ارسال به دیگران پرینت

ترومای دندان چیست؟| تاثیر تروما در گفتار و بیان کودکان

دندان درد در دوران کودکی و نوجوانی بسیار شایع است ، اما ممکن است برای بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد.

 ترومای دندان چیست؟| تاثیر تروما در گفتار و بیان کودکان

تروما به معنی آسیب به دندان ها و بافت های اطراف آنها است که به دلیل ضربه ایجاد می شود. این امر باعث ایجاد مشکلات زیبایی ، جویدن و گفتار در فرد مبتلا می شود. اقدام فوری در مواقع پیش آگهی وضعیت را بهبود می بخشد.

عوامل خطرساز آسیب دندان

ضربه به دهان که باعث ضربه به دندان می شود می تواند در هر زمان و سنی رخ دهد. با این حال ، برخی عوامل آنها را در شرایط خاصی ایجاد می‌شود:

شروع به راه رفتن: وقتی بچه ها برای اولین بار راه رفتن را به تنهایی یاد می گیرند ، هنوز کنترل تعادل خود را ندارند و زمین خوردن در بین آنها شایع است.

برخورد دهان با مبلمان یا فرش یا اجسام دیگر و زمین خوردن همه مواردی هستند که می توانند باعث آسیب دندان شوند.

بازی های کودکان: بازی خشن ، پرتاب اشیاء ، افتادن از تاب ، دوچرخه ، اسکیت و اسکیت برد.

ورزش: انجام برخی از ورزش ها ، به ویژه ورزش های تماسی ، زمینه ساز آسیب به دندان ها است.

تصادفات رانندگی: این دلیلی است که می تواند در هر سنی منجر به آسیب دندان شود.

مشکلات فیزیکی: ضربه به دهان توسط یک فرد دیگر می تواند باعث آسیب دندان شود. تحقیقات، کودک آزاری را عامل آسیب به دندان کودکان می داند.

مبارزه: مبارزه با پرخاشگری جسمی نیز زمینه ساز آسیب های دندانی است.

شرایط پزشکی: بیمارانی که مشکلات حرکتی ، صرع ، بی توجهی یا بیش فعالی دارند ، بیشتر در معرض ضربه به دهان خود هستند.

اعتیاد: افراد مبتلا به مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر نیز بیشتر در معرض آسیب دندان هستند.

شرایط دهان و دندان: مورفولوژی صورت و دهان برخی از بیماران را در معرض آسیب دندان ها در هنگام ضربه قرار می دهد. برخی از ناهنجاری ها ، مکیدن انگشت شست ، استفاده طولانی از پستانک یا بطری ، تنفس از دهان می تواند باعث آسیب سریعتر این قسمت ها شود.

انواع ضربه های دندانی

ترومای دندان می تواند به روش های مختلف خود را نشان دهد ، بافت های مختلف را تحت تأثیر قرار دهد و شدت آنها متفاوت باشد. علاوه بر این ، دندانهای آسیب دیده می توانند موقت یا دائمی باشند. درمان بستگی به این عوامل دارد.

انواع مختلف ترومای دندان بسته به بافت های آسیب دیده در زیر متفاوت است.

ضربه به تاج دندان

در اینجا ، آسیب قسمت قابل مشاهده دندان را شامل می شود. بسته به بافت های آسیب دیده ، انواع شکستگی تاج را می توان تشخیص داد:

 نقض مینای دندان: خط شکستگی به محل اتصال آملودنتینال نمی رسد یا متوقف می شود. بنابراین ، بدون آسیب رساندن به عاج ، فقط به مینای دندان آسیب می رساند. به نظر می رسد یک شکاف در مینای دندان است و هیچ گونه بافتی از بین نمی رود ، بنابراین دیدن آنها با چشم غیر مسلح دشوار است. یک دندانپزشک قادر به تشخیص آنها با ترانس لومیناسیون و درمان سریع آنها خواهد بود.

شریان کرونر بدون عارضه یا آملودنتینال بدون درگیری لثه: در این حالت ، بافت های دندانی از بین می رود و ضایعه فقط مینای دندان یا مینای دندان و عاج را بدون در معرض قرار گرفتن لثه ها شامل می شود .

شریان کرونری پیچیده یا آملودنتینال با درگیری لثه: این از دست دادن بافت، هم مینای دندان و هم عاج را شامل می شود و به اندازه کافی عمیق است که لثه ها را در معرض دید قرار می دهد.

ضربه به ریشه دندان:‌در این موارد ، ناحیه ای از ریشه دندان که در داخل استخوان قرار دارد در اثر ضربه آسیب می بیند.

شکستگی ریشه داخل آلوئولار: در این موارد ، شکستگی در ریشه دندان رخ می دهد. این می تواند در یک سوم تاجی ، میانی یا آپیکی آن باشد.

شکستگی تاج: شکستگی هم تاج و هم ریشه دندان را درگیر می کند.  بافتهای درگیر آن مینا ، عاج و سیمان ریشه هستند.

ریزش دندان: این پیچیده ترین و جدی ترین وضعیت بالینی است. در اینجا ، دندان کاملاً از حفره خود خارج می شود. وقتی این اتفاق در دندان دائمی می افتد ، بهتر است دندان را بردارید و در ظرفی بگذارید و بلافاصله به دندانپزشک بروید. سپس ، آنها می توانند آن را دوباره در دهان کاشت کنند.

ضربه به استخوان

آسیب به دهان می تواند استخوان آلوئول را بشکند. این آسیب فقط بافت استخوانی را درگیر می کند یا با یکی از آسیب های دیگر که قبلاً ذکر کردیم ترکیب می شود.

دندانهای دارای شکستگی آلوئول معمولاً بصورت بلوکی با تمام بافتهای اطراف حرکت می کنند. تصادفات جدی تری وجود دارد که در آن استخوان فک یا صورت دچار آسیب می شود.

تشخیص و درمان آسیب های دندانی

پس از آسیب دیدگی دندان ، مطمئن شوید که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان فوری آسیب ها پیش آگهی وضعیت را تا حد زیادی بهبود می بخشد و به آن کمک می کند.

متخصص ناحیه آسیب دیده را بررسی و لمس می کند ، با استفاده از اشعه ایکس، بافت های نرم و سخت را ارزیابی می کند ، تحرک دندان ها ، سرزندگی آن‌ها  را تجزیه و تحلیل می کند و بهترین درمان را برای هر مورد خاص تعیین می کند.

درمان بعدی نیز بستگی به دندانهای موقتی یا بالغ دارد. برخی از درمانهایی که ممکن است مورد نیاز باشد عبارتند از:

درمان بافت نرم

ضربه به دهان فقط بر دندان ها تأثیر نمی گذارد. ممکن است که بافت های نرم مانند لب ، زبان و گونه آسیب ببینند.

دندانپزشک ، پس از پذیرش بیمار ، همه موارد را بررسی می کند. بافت های دهان به راحتی و زیاد خونریزی می کنند ، بنابراین دندانپزشک دهان را تمیز می کند و برای جلوگیری از خونریزی  در برخی موارد ، ممکن است به بخیه نیاز باشد.

درمان با فلوراید

هنگامی که ضربه دندان فقط روی مینای دندان تاثیر می گذارد ، لبه های ناحیه آسیب دیده صیقل داده می شود تا از اصطکاک با بافت های نرم جلوگیری شود. علاوه بر این ، بافت آدامانتین با قرار دادن فلوراید روی سطح دندان محافظت می شود.

بازسازی تاج

اگر ضربه دندان باعث از بین رفتن بافت تاج دندان شده است ، باید دوباره ساخته شود. دندانپزشکان این کار را بر روی دندان های اولیه و دائمی انجام می دهند.اگر بیمار قسمتی از دندان از دست رفته را همراه داشته باشد دندانپزشک ممکن است سعی کند آن را به قسمت شکسته بچسباند.

محافظت از لثه و کانال ریشه

وقتی شکستگی علاوه بر مینای دندان و عاج روی لثه ها نیز تاثیر می گذارد ، باید به طور خاص آن را درمان کنید. نوع درمان بستگی به نوع دندان ها ، میزان شکستگی و باز بودن یا بسته بودن راس ریشه دارد.

در دندان های شیری ، زمان باقی مانده برای دندان در دهان نیز در نظر گرفته خواهد شد. اگر به زودی می افتد ، بهتر است آن را کنده و منتظر رشد دندان دائمی باشید. از طرف دیگر ، اگر مدتی طول بکشد تا جایگزینی آن انجام شود ، دندانپزشک از لثه ها برای حفظ فضا محافظت می کند.

در دندانهای دائمی ، اگر هنوز انتهای ریشه بسته نشده باشد ، از مواد مخصوصی استفاده می کنند که به بسته شدن آپیکال کمک می کند. با این حال ، در برخی اوقات آنها نیاز به ارتودنسی خواهند داشت.

سپس ، تاج را بازسازی می کنند تا آناتومی دندان را بازیابی کنند. اگر بیمار بافت زیادی از دست داده است ، می توان با استفاده از روکش های دندانی این کار را انجام داد.

جابجایی دندان و بی حرکتی با آتل

هنگامی که شکستگی ریشه ، شکستگی استخوان آلوئولار یا اکستروژن بر دندان های دائمی تأثیر می گذارد ، یا تحرک وجود دارد ، باید در حفره خود جابجا شوند. برای این کار ، دندانپزشک ناحیه مورد نظر را بی حس می کند. سپس با استفاده از اشعه ایکس ، دندان را تغییر مکان می دهند.

در مرحله بعد ، آنها آن را با استفاده از آتل سیم و رزین بی حرکت می کنند تا زمانی که بافت های نگهدارنده بهبود یابند ، آن را در حالت ثابت نگه می دارد.

اقدامات احتیاطی دیگر

درمان علائم با داروهای ضد التهاب و استفاده از آنتی بیوتیک ها در صورت نیاز برای بهبود بافت ها و موفقیت درمان ضروری است. داشتن رژیم غذایی نرم و سرد نیز به کاهش التهاب و بهبودی ناحیه کمک می کند.

علاوه بر این ، نظارت و توجه به منطقه آسیب دیده بسیار مهم است. در صورت ملتهب شدن لثه ، مشاهده چرک یا تغییر رنگ دندان ، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه