ارسال به دیگران پرینت

ضرورت توسعه همکاری و تعاملات دینی ایران و ارمنستان

عالیجناب گارگین دوم اسقف اعظم ارامنه در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان با یادآوری رابطه و همزیستی تاریخی ایرانیان و ارامنه، بر ضرورت تحکیم دوستی و توسعه همکاری و تعاملات دینی دو کشور تأکید کرعالیجناب گارگین دوم اسقف اعظم ارامنه در دیدار سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان با یادآوری رابطه و همزیستی تاریخی ایرانیان و ارامنه، بر ضرورت تحکیم دوستی و توسعه همکاری و تعاملات دینی دو کشور تأکید کرد.

ضرورت توسعه همکاری و تعاملات دینی ایران و ارمنستان

 در دیدار ظهوری، سفیر و سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با عالیجناب گارگین دوم اسقف اعظم ارامنه که در مقر اسقف اعظم در شهر اچمیادزین صورت پذیرفت، زمینه‌های همکاری و تعامل دینی ایران و ارمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

گارگین دوم اسقف اعظم ارامنه به شرایط ناشی از جنگ اخیر اشاره و ابراز اطمینان کرد که ارامنه از این آزمون تاریخی نیز با سربلندی عبور خواهند کرد.

وی با یادآوری رابطه و همزیستی تاریخی ایرانیان و ارامنه، کشور ایران را دوست همیشگی ارمنستان معرفی و بر ضرورت تحکیم دوستی دو کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد.

سفیر کشورمان در ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با رهبر دینی ارامنه، به موقعیت ارامنه به عنوان هموطنانی محترم و خوشنام اشاره کرد و زندگی آرام ارامنه در کنار دیگر ایرانیان را به عنوان الگویی از همزیستی پیروان ادیان توحیدی برشمرد.

ظهوری با مرور تلاش‌های برخی محافل برای سو استفاده از تفاوت‌های مذهبی و دینی برای دامن زدن به اختلافات و درگیری‌ها در صحنه بین‌المللی، همزیستی ارامنه و دیگر ایرانیان و نیز روابط دوستانه دو کشور را به عنوان الگویی قابل عرضه به دنیا برشمرد.

وی با تأکید بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حل و فصل اختلافات بین کشورهای منطقه از طریق گفتگو،  مذاکره را بهترین شیوه رفع اختلافات و حصول مطالبات دانست و ابراز امیدواری کرد برای اجرای دستور کار همکاری‌های مشترک به توسعه مناسبات هر دو کشور و رفاه مردم ارمنستان و ایران کمک کند.

اسقف اعظم گارگین دوم نیز بر آمادگی کلیسای حواری ارمنی برای پیگیری برنامه‌های مشترک با نهادهای ایرانی تأکید کرد.

در ادامه، طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان نیز در سخنانی ضمن ارج نهادن به همکاری‌های کلیسای اچمیادزین با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با یادآوری احترامی که ایران برای جایگاه کلیسای ارمنی در حفظ هویت ارامنه قائل است، توضیحاتی درباره برنامه‌های در دست پیگیری با بخش بین‌الملل کلیسای ارمنی و نیز دانشکده الهیات دانشگاه دولتی ایروان ارائه کرد.

وی با اشاره به توافق پیشین صورت گرفته با اسقف ناتان در خصوص میزبانی کلیسای اچمیادزین برای برگزاری اولین دور گفتگوی دینی، آمادگی طرف ایرانی برای برگزاری این برنامه در سه ماهه پایانی سال جاری را اعلام کرد.

در پایان این دیدار، هیأت ایرانی به همراه اسقف ناتان هوانیسیان مدیر روابط بین‌الملل آستان قدس اچمیادزین از گنجینه آستان بازدید کردند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه