ارسال به دیگران پرینت

قیمت سرب برخلاف انتظار همچنان در حال رشد است

اخبار فلزات: با وجود آنکه افزایش نرخ بهره دلار آمریکا در روزهای گذشته زمینه کاهش قیمت کامودیتی‌ها را فراهم می‌کرد، اما افزایش تنش و درگیری میان کره‌شمالی و آمریکا و همچنین بروز تنش‌های جدید در منطقه کردستان عراق و افزایش جهانی قیمت نفت موجب رشد قیمت کامودیتی‌ها را فراهم کرد.

قیمت سرب برخلاف انتظار همچنان در حال رشد است

۵۵آنلاین :

در نمودار 1 موجودی فلز سرب انبارهای بورس لندن و قیمت فروش نقدی آن آورده شده است. همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان موجودی سرب انبارهای بورس فلزات لندن در ماه سپتامبر نسبت به آگوست رشد داشت، اما با این وجود از هفته دوم این ماه قیمت این فلز روند رو به رشد سریعی را طی کرد و در 25 سپتامبر به 2 هزار و 500 دلار به ازای هر تن رسید.

همانطور که در نمودار نیز پیداست، در ابتدای هفته گذشته، 18 سپتامبر موجودی سرب انبارهای بورس فلزات لندن معادل 162 هزار و 900 تن و قیمت معامله نقدی آن نیز 2 هزار و 369 دلار به‌ازای هر تن بود. موجودی انبارها طی یک هفته گذشته روند کاهشی داشت و در 25 سپتامبر با 1.2 درصد کاهش به 160 هزار و 925 تن رسید. قیمت سرب نیز در همین زمان با 6 درصد رشد به 2 هزار و 500 دلار به‌ازای هر تن رسید.

از مهم‌ترین اتفاقات مؤثر هفته گذشته که بر نرخ بهره آمریکا اثرگذار بود، برگزاری جلسه فدرال رزرو آمریکا و تأثیر آن بر شاخص ارزش دلار آمریکا بود. در این نشست 11 نفر از 16 عضو فدرال رزرو با افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا موافقت کردند. و بنا شد که در ماه دسامبر مجددا نرخ بهره افزایش یابد. با برگزاری این جلسه شاخص ارزش دلار آمریکا افزایش یافت و در پی آن نرخ یورو که قبل از جلسه 1.2 دلار بود به زیر 1.188 دلار افت کرد. افزایش شاخص ارزش دلار آمریکا انتظار کاهش قیمت کامودیتی‌ها را فراهم کرد.

پس از کاهش نرخ یورو، آمار PMI آلمان و اتحادیه اروپا منتشر شد که بسیار قدرتمندتر از ماه قبل و پیش‌بینی آن بود که همین امر موجب افزایش ارزش یورو در روزهای بعد و عبور از 1.2 دلار و موجب کاهش 0.17 درصدی شاخص ارزش دلار شد. کاهش شاخص ارزش دلار آمریکا موجب تقویت بازار کامودیتی‌ها و افزایش قیمت فلز سرب شد.

از دیگر اتفاقات جدید روزهای اخیر که بر قیمت کامودیتی‌ها تأثیرگذار بود، افزایش تهدیدهای امریکا به هدف قرار دادن هواپیماهای کره شمالی بود که موجب افزایش قیمت کامودیتی‌ها شد. از طرفی هم قیمت نفت در بازارهای آمریکا به بیشترین سطح خود در 5 ماه گذشته رسید، که علت آن اعلام اوپک مبنی بر کاهش تولید و عرضه نفت و تهدید اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر توقف صادرات نفت کردستان عراق به‌علت برگزاری رفراندوم استقلال بود. از آن‌جایی که قیمت نفت در ماه‌های اخیر سرعت‌گیر قیمت کامودیتی‌ها بود، این افزایش قیمت زمینه افزایش قیمت فلزات را فراهم کرد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه