ارسال به دیگران پرینت

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درگذشت

رسانه‌های لبنان از درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور بعد از تحمل سال‌ها بیماری خبر دادند. مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است که به همت و تلاش امام موسی صدر در سال ۱۹۶۹ میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال ۱۹۷۸، ریاست آن را بر عهده داشت.

رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درگذشت

 رسانه‌‌های لبنان از درگذشت شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور بعد از تحمل سال‌ها بیماری خبر دادند.

 شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور درگذشت.

رسانه‌های لبنان شنبه شب گزارش دادند که شیخ قبلان بعد از تحمل سال‌ها بیماری امشب در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفته است.

مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نخستین موسسه رسمی شیعه در جهان است که به همت و تلاش امام موسی صدر در سال 1969میلادی پایه گذاری شد. امام موسی صدر از ابتدای تشکیل تا زمان ربوده شدنش در سال 1978، ریاست آن را بر عهده داشت.

به دنبال ناپدید شدن امام موسی صدر، شیخ «محمد مهدی شمس‌الدین» ریاست این شورا را بر عهده گرفت و در 1372 هجری خورشیدی به طور رسمی به عنوان رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان انتخاب شد.

پس از درگذشت وی در سال 1379 شیخ عبدالامیر قبلان که در دوره ریاست شیخ مهدی شمس الدین نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود رهبری این مجلس را برعهده گرفت.

در عین حال مجلس اعلای شیعیان لبنان پس از شمس الدین به صورت رسمی رئیس بعدی را اعلام نکرد و شیخ قبلان در مقام نائب رئیس، رهبری مجلس اعلای شیعیان را تا امروز که به طور رسمی رئیس این مجموعه شد، برعهده داشت.

شیخ عبدالامیر قبلان در سال 1936 میلادی در منطقه ای در جنوب لبنان متولد شد. پدرش «محمد علی قبلان» و جدش «موسی قبلان» از علمای برجسته منطقه بودند.

قبلان در نجف تحصیلات حوزوی خود را کامل کرد و به درجه اجتهاد رسید. او شاگرد استادان و علمای بزرگی چون آیات عظام خویی، صدر و حکیم بود. شیخ قبلان یکی از حامیان جدی جریان مقاومت در لبنان بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه