ارسال به دیگران پرینت

مکرون: وضعیت افغانستان به شدت وخیم شده| درحال مذاکره با طالبان برای خارج کردن صدها افغان هستیم

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد وضعیت افغانستان به شدت وخیم شده است و فرانسه درحال مذاکره با طالبان برای خارج کردن صدها افغان است.

مکرون: وضعیت افغانستان به شدت وخیم شده| درحال مذاکره با طالبان برای خارج کردن صدها افغان هستیم

ایرنا: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد وضعیت افغانستان به شدت وخیم شده است و فرانسه درحال مذاکره با طالبان برای خارج کردن صدها افغان است.

به گزارش "رویترز"، اظهارات رئیس جمهوری فرانسه که به ایرلند سفر کرده است درحالی منتشر می‌شود که عصر روز پنجشنبه بر اثر وقوع دو انفجار انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل ۱۳ نفر کشته و ۶۰ نفر دیگر مجروح شدند.

ماکرون افزود: فرانسه نمی‌تواند خروج همه افراد از کابل را تضمین کند زیرا وضعیت امنیتی در افغانستان به خصوص در اطراف فرودگاه کابل وخیم شده است.

وی در یک نشست مطبوعاتی مشترک با مایکل مارتین نخست وزیر ایرلند گفت: ما با یک وضعیت بسیار متشنج مواجه هستیم. به دلایل امنیتی سفیر فرانسه در افغانستان از کابل خارج خواهد شد و از فرانسه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. نیروهای ویژه فرانسه در فرودگاه کابل حضور دارند.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که تا کنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تبعه فرانسوی و افغان پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل ۳۱ اوت، از افغانستان خارج شده و وارد خاک فرانسه شده‌اند.

توافق اولیه خروج آمریکا از افغانستان در دولت ترامپ امضا شد. در این قرارداد دولت ترامپ موافقت کرد تا نیروهای خود را تا یکم ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند. یکی از شرایط این توافق، صلح طالبان با دولت افغانستان و همچنین جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در خاک افغانستان بود.

جو بایدن پس از انتخاب خود به عنوان رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد او مجبور است از این توافق پیروی کند، در غیر این صورت خطر افزایش درگیری‌ها با طالبان و اعزام تعداد بیشتری نیرو به افغانستان وجود دارد. وی همچنین تاریخ تکمیل خروج آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت اعلام کرد.

خروج هراسان نیروهای غربی از افغانستان انتقادات زیادی را به دنبال داشته است و باعث ایجاد هرج و مرج گسترده در کابل و در خارج از فرودگاه بین المللی این شهر شده است.

گروه طالبان به نیروهای آمریکایی در افغانستان هشدار داده است که روز ۳۱ اوت ضرب الاجل آن ها برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و پس از آن تاریخ، طالبان علیه حضور اشغالگرانه آمریکا اقدامات عملی انجام خواهند داد.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام ۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

 

منبع : انخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه