ارسال به دیگران پرینت

بهترین سیستم خمات درمانی در کدام کشورها وجود دارد؟

سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا (NHS) در سال ۲۰۱۷ و در آخرین باری که این فهرست منتشر شده بود در جایگاه نخست قرار داشت، با این حال امسال این کشور به رتبه چهارم سقوط کرده است.

 بهترین سیستم خمات درمانی در کدام کشورها وجود دارد؟

یک اندیشکده سرشناس آمریکایی به تازگی فهرستی از بهترین سیستم‌های درمانی و خدمات بهداشتی جهان را منتشر کرده است. در این گزارش که توسط «بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع» تدوین شده است، نروژ در صدر فهرست قرار گرفته و پس از آن هلند و استرالیا در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

بهترین سیستم خمات درمانی در کدام کشورها وجود دارد؟

 سیستم درمانی و بهداشتی بریتانیا (NHS) در سال ۲۰۱۷ و در آخرین باری که این فهرست منتشر شده بود در جایگاه نخست قرار داشت، با این حال امسال این کشور به رتبه چهارم سقوط کرده است.

 در این گزارش‌های دوره‌ای عملکرد سیستم‌های خدمات درمانی ۱۱ کشور ثروتمند جهان شامل استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ، سوئد، سوئیس، بریتانیا و ایالات متحده امتیازبندی می‌شود.

دست‌اندرکاران پروژه کشورها را در پنج زمینه دسترسی به خدمات درمانی، فرایند خدمت‌رسانی، کارآیی اداری، عدالت و دستاورد‌ها در حوزه خدمات درمانی رتبه‌بندی کرده‌اند.

در این گزارش که با نام «آینه، آینه ۲۰۲۱» منتشر شده است، بهترین کشورها آن‌هایی بودند که توانسته‌اند هزینه خدمات درمانی را برای بیماران کاهش بدهند. کارشناسان مرکز می‌گویند آلمان با حذف هزینه ملاقات با دکتر و نروژ و سوئیس با تعیین سقف برای هزینه‌های مازاد درمان در این زمینه موفق بوده‌اند.

خدمات درمانی پزشک

همچنین این گزارش می‌گوید مقرون به صرفه ساختن خدمات درمانی در کشورها، بهینه شدن کارایی اداری را نیز به همراه داشته است و برای مثال بریتانیا با ارائه خدمات رایگان توانسته در این زمینه موفق باشد.

سیستم خدمات درمانی بریتانیا یکی از کارآمدترین سیستم‌های درمانی جهان طبقه‌بندی شده است. با این حال نویسندگان گزارش می‌گویند شکاف میان فقیر و ثروتمند در این کشور قابل توجه است.آسوشیتد پرس

نروژ و هلند هر دو با افزایش سرعت دسترسی به خدمات درمانی توانسته‌اند در این حوزه موفق‌تر از دیگران باشند. بریتانیا هرچند سیستم درمانی رایگانی داشته است، اما طولانی بودن زمان انتظار بیماران رتبه این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از نکات برجسته‌شده دیگر در گزارش بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع تفاوت میزان دسترسی بین افراد ثروتمند و فقیر بود. این گزارش برای مثال می‌گوید هرچند بریتانیا در این حوزه نمره خوبی کسب کرده است، با این حال باید گفت شکاف میان دسترسی افراد فقیر و غنی افزایش یافته و همین باعث شده تا رتبه این کشور در مقایسه با دفعه پیش از یک به چهار سقوط کند.

ایالات متحده همچون همه رده‌بندی‌های پیشین، که از سال ۲۰۰۴ بدین سو منتشر شده‌اند، رده آخر از ۱۱ کشور را به خود اختصاص داده است.

نویسندگان گزارش می‌گویند نتایج کلی سیستم بهداشت و درمان آمریکا تقریبا در همه زمینه‌ها به حدی از ده کشور دیگر عقب بوده است که نویسندگان گزارش مجبور شده‌اند شیوه محاسبه عملکرد متوسط کشور را تغییر دهند.

شمار تجهیزات بیمارستانی سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی اروپا به نسبت شهروندان چیست؟

بر اساس این گزارش عملکرد ضعیف آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها «آنقدر برجسته بود که عملکرد متوسط را تحت تاثیر منفی قرارداد.» نویسندگان این گزارش به طور ویژه به پیامد‌های درمانی سیستم مبتنی بر بیمه آمریکا هشدار داده‌اند.

در حالی که ایالات متحده نسبت به تولید ناخالص داخلی خود بیشترین بودجه را برای خدمات درمانی اختصاص داده، بالاترین میزان مرگ و میر مادران و همچنین مرگ‌های قابل‌اجتناب در بین ۱۱ کشور متعلق به آمریکا هستند.

در بخش نتیجه‌گیری گزارش بنیاد کشورهای مشترک‌المنافع آمده است که کشورهای پیشتاز در زمینه خدمات درمانی جهانی در مجموع توانسته‌اند موانعی نظیر هزینه‌های بهداشتی بالا را برای شهروندان خود برطرف کنند.

همچنین این کشورها با سرمایه‌گذاری روی رساندن مراقبت‌های اولیه پزشکی در مراحل اولیه، همچون طرح پزشک خانواده، توانسته‌اند بار اداری سیستم‌های پیچیده تامین بودجه را که بر دوش بیماران و همچنین کادر پزشکی بود کاهش دهند. همچنین اختصاص سرمایه به خدمات اجتماعی همچون مراقبت از کودکان، حمل و نقل، مسکن بهتر و بهبود مزایای کارگران توانسته جمعیتی سالم‌تر و با تقاضای کمتر در زمینه درمان ایجاد کنند.

در این گزارش همچنین آمده است: «همانطور که همه‌گیری کووید-۱۹ به خوبی نشان داده است، هیچ کشوری سیستم بهداشتی کاملی ندارد... از همین رو همه کشورها این فرصت را دارند که سیاست‌ها و شیوه‌های جدیدی را امتحان کنند که ممکن است آن‌ها را به سمت داشتن یک سیستم خدمات درمانی ایده‌آل هدایت کند.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه