ارسال به دیگران پرینت

میدل ایست آی: اماراتی‌ها بندر نفت و گاز بلحاف یمن را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند

سایت میدل ایست آی گزارشی را درباره تبدیل بندر بلحاف که زمانی ثقل صنعتی یمن محسوب می‌شد به پادگانی نظامی اماراتی منتشر کرد. در این گزارش آمده است: امارات برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در قالب بخشی از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان وارد یمن شد تا انصارالله را که بر صنعا مسلط شده بود، از این شهر بیرون کند.

میدل ایست آی: اماراتی‌ها بندر نفت و گاز بلحاف یمن را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند

ائتلاف عربی با هدف منع تبدیل یمن به مرکز قدرت‌های مخالف کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وارد یمن شد. امارات نیز از شورای انتقالی جنوبی یمن که خواهان جدایی جنوب از شمال است علیه دولت مستعفی یمن به رهبری عبدربه منصور هادی، مورد حمایت عربستان، حمایت و به این ترتیب اکثر جنوب یمن را فئودالیسم خصوصی خود تبدیل کرد.

دلیلی بر این مساله، وضعیت بندر بلحاف است که زمانی شریان حیات اقتصادی در جنوب یمن بود. این بندر به دلیل صادرات گاز طبیعی از چنین جایگاهی برخوردار بود که امارات از سال‌ها پیش بر آن تسلط یافته و آن را تبدیل به پادگان نظامی کرده است. با ورود جنگ به سال هفتم خود استان شبوه که بندر بلحاف در آن واقع است به دست دولت مستعفی افتاد که آن را از نیروهای امارات در سال ۲۰۱۹ پس گرفت اما بندر بلحاف همچنان در دست اماراتی‌هاست و این مساله خشم ساکنان محلی که تمایل دارند وضعیت بندر به وضعیت قبلی خود بازگردد، خشمگین کرده است.

آنها می‌خواهند بندر همان مرکز صادرات گاز باشد و اقتصاد این کشور را به منظور نجات یمنی‌ها از فقر تقویت کند.

امارات بر این بندر که در آن اولین پایانه گاز طبیعی مایع در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد، تسلط یافت که مداخله آن با عربستان در یمن عامل آن بود.

محمد صالح بن عدیو، استاندار شبوه اماراتی‌ها را به غارت ذخایر مهم این کشور و استفاده از آنها برای ایجاد آشوب متهم کرد. او در توییتی در ۲۴ اوت نوشت: صادرات گاز از بلحاف شریان زندگی در اوضاع سخت است. شما اماراتی‌ها منبع صادرات گاز برای نجات ارز کشور و اقتصاد کشور را به سمت گروهی از شبه‌نظامیان و صادرات شورش برده‌اید.

این سایت می‌افزاید، حاکمیت یمن بر بندر تبدیل به نقطه تنش شده و امارات طی هفته‌های اخیر شبه‌نظامیانی را جذب پادگان کرده و گزارش‌های محلی حاکی است آنها را بازداشت کرده و ایست‌های بازرسی در مسیرهای بلحاف ایجاد کرده است.

در حالی‌که نگرانی‌ها از درگیری دو قدرت وجود دارد اما مقامات محلی تمایل دارند بندر به مرکز درآمد ملی برای کنترل یمنی‌ها بر آن بازگردد.

صالح از ساکنان شبوه گفت: انصارالله در شبوه و بلحاف نیست. بلحاف یک بندر صنعتی برای صادرات گاز و نفت است نه یک پادگان نظامی و امارات باید اینجا را ترک کند.

صالح افزود: اکثر ساکنان شبوه با حضور امارات در بلحاف مخالفند. اگر اماراتی‌ها خواهان جنگ با انصارالله هستند باید جای دیگری بروند. استاندار در مسیر صحیح حرکت می‌کند و ما از آن به خاطر شبوه حمایت می‌کنیم مبارزان در بلحاف برادران ما هستند و کل آنچه ما می‌خواهیم این است که به پادگان سربازان بروند و بلحاف را ترک کنند.

سعودی‌ها روز دوشنبه بین اماراتی‌ها و استاندار میانجی‌گری کردند اما نتایج میانجی‌گری اعلام نشد. در صفحه اطلاع‌رسانی دفتر شبوه آمده است، استاندار با هیئت سعودی نقض‌های مستمر نیروهای امارات در بلحاف را بررسی کرد.

یک منبع مطلع بلحاف نیز گفت: سعودی‌ها با استاندار ملاقات کردند اما به توافقی نرسیدند زیرا سعودی‌ها تلاش کردند شروطی که اماراتی‌ها می‌خواستند تحمیل کنند.

این منبع تصریح کرد: استاندار مسؤول استان است و مسؤول است که از اماراتی‌ها یا هر گروه دیگری بخواهد این استان را ترک کند. هدف از حضور نیروهای اماراتی در بلحاف ایجاد آشوب و درگیری بین نخبگان شبوه و نیروهای طرفدار دولت مستعفی است. نخبگان شبوه از حمایت شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند، حمایت می‌شوند.

قبل از جنگ درآمد گاز و نفت ۷۰ تا ۷۵ درصد از درآمد کشور و میزان ۹۰ درصد صادرات کشور را تشکیل می‌داد اما صادرات تقریبا با آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ متوقف شد و بر وضعیت نابسامان اقتصادی افزود. حقوق کارمندان در سال ۲۰۱۶ پرداخت نشد و ارز یمن از ۲۱۵ دلار به ۱۰۰۰ دلار افزایش یافت و ۸۰ درصد ساکنان نیاز به کمک‌های انسانی پیدا کردند، در حالی که ۱۴.۳ میلیون نفر از فقر شدید رنج می‌برند.

سالم العولقی، عضو شورای ریاست شورای انتقالی جنوب در توییتر نوشت: وضعیت بلحاف باثبات است و ایست‌های بازرسی که نیروهای دولت ایجاد کرده‌اند برداشته شده و مبارزان حامی امارات آزاد شدند.

العولقی افزود، ائتلاف هرگونه باج‌خواهی را رد می‌کند و به اخوان المسلمین نسبت به حمله به مقرهای ائتلاف هشدار می‌دهد.

طرفداران شورای انتقالی جنوب حمایت خود را از امارات ابراز داشتند و گفتند، به حمایت از امارات علیه حزب اصلاح وابسته به اخوان ادامه می‌دهند.

عبدالرحمان العبید، حامی شورای انتقالی گفت: اخوان المسلمین بر شبوه مسلط هستند و تلاش می‌کنند بر منبع ملی آن مسلط شوند اما ما به آنها اجازه نمی‌دهیم و آنها مزدورانی از شمال هستند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه