ارسال به دیگران پرینت

علل پوسیدگی دندان های کودکان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ارتباط با علت خرابی دندان های کودکان، توضیحاتی ارائه داد.

 علل پوسیدگی دندان های کودکان

محمدحسین خوشنویسان گفت: میکروب‌های پوسیدگی زا، وجود مواد قندی در محیط دهان و زمان را چهار عامل اصلی پوسیدگی دهان دانست و افزود: سه عامل اول، بلافاصله موجب بروز پوسیدگی نمی‌شود، بلکه نیاز به زمان است تا میکروب‌های پوسیدگی زا مواد قندی را مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: استمرار تولید این اسید در شیارها و سطوح بین دندانی باعث حل شدن مینای سطحی دندان شده و در صورت عدم مراقبت‌های لازم پس از تحلیل مینا، پوسیدگی به عاج دندان که زیر لایه مینا قرار دارد رسیده و چون سختی عاج کمتر از مینا است با سرعت بیشتری تخریب ادامه پیدا می‌کند.

علل پوسیدگی دندان های کودکان

خوشنویسان تاکید کرد: با هر بار مصرف مواد قندی این فعل و انفعالات در دهان و در سطوح دندانی اتفاق می‌افتد، بنابراین افرادی که به دفعات از میان وعده‌های شیرین استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی توصیه کرد: والدین سعی کنند دفعات مصرف کربوهیدرات‌ها، انواع مواد قندی و شیرینی‌ها را برای کودکان محدود کنند.

خوشنویسان با اشاره به اینکه استفاده بیشتر از میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهای مناسب نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی و سلامت دهان و رشد کودک دارند، ادامه داد: بر اساس توصیه‌های WHO در زمانی که به دلیل محدودیت منابع نتوان خدماتی را برای کل جامعه انجام داد؛ ضروری است با انتخاب گروه‌های هدف، مقرون به صرفه ترین مداخلات لازم را برای این گروه ارائه داد.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه