و با نوشته‌های جداگانه یا با پیوستن به کمپین و هشتگی در توییتر با عنوان «ما به افطاری نخواهیم رفت» اعتراض خود را نشان داده‌اند.

رد دعوت افطاری روحانی توسط برخی از سینماگران: سفره‌های خالی و وعده‌های عمل‌نشده

۵۵آنلاین :

جمعی از بازیگران و کارگردان‌های سرشناس سینمای کشور در اقدامی اعتراضی اعلام کردند که به مهمانی افطاری حسن روحانی رییس جمهور ایران شرکت نخواهند کرد. این هنرمندان دلیل عدم شرکت خود را در مهمانی رییس جمهور وضعیت نامناسب اقتصادی، سفره خالی مردم و وضعیت حقوق بشر در جامعه دانسته‌اند و با نوشته‌های جداگانه یا با پیوستن به کمپین و هشتگی در توییتر با عنوان «ما به افطاری نخواهیم رفت» اعتراض خود را نشان داده‌اند.

این مهمانی غروب چهارشنبه ۹ خرداد ماه برگزار شد و جمعی از هنرمندان در آن شرکت کردند. کارت دعوت از سوی دفتر ریاست جمهوری فرستاده شده بود.

مهناز افشار، پرویز پرستویی، مازیار میری، برزو ارجمند، شیلا خدادادی، پرستو گلستانی، امین تارخ، احسان کرمی، فاطمه گودرزی و سارا بهرامی از جمله هنرمندانی هستند که با انتشار متنی در شبکه‌های مجازی رفتن از رفتن به این مهمانی خودداری کردند.

مهنار افشار ، بازیگر مطرح سینما با رد دعوت افطاری حسن روحانی در توییتر خود نوشت بهتر است به جای دعوت از او از آتنا دایمی فعال حقوق کودک که در زندان اوین به سر می‌برد دعوت کند. خانم افشار با انتشار عکسی از آتنا دائمی و کارت دعوت خودش برای افطاری نوشته است: ‌«سلام آقای روحانی با تشکر از دعوت حضرتعالی از شما می‌خواهم به جای آتنا دائمی (فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی) که به تازگی در زندان قرچک ورامین ۳۰ ساله شده و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد را دعوت کنید.او جنایتکار نیست فقط برای حقوق انسان‌ها در این سرزمین تلاش کرده.»

شیلا خداداد بازیگر سینما نیز در صفحه اینستاگرامش با انتقاد از عمل نکردن روحانی به وعده‌های انتخاباتیش نوشت: «جناب آقای رییس جمهور باز چه کمکی از ما برمیاید؟باز هم احتیاج به حمایت بازیگران و نخبگان و ورزشکاران دارید؟برای کوچکتر شدن سفره مردم یا گرانتر شدن دلار یا بی اهمیتی به کودکان بد سرپرست یا کودک آزاری یا کمبود و گرانی دارو یا مواد مخدری که به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارد؟من به عنوان عضو بسیار کوچک جامعه هنری از شما گله مندم و در این ضیافت شرکت نخواهم کرد چرا که صبح روز پنجشنبه میخواهم باز در چشمان هموطنانم نگاه کنم و شرمنده نباشم،تنعم از سفره پر برکت الهی؟؟؟؟؟!!!!!جمله عجیبیست!!!!!!!»

نوبخت سخنگوی دولت، در جلسه هفتگی با مطبوعات در پاسخ به واکنش هنرمندان به دعوت ریاست جمهوری گفت: «چه کاری دولت باید انجام می داد که نداد. کی دوست داره که دوستانش که بهش احسان کردند همچنان باقی نمانند. خب دولت معقول است به ما بگویید باید چه کاری انجام بدهیم عقل‌مان نرسیده است.»

پرویز پرستویی بازیگر سینما نیز در اینستاگرام خود نوشت: «با توجه به شرایط بد اقتصادى و روحى مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهم‌آیى‌هایى که مستلزم صرف هزینه‌هاى زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادى از همکارانم چندان ضرورى نباشد.»

او در بخش دیگری از نوشته خود با کنایه به رییس جمهور که فقط از مشکلات هنرمندان در سال‌های اخیر بدون راه‌حل حرف زده است، نوشت: «تجربه چند سال اخیر نشان داده که شما حتى بیش از ما به این مشکلات واقفید و آنها را به بهانه هاى مختلف بیان میدارید. اما ظاهرا ما باید فقط دلخوش باشیم که شما در کنار ما هستید و این مشکلات را می‌دانید و می‌گویید.»

پرستویی در آخر مطلبش نوشته که اگر حسن روحانی رییس جمهور نبود احتمالا این بخش از انتقاد او هم «فیلتر» می‌شد.

امین تارخ یکی از بازیگران باسابقه سینما و تئاتر هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آقای روحانی؛ جشن گرفتیم و پایکوبی کردیم، آن هنگام که به شما رای دادیم، مراسم افطار شرکت در جشن است، ما اکنون در عزای رایمان نشسته ایم. تنهایمان بگذارید.»

پرستو گلستانی بازیگر تئاتر و سینما در اینستاگرام خود نوشت که این افطاری او به دلیل فقر شدید در جامعه از گلو پایین نمی‌رود: «جناب آقای حسن روحانی ،رئیس جمهور محترم وقتی مردم ما به سختی زندگی میکنند و حتی دسته ای از مردم سفره سحریشان خالی است ؛این افطاری ها از گلویم پایین نمیرود، پس نخواهم آمد .دور هم میل بفرمایید ،شاید کمی هم در دلتان هنگام اذان به فکر افطاری دردمندان افتادید.»

مازیار میری، کارگردان سینما و برزو ارجمند، بازیگر نیز نوشته پرویز پرستویی را در اینستاگرام خود با عنوان پست موقت منتشر کرده و دعوت حسن روحانی به افطاریش را رد کرده‌اند.

فاطمه گودرزی بازیگر سینما خطاب به رییس جمهور نوشت که چطور می‌تواند به مهمانی او برود وقتی فقر در جامعه زیاد است: «حمایت از شما جواب سنگینی دارد که باید به مردم عزیز کشورم داد، بعداز تمام مشکلاتی که به مشکلات سال پیش اضافه شده، چطور به میهمانی شما بیام؟»

فلور نظری بازیگرسینما و تیاتر در اینستاگرام خود نوشت از آنجا که بسیاری از همکارانش «ممنوع الکار یا ممنوع التصویر یا ممنوع الخروج یا ممنوع الورود هستند» و یا «بسیارى خانه‌نشین و فراموش شده‌اند و بیکارند« و با گلایه از حسن روحانی که «نه تنها به وعده‌هایتان عمل نکردید» بلکه «حتی توضیحی هم نمی‌دهید» دعوت او را به مهمانی افطاری رد کرد و نوشت: «من به این افطارى نمىآیم . اى کاش ذوق و امید و دلخوشى ما و مردمى که به شما اعتماد کردند رو به یاس و نا امیدى تبدیل نمى کردید . اى کاش.»

مهرناز دبیرزاده نوازنده تنمبک نیز در اینستاگرام خود با رد دعوت افطاری حسن روحانی نوشت: «ذات هنر شادى آفرین است و من که این روزها مردمم را شاد نمى بینم، حضور در این مراسم را جایز نمى دانم.»

ناهیتا همتی بازیگر نیز فقر شدید در جامعه، وضعیت استان‌های محروم در کشور مانند سیستان و بلوچستان و.. خطاب به رییس جمهور در صفحه اینستاگرامش نوشت: «سلام آقای رییس جمهور من به افطاری شما نخواهم آمد….سفره ما مردم ایران روز به روز خالی تر می‌شود… بیماری و فقر در استان‌های سیستان و بلوچستان روز به روز بیشتر میشود…. وضعیت زلزله زده‌ها، سالهای سال به همین منوال باقی مانده است (زلزله بم و حالا کرمانشاه) آب و هوایی که در بیشتر استان ها غبار آلوده است و هموطنان کوردمان روزی نیست که عذاب نکشند، کوله‌برانی که با شلیک کشته می‌شوند. حتی اسب هایشان تیرباران میشوند وضعیت زنان در هر حوزه ای که فکرش رو بکنید، روز به روز اسفبار تر میشود….‌وضعیت اسید پاشی و قوانین عقب افتاده درست نشده…‌بیماریهایی که خانواده ها برای پول دارو به هر جایی التماس میکنن و حاضرن تن به فروختن اعضای بدن خود بدهند… هنرمندانی که ممنوع هستند، هنری که سانسور میشود، آدم هایی که حذف میشوند. سرپنجه آهنینی گلویمان را سالهاست که سخت می‌فشارد، در حال خفه شدنیم ….واقعا در چنین شرایطی که من و مردم با فقر دست و پنجه نرم‌ می‌کنیم، در حالی‌که کوچکترین اعتراضی هم سرکوب می‌شود ، برای خودم حضور در چنین مکانی را جایز نمیدانم…»

امیر مهدی ژوله طنزنویس و بازیگر سینما که به افطاری رییس جمهور دعوت نشده و کارت دعوتی برای او ارسال نشده است در اینستاگرام خود با زبان طنز نوشت که اگر دعوت هم می‌شد نمی‌رفت: « آقا من خیلی دلم میخواست مثل بسیاری از هنرمندان عزیز ،این مراسم افطار رئیسجمهور رو تحریم میکردم ،ولی متاسفانه به هزار و یک دلیل نمیتونم.دلیل اولش اینکه اصلا دعوت نشدم. »

از سوی دیگر تحریم افطاری رییس جمهور از سوی هنرمندان توسط رسانه‌های مخالف دولت مانند خبرگزاری فارس و تسنیم پوشش داده شد. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در خبری نوشته که سلبریتی‌‌های که قبلا هشتگ «#تا_۱۴۰۰_با_روحانی» را برایش پرمخاطبکرده بودند، حالا «دل‌پری از رییس جمهوری دارند»

سخنگوی دولت در واکنش رد دعوت افطاری: چه کاری را دولت انجام نداده است؟

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه در جمع خبرنگاران نسبت به رد دعوت افطاری رییس جمهور از سوی تعداد زیادی از هنرمندان مطرح گفت: «ما تمام تلاش‌مان را کردیم که مشکلات کشور حل شود. چه کاری را دولت انجام نداده است؟ چه کسی دوستدارد که سفره مردم پربارتر نباشد؟»

آقای نوبخت مدعی شد بیشترین بودجه دولت بودجه رفاهی است که بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان خرج شده است.

سخنگوی دولت با اظهار اینکه با تاکید بر اینکه سفره مردم در سال گذشته نیز نامناسب بوده و تغییری نکرده، گفت: «آیا سفره‌های مردماردیبهشت ماه پارسال رنگین‌تر بود و امسال خالی‌تر شده است؟» در اردبیهشت ماه سال گذشته بسیاری از هنرمندان مردم را به رای دادن به حسن روحانی برای ریاست جمهوری تشویق کردند. ظاهرا آقای نوبخت فراموش کرده مردمی که به حسن روحانی رای داده‌اند فکر می‌کردند او می‌تواند وضعیت آنها را بهتر کند.

محمد باقر نوبخت در ادامه حرف‌هایش گفت از هنرمندان یعنی «انسان‌های فهیم و تحصیل‌کرده انتظار قضاوت درست» می‌رود. او مجددا با تکرار حرف‌های سابقش گفت: «نخبگان به دولت کمک فکری و برنامه‌ای کنند و دولت راغب است که از همه آحاد ملت نظرخواهی کند.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران از خرداد ماه ۹۲ تاکنون به بسیاری از شعارهای انتخاباتی دو دوره خود از جمله رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی، بهتر کردن اوضاع اقتصادی، رفع سانسور و ممنوعیت‌های بیش اندازه از هنرمندان و باز کردن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در جامعه عمل نکرده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه