ارسال به دیگران پرینت

چرا نباید فویل آلومینیومی روی غذا کشید؟

اگر غذاهای باقی‌مانده و قابل مصرف از هر وعده غذایی را به‌درستی بسته‌بندی و نگهداری کنیم، این غذاها معمولا تا 4 روز می توانند در یخچال باقی بمانند و دچار مشکل نشوند. اما وقتی از بسته‌بندی و نگهداری صحیح صحبت می‌کنیم، منظورمان چیست؟

چرا نباید فویل آلومینیومی روی غذا کشید؟

 بعضی افراد ترجیح می‌دهند که دورتادور بشقاب غذا را همان‌طور که هست، با ورقه‌های آلومینیومی پوشش دهند و خیلی سریع و راحت آن را داخل یخچال بگذارند. این کار خیلی راحت، کاربردی و سریع به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که استفاده از ورقه‌های آلومینیومی به‌راحتی سلامت غذاهای شما را به خطر می‌اندازند و در نهایت، سلامت تان را تهدید می‌کنند.

علت چیست؟

 همان‌طور که ما برای نفس کشیدن به هوا نیاز داریم، باکتری‌ها نیز برای زنده ماندن و تکثیر شدن به هوا نیاز دارند. بعضی از باکتری‌ها مانند باسیلوس سرئوس که باعث مسمومیت‌های غذایی می‌شوند، سم‌هایی تولید می‌کنند که نمی‌توان آنها را با کمک حرارت بالا در روند پخت‌وپز نابود کرد. وقتی که مقداری از یک وعده غذایی تازه و داغ بیشتر از 2 ساعت در فضای آزاد باقی می‌ماند، باکتری‌ها در آن سریعا رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند.

حالا به این نکته توجه کنید که استفاده از فویل آلومینیومی برای نگهداری از غذاها دقیقا همین خطر را به‌وجود می‌آورد، چراکه نمی‌تواند ورود هوا به سطح مواد غذایی را به‌طور کامل مسدود کند. دکتر لیندزلی مالون (متخصص تغذیه در Cleveland Clinic) می‌گوید: «وقتی که هوا در محفظه نگهداری از غذاها وجود داشته باشد، باکتری‌ها سریع‌تر رشد می‌کنند. بنابراین، تهیه ظرف‌های نگهدارنده مناسب و بسته‌بندی صحیح مواد غذایی برای نگهداری از آنها ضرورت دارد. اگر این نکات را جدی نگیرید، باقی‌مانده غذای شما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند ماندگاری بالایی داشته باشد».

چه باید کرد؟

اگر می‌خواهید مواد غذایی باقی‌مانده و قابل مصرف از وعده‌های غذایی را بسته‌بندی و نگهداری کنید باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

همیشه مواد غذایی باقی‌مانده را در ظروف کم‌عمق و مناسبی قرار دهید که ورود هوا به درون ظرف را کاملا مسدود می‌کنند. این کار هم فرآیند خنک‌سازی مواد غذایی را سریع‌تر می‌کند و هم مانع از رشد باکتری‌ها در غذا می‌شود.

همیشه غذای باقی‌مانده را کمتر از 2 ساعت پس از سرو شدن حتما درون یخچال قرار دهید. اگر غذا بیشتر از این مدت در دمای محیط باقی بماند، روند رشد باکتری‌ها در غذا شروع می‌شود. محصولات لبنی و انواع گوشت‌ها بیش از دیگر مواد غذایی مستعد رشد باکتری‌ها هستند. به همین دلیل هم استفاده از ظرف‌های کاملا بدون درز برای نگهداری از گوشت‌ها توصیه می‌شود.

اگر غذای باقی‌مانده بیش از 2 ساعت در دمای محیط رها شده بود، حتما آن را دور بریزید.

اگر غذای باقی‌مانده حجم زیادی دارد، ‌هوشمندانه‌ترین کار این است که بخشی از غذا را درون یخچال بگذارید و بخش حجیم‌تر آن را به فریزر انتقال دهید. برای قرار دادن غذاها در فریزر هم دوباره به ظرف‌های کاملا بدون درز نیاز دارید.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه