ارسال به دیگران پرینت

هدیه نوروزی مجلس به مردم

به دنبال مصوبات مربوطه در قانون بودجه تغییراتی در وصول حقوق ورودی ایجاد و در دستور کار قرار گرفته است که شامل افزایش در حقوق ورودی برخی اقلام مانند گوشی و خودرو و کاهش برخی دیگر نظیر کالاهای اساسی است. بر این اساس حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

هدیه نوروزی مجلس به مردم

به دنبال مصوبات مربوطه در قانون بودجه تغییراتی در وصول حقوق ورودی ایجاد و در دستور کار قرار گرفته است که شامل افزایش در حقوق ورودی برخی اقلام مانند گوشی و خودرو و کاهش برخی دیگر نظیر کالاهای اساسی است.

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ تغییراتی در حقوق ورودی و تعرفه‌های واردات اعمال شد و گرچه در مواردی اختلاف نظر وجود داشت ولی در نهایت به تصویب رسید و اخیرا جهت اجرا به گمرک ایران ابلاغ شده است.

حقوق ورودی گوشی خارجی بالای ۶۰۰ دلار زیاد شد

گزارش دریافتی در رابطه با شرایط جدید دریافت حقوق ورودی نشان می دهد که حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه خارجی بالای ۶۰۰ دلار به ۱۲ درصد افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است.

۸۶ درصد برای خودروهای مانده در گمرک

همچنین حقوق ورودی خودروهای سواری که در مهلت مقرر ثبت سفارش و مراحل قانونی آن طی شده باشد حداقل ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن تعیین شده است.

اعمال این حقوق ورودی با توجه به این بند نشانگر واردات خودرو نیست و به خودروهایی اشاره دارد که پیش از این و قبل از ممنوعیت واردات خودرو به گمرکات وارد و در زمان قانونی ثبت سفارش و مراحل قانونی را طی کرده‌اند.

پیش از این نیز مسئولان سازمان برنامه و بودجه واردات خودرو به دلیل اعمال حقوق ورودی در لایحه را رد کرده بودند.

حقوق ورودی کالای اساسی زیاد نشد، کم شد

اما در رابطه با کالاهای اساسی تصمیم این است که مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکند.

این در حالی است که در سال جاری نرخ چهار درصد حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی ، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یافته و برای سایر کالاها نیز دو درصد اعلام شده است.

محاسبه ارزی با نرخ بانک مرکزی

همچنین در دیگر تغییر اعمال شده نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در سال ۱۴۰۰ در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی براساس نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی- نرخ سامانه مبادله الکترونیکی- در روز اظهار و مطابق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی اعلام شده است.

افزایش حقوق ورودی لوازم آرایش و نشانه ترخیص

در مورد واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تصمیم‌گیری شده که براساس آن به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در مجموع ۱۵ درصد اضافه شده است.

لوازم آرایش و بهداشتی جزو کالاهای گروه ۲۷ قرار دارد که با توجه به غیرفعال بودن اولویت ارزی در سال گذشته امکان ترخیص از گمرک نداشت و بارها رایزنی‌هایی در این رابطه صورت گرفته بود اما با توجه به تصمیماتی که در رابطه با ترخیص کالاهای گروه ۲۷ اخذ شده این اقلام نیز امکان ترخیص پیدا خواهند کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حبیب ارسالی در

      بالاخره ملت باید هزینه را پرداخت کنند

    • كوروش ارسالی در

      ممنون اگر كمي تعداد ماموران را بيشتر مي كردن بهتر مي شد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه