ارسال به دیگران پرینت

امرالله صالح در واکنش به اظهارات خلیلزاد درباره گفتگوهای صلح:

مکالمات در ارگ 'مخفیانه' ضبط می‌شد

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان در رشته‌توییت‌هایی یک بار دیگر به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، واکنش نشان داده و گفته مکالمات خصوصی او با مقامات ارگ ریاست جمهوری به طور "مخفیانه ضبط شده و باید منتشر شود."

مکالمات در ارگ 'مخفیانه' ضبط می‌شد

امرالله صالح، معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان در رشته‌توییت‌هایی یک بار دیگر به اظهارات اخیر زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، واکنش نشان داده و گفته مکالمات خصوصی او با مقامات ارگ ریاست جمهوری به طور "مخفیانه ضبط شده و باید منتشر شود."

او در توییتی از اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان خواسته است تا این مکالمات را منتشر کند.

اشاره آقای صالح به مصاحبه‌های اخیر آقای خلیلزاد است که در آن سیاسیون افغانستان را متهم به "خودخواهی" کرده و آن‌ها را عامل شکست دولت قبلی دانسته است.

آقای صالح در توییتی نوشته است: "پس از آشکار‌شدن فریبکاری‌های [آقای] خلیلزاد در روند صلح، تصمیم گرفته شد تا مکالمات حضوری و تلفنی مرتبط به صلح با او و دیگر هیئت‌های خارجی بصورت سری ثبت شود و اینکار بطور منظم صورت می‌گرفت".

زلمی خلیلزاد اخیرا در گفتگو با دویچه وله، آقای غنی را متهم کرد که برنامه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را که قرار بود در افغانستان صورت بگیرد با فرار خود از کابل برهم زد.

او گفت اشرف غنی در مورد این تصمیم خود نه آمریکایی‌ها و نه نزدیکان خود را در قدرت مطلع نساخته بود. آقای خلیلزاد در عین حال گفت حالا پرسش اصلی این است که چرا آقای غنی کابل را ترک کرد در حالیکه اگر نگرانی امنیتی داشت باید با نیروهای خارجی و آمریکایی ها در میان می‌گذاشت.

آقای صالح با خطاب قراردادن اشرف غنی گفته "می‌دانم این مکالمات ثبت شده و امیدوارم آن‌ها را داشته باشی، اکنون وقت انتشار این مکالمات است".

معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که اکنون "که همه روزه بر زخم‌های ملت ما نمک می‌پاشند نیاز است که این مکالمات منتشر شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد".

امرالله صالح در همین حال آقای خلیلزاد را به "لابی‌گری برای طالبان" متهم کرده است.

او در یک پیام دیگر در صفحه توییتر خود نوشته است "در حالی‌که افغان‌ها در معرض تراژدی و شکنجه بزرگ قرار دارند، خلیلزاد را می‌بینیم که با لبخند برای طالبان و تروریست شبکه حقانی، لابی‌گری می‌کند".

امرالله صالح که در صفحه توییتر، خود را سرپرست ریاست جمهوری افغانستان معرفی کرده، نوشته است که، زلمی خلیلزاد "به ادبیات و روایت دهه ۹۰ خود بازگشته است، زمانی که از یک شرکت بزرگ نفت حقوق می‌گرفت. او ضمائم محرمانه توافق دوحه را تا آخر از ما پنهان کرد. چرا او خوشحال است؟"

آقای خلیلزاد دو هفته قبل از سمت خود استعفا کرد و پس از آن در مصاحبه‌های مختلفی رهبران پیشین دولت افغانستان را مسئول وضع کنونی این کشور دانست.

او اخیرا در یک نشست مجازی در واشنگتن گفت حضور آمریکا در افغانستان یک "فرصت طلایی" بود و از آن به گونه درست استفاده نشد.

او همچنین گفته است پافشاری محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان برای ادامه کارش باعث شد آمریکا خوشبینی خود را برای توافق دولت افغانستان با طالبان از دست بدهد و در پی خروج باشد

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه