ارسال به دیگران پرینت

ادعای وال استریت ژورنال:

دسترسی برای نصب مجدد تجهیزات برای نظارت بر برنامه اتمی و همکاری بر سر مواد هسته ای یافت شده

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نوشت: « بر اساس گفته سه منبع نزدیک به مذاکرات، سفر گروسی به ایران پس از تفاهمی که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده، انجام می گیرد. بر مبنای این تفاهم، تهران به آژانس اجازه نصب مجدد تجهیزات نظارت بر فعالیت های هسته ای کشور را خواهد داد و همکاری با تحقیقات درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران را از سر خواهد گرفت.

دسترسی برای نصب مجدد تجهیزات برای نظارت بر برنامه اتمی و همکاری بر سر مواد هسته ای یافت شده

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نوشت: مقامات ایرانی و آژانس روز شنبه اعلام کردند، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف احیای همکاری های ایران با آژانس و جلوگیری از بحران در مذاکرات هسته ای، به تهران سفر می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: این سفر اوج مذاکرات فشرده طی روزهای اخیر با هدف تضمین تعهدات ایران بوده است. بر اساس گفته سه منبع نزدیک به مذاکرات، این سفر پس از تفاهمی که میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده، انجام می گیرد. بر مبنای این تفاهم، تهران به آژانس اجازه نصب مجدد تجهیزات نظارت بر فعالیت های هسته ای کشور را خواهد داد و همکاری با تحقیقات درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران را از سر خواهد گرفت.

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتر خود اعلام کرد رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر شنبه به ایران می رود و با رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران دیدار می کند. وی افزود دو طرف، همچنین بیانیه مشترکی را نیز صادر خواهند کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این دیدار روز یکشنبه برگزار می شود و آقای گروسی عصر یکشنبه هنگام بازگشت به وین، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند.

در صورتی که ایران رعایت شرایط توافق شده را رعایت کند، ایالات متحده، فرانسه ، بریتانیا و آلمان احتمالاً در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه آغاز می شود، بحث های مربوط به صدور قطع نامه برای محکوم کردن ایران را به تعویق خواهند انداخت. رئیس جمهور ایران پیش از این گفته بود که چنین فشاری می تواند برنامه تهران برای از سرگیری مذاکرات در احیای برجام را که یک هدف مهم سیاست خارجی دولت بایدن محسوب می شود، به تعویق بیندازد.

روز جمعه ، رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی خود دیدار کرد تا در مورد چالش های مذاکرات هسته ای که در ماه ژوئن متوقف شده، بحث و تبادل نظر کند. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران تا کنون از تعیین تاریخ از سرگیری مذاکرات در وین خودداری کرده است.

گروسی و مقامات ایرانی به طور همزمان در مذاکراتی با واسطه گری روسیه به منظور فراهم کردن مقدمات سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و همچنین تنظیم تعهداتی که ایران در این دیدار می پذیرد، شرکت کردند. این گفت‌وگوها تا اواخر شب جمعه ادامه داشته و تا عصر روز شنبه نیز همچنان در حال انجام بوده است.

عدم محکومیت ایران در شورای حکام آژژانس، به احتمال زیاد با انتقاد مخالفان برجام روبرو خواهد شد. پس از انتشار دو گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، خواستار "واکنش مناسب و سریع بین المللی" به اقدامات هسته ای ایران شد.

تصویب قطع نامه محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند منجر به اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله اعمال تحریم هایی شود. با این حال، مخالفت علنی روسیه با تشدید این مساله به این معناست که هرگونه پیگیری قطعنامه محکومیت، احتمالاً مسدود خواهد شد.

توافق هسته ای 2015 بیشتر تحریم های بین المللی علیه ایران را در ازای محدودیت های شدید اما موقت بر فعالیت های هسته ای تهران لغو کرد. در مه 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق خارج شد و تحریم های گسترده ای را علیه ایران وضع کرد و در مقابل، از تابستان سال 2019، ایران به تدریج نقض محدودیت های کلیدی توافق را آغاز کرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه