ارسال به دیگران پرینت

نیویورک‌تایمز: آمادگی آمریکا برای حملات هوایی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اگر نیروهای افغان با بحران روبرو شوند، ایالات متحده احتمال حملات هوایی را می‌سنجد.


نیویورک‌تایمز: آمادگی آمریکا برای حملات هوایی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان

در یادداشت روز چهارشنبه این روزنامه آمده است: پنتاگون در حال بررسی این مساله است که در صورت به خطر افتادن کابل به دست طالبان، با هواپیماهای جنگی یا هواپیماهای بدون سرنشین مداخله کند، هرچند هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

این یادداشت می‌افزاید: پنتاگون در حال بررسی مجوز برای انجام حملات هوایی در پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغان است چنانچه کابل یا یک شهر بزرگ دیگر در معرض خطر سقوط به دست طالبان قرار گیرد.

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات ارشد اظهار می‌کند در برنامه رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از افغانستان این انعطاف‌پذیری وجود دارد.

بر این اساس، بایدن و دستیاران ارشد امنیت ملی وی پیش از این گفته بودند که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به استثنای حملاتی که به گروه های تروریستی که می‌توانند به منافع آمریکا آسیب برسانند، پشتیبانی هوایی نیز پایان می‌یابد اما مقامات نظامی به طور فعال در حال بحث در مورد چگونگی واکنش هستند اگر عقب نشینی سریع، پیامدهای امنیت ملی قابل توجه در پی داشته باشد.

نیویورک‌تایمز به نقل از این مقامات ادامه داد: یک گزینه مورد بررسی این است که هواپیماهای جنگی یا هواپیماهای بدون سرنشین مسلح آمریکا در یک بحران خارق‌العاده همچون سقوط کابل پایتخت افغانستان یا محاصره‌ای که سفارتخانه‌ها، شهروندان آمریکا و متحدان آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، مداخله کنند.

در این یادداشت یادآوری شده است: هرگونه حمله هوایی اضافی نیاز به تأیید رئیس جمهوری دارد. حتی در آن زمان، مقامات اظهار داشتند که چنین پشتیبانی هوایی به دلیل تلاش‌های لجستیکی عظیمی که با توجه به عقب‌نشینی آمریکا لازم است، برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت. ایالات متحده تا ماه آینده تمام پایگاه‌های هوایی خود را در افغانستان ترک خواهد کرد و به احتمال زیاد هرگونه حمله هوایی باید از پایگاه‌های خلیج فارس انجام شود.

این روزنامه تصریح کرده است: مقامات گفتند که سقوط احتمالی کابل بحرانی است که احتمالاً پس از خروج نیروهای آمریکایی به مداخله نظامی منجر می‌شود. یک مقام گفت که مداخله برای محافظت از قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان، بسیار مطمئن نخواهد بود. تجاوز نیروهای طالبان طی ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای چندین مرکز دیگر شهری را تقریباً در هر گوشه کشور تهدید کرده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه