ارسال به دیگران پرینت

گزارش سازمان جهانی گردشگری منتشر شد

گردشگری کی به روال عادی برمی‌گردد؟

در حالی که کارشناسان بهبود کامل شرایط گردشگری در اکثر نقاط جهان را در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ متصور هستند، معتقدند خاورمیانه تا سال ۲۰۲۲ به طور کلی به شرایط پیش از کرونا در عرصه گردشگری بازخواهد گشت.

گردشگری کی به روال عادی برمی‌گردد؟

 گردشگری بین‌المللی با کاهش محدودیت‌های سفر در برخی از مقاصد  و گسترش جهانی واکسیناسیون در بسیاری از نقاط جهان، در ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از بازگشت مجدد را تجربه کرد.

بر اساس آخرین نسخه گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برآورد می‌شود ۵۴ میلیون گردشگر در جولای ۲۰۲۱ از مرزهای بین‌المللی عبور کردند که ۶۷ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته اما این بهترین نتایج از آوریل ۲۰۲۰ است. این در حالی است که در جولای ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۳۴ میلیون نفر گردشگر بین‌المللی اقدام به سفر کردند، گرچه هنور اختلاف چشم‌گیر ۱۶۴ میلیون نفری با آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ وجود دارد. 

اکثر مقاصد در ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش متوسطی در ورودی گردشگران خارجی بوده‌اند، با این وجود، سال ۲۰۲۱ همچنان سالی چالش‌برانگیز برای گردشگری جهانی خواهد بود زیرا ورودهای بین‌المللی در حد فاصل ژانویه تا جولای در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تا ۸۰ درصد نزول یافته است.

منطقه آسیا-پاسیفیک همچنان ضعیف‌ترین نتایج را در بازه زمانی ژانویه تا جولای تجربه کرد و شاهد کاهش ۹۵ درصدی ورود مسافران بین‌المللی نسبت به سال ۲۰۱۹ بوده است. خاورمیانه (۸۲- درصد) دومین کاهش بزرگ را ثبت کرد و پس از آن اروپا و آفریقا (هر دو ۷۷- درصد) کاهش داشته‌اند و  قاره آمریکا با (۶۸- درصد) کاهش کمتری را تجربه کرده است. 

در همین حال، برخی از جزایر کوچک در دریای کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی، بهترین عملکرد را در ماه‌های ژوئن و جولای به ثبت رسانده‌اند به طوری که ورود گردشگران در این مناطق به سطحی نزدیک یا در برخی موارد فراتر از آمار قبل از همه‌گیری رفته است. 

رشد آهسته اعتماد گردشگران

این بهبود شرایط ماحصل بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بین‌المللی بویژه در اروپا و آمریکاست. کاهش محدودیت‌های سفر برای مسافران واکسینه‌شده همراه با افزیش واکسیناسیون کووید ۱۹، به افزایش اعتماد گردشگران و بازگرداندن تدریجی سفر ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان کمک کرده است. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند.

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این‌باره گفت: «به وضوح تقاضای زیادی برای گردشگری بین‌المللی وجود دارد و بسیاری از مقاصد با خیال راحت و مسئولانه از بازدیدکنندگان استقبال کرده‌اند. با این حال، شروع مجدد واقعی گردشگری و مزایای آن همچنان متوقف است زیرا قوانین و مقررات ناهماهنگ و نرخ نامتوازن واکسیناسیون در مناطق مختلف، همچنان بر اعتماد به نفس افراد در سفر تأثیر می‌گذارد».

درآمدهای گردشگری

اگرچه مقاصد گردشگری همچنان در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، درآمدهای ضعیفی را گزارش کرده‌اند، اما در ماه‌های ژوئن و جولای تعدادی از آن‌ها پیشرفت نسبتاً کمی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال ۲۰۱۹ نیز پیشی گرفتند. در میان مقاصد بزرگ‌تر، مکزیک در سال ۲۰۲۱ تقریباً همان درآمد گردشگری مانند سال ۲۰۱۹ را داشته و حتی در ماه جولای افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را به ثبت رسانده است.

همین امر در مورد سفرهای خروجی نیز صادق است. در بین بازارهای بزرگ‌تر، فرانسه (۳۵-) و ایالات متحده (۴۹-) در ماه جولای بهبود چشم‌گیری را تجربه کردند، اگرچه هزینه‌های گردشگری هنوز بسیار پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۹ بود.

چشم‌انداز آینده

بر اساس آخرین نظرسنجی از کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، چشم‌اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۱ همچنان نامشخص است و ۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند این دوره بدتر از حد انتظار خواهد بود. تنها ۳۱ درصد از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند آمار بهتری در پایان سال حاصل خواهد شد. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد اکثر متخصصان گردشگری همچنان انتظار دارند تقاضا برای سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ عمدتا در سه‌ماهه دوم و سوم افزایش یابد.

تقریباً نیمی از همه کارشناسان (۴۵ درصد) همچنان معتقدند بازگشت گردشگری بین‌المللی به سطح ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن روی خواهد داد، در حالی که ۴۳ درصد نیز به بهبود در ۲۰۲۳ اشاره می‌کنند. همچنین نیمی از این کارشناسان بر این باروند که شرایط گردشگری در اروپا در سال ۲۰۲۳ به شرایط پیش از همه‌گیری بازخواهد گشت و خاورمیانه نیز با پیش‌بینی بازگشت کامل در سال ۲۰۲۲، خوش‌بینانه‌ترین چشم‌انداز را برای بهبود سریع‌تر صنعت گردشگری دارد. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه