ارسال به دیگران پرینت

اکبر نیک پژوه:

شایع ترین عارضه کرونا در کودکان

یک متخصص قلب گفت: بادکنکی شدن عروق قلبی، عارضه شایعی است که اکثر کودکان مبتلا به کرونا به آن دچار می‌شوند.

شایع ترین عارضه کرونا در کودکان

اکبر نیک پژوه، متخصص قلب و عروق من تشریح وضعیت بیماران قلبی و تاثیر شرایط کرونا بر زندگی آنان اظهار کرد: بیماران قلبی باید هرچه سریعتر واکسن کرونای خود را دریافت کرده تا در صورت نیاز اورژانسی به خدمات بیمارستانی دچار درگیری با بیماری کرونا نشوند.

او با بیان اینکه واکسن کرونا باعث افزایش خطر میوکاردیت و التهاب ماهیچه قلب می‌شود، افزود: به دلیل اینکه زمان زیادی از شروع واکسیناسیون همگانی در کشور‌ها نگذشته است هنوز نمی‌توانیم نظر قطعی درباره عوارض بلند مدت این واکسن‌ها بر سیستم‌ ایمنی بدن بدهیم.

نیک پژوه ادامه داد: علاوه براین، شرکت‌های تولیدکننده واکسن به دلیل فضای رقابتی موجود به صورت واضح عوارض واکسن‌های خود را در اختیار متخصصان این حوزه قرار نمی‌دهند؛ تا کنون فقط عارضه التهاب ماهیچه قلب در واکسن ساخت شرکت مدرنا گزارش شده است و گزارش دیگری در این رابطه منتشر نشده است.

این متخصص قلب و عروق درباره نحوه مصرف داروهای بیماران قلبی در پاندمی کرونا توضیح داد: معمولا دارو‌های قلبی را به دلیل نیاز مسمتر بدن نباید قطع کرد. شواهد علمی نشان می‌دهد که تداخلی بین واکسیناسیون کرونا و دارو‌های قلبی وجود ندارد، بنابراین می‌توان طبق معمول دارو‌ها را استفاده کرد، اما به افرادی که دارو‌های غلظت خون مصرف می‌کنند توصیه می‌شود، قبل از تزریق واکسن در مدت کوتاه تری آزمایش‌های  خود را انجام دهند و وضعیت غلظت خون خود را بررسی کنند.

او تاکید کرد: اولین اولویت بیماران قلبی در شرایط کنونی باید تزریق واکسن باشد، پس توصیه می‌کنیم در اولین فرصت با هر نوع واکسن موجود سطح ایمنی بدن خود را بالا ببرند. با توجه به مقالات منتشر شده واکسن‌های موجود در کشور همگی می‌توانند برای بیماران قلبی استفاده شوند تا دچار عارضه‌ شدید ناشی از کرونا نشوند.

نیک پژوه در خصوص مدت زمانی که یک فرد می‌تواند بعد از دریافت واکسن کرونا جراحی‌های قلبی را انجام دهد، گفت: به طور کلی نمی‌توان تاثیر واکسن را بر شرایط قلب بعد از جراحی پیش بینی کرد. بهتر است قبل از انجام جراحی با پزشک مشورت کرده و درصورت هرگونه منع و غیر اورژانسی بودن جراحی،  آن را به تعویق بیندازید.

شایع ترین عارضه کرونا در کودکان

خطر ابتلای بیماران قلبی به کرونای شدید بیشتر است

این متخصص قلب و عروق در خصوص احتمال ابتلای شدید بیماران قلبی به کرونا تصریح کرد: این عارضه در فرد به فرد متفاوت است، اما در بیماران قلبی به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای و کاهش سطح ایمنی در بدن می‌توانیم بگوییم خطر ابتلا این بیماران به کرونای شدید بیشتر است.

او درباره عوارضی که بیماران قلبی پس از بهبود کرونا با آن در گیر می‌شوند، گفت: عارضه شایع که در بین بیماران قلبی پس از بهبود کرونایشان می‌بینیم، التهاب دیواره قلب و لخته شدن خون است که می‌تواند باعث گرفتگی عروق  و درنهایت سکته‌ قلبی شود، اما عارضه شایعی که این روز‌ها در میان کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند می‌بینیم، بادکنکی شدن عروق قلبی آنهاست که باید با جراحی به حالت اولیه برگردد تا در بزرگسالی منجر به عارضه حادی نشود.

نیک پژوه توصیه کرد: بهتر است افراد جامانده از واکسیناسیون هرچه سریعتر با تزریق واکسن، بدن خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کرده و از تجمعات از قبیل عزاداری و جشن‌ها دوری کنند. پیشگیری را به عنوان  یک شیوه ارزان و موثر در زندگی خود قرار دهید تا به زودی با واکسیناسیون حداکثری، زندگی به روال عادی خود برگردد.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه