ارسال به دیگران پرینت

کانال سوئز بهای نفت خام را افزایش داد

کشتی باربری بزرگ "اور گرین" در مسیر خود از چین به بندر روتردام هلند، در بخش شمالی کانال سوئز از مسیر خود منحرف شد. این حادثه باعث بسته شدن مسیر تردد کشتی‌ها از هر دو سو شده است. تلاش برای بازگشایی کانال سوئز ادامه دارد.


کانال سوئز بهای نفت خام را افزایش داد

کشتی "اور گرین" یک کشتی عظیم باربری به طول ۴۰۰ متر و عرض ۶۰ متر است. این کشتی شامگاه سه‌شنبه ۲۳ مارس به دلیل نامعلومی از مسیر خود منحرف شده و مسیر عبور کشتی‌ها از کانال سوئز را از هر دو طرف مسدود کرده است.

علت وقوع این حادثه روشن نیست. پیش از آن اعلام شده بود که برق کشتی "اور گرین" برای مدتی قطع شده است. پس از آن گزارش‌هایی منتشر شد که حکایت از تغییر مسیر کشتی در اثر وزش شدید باد داشت.

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز چهارشنبه ۲۴ مارس (چهارم اسفند) از افزایش بهای نفت خام در اثر بسته شدن کانال سوئز خبر داده‌اند. به عنوان نمونه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۸۴ سنت افزایش یافت و به ۶۱ دلار و ۶۳ سنت رسید.

بهای سایر انواع نفت خام نیز در اثر این حادثه افزایش یافته است. بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با افزایش ۶۲ سنتی، به ۵۸ دلار و ۳۸ سنت رسیده است.

این در حالی است که بازارهای جهانی نفت خام، روز گذشته شاهد کاهش شدید بهای این فرآورده بودند. بهای نفت خام در بازارهای جهانی در روز سه‌شنبه ۲۳ مارس به نازل‌ترین سطح خود از ماه فوریه سال جاری تا به امروز رسیده بود.

گفته می‌شود تمدید و تشدید محدودیت‌های کرونایی در اروپا و تاثیر آن بر آهنگ رشد اقتصادی این کشورها منجر به کاهش تقاضا برای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.

حادثه‌ای که برای کشتی "اور گرین" در کانال سوئز روی داد، به نگرانی‌های ناشی از اختلال در حمل نفت به اروپا دامن زد و همین موضوع باعث افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شد.

اهمیت کانال سوئز در اقتصاد جهان

عبور کشتی‌ها از کانال سوئز گرچه پرهزینه است، اما به‌رغم آن از منظر اقتصادی برای بازرگانی بین‌المللی اهمیتی فوق‌العاده دارد.

عبور برخی از کشتی‌های باری از این کانال حدود ۲۵۰ هزار یورو هزینه در پی دارد. اما در قیاس با حمل بار از طرف دماغه امید نیک، انتقال کالا و به‌ویژه نفت خام از کانال سوئز از منظر اقتصادی به صرفه است. کانال سوئز با ۲۰۰ کیلومتر طول مهم‌ترین مسیر حمل و نقل دریایی بین آسیا و اروپا است.

حدود ۱۰ درصد تبادل کالا و نفت در سال ۲۰۱۵ از طریق تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در کانال سوئز صورت گرفته است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه