ارسال به دیگران پرینت

پازوکی، استاد اقتصاد :

راه بهبود شرایط اقتصادی ایران از تنش زدایی در روابط خارجی می گذرد |برخی تعامل را وادادگی می دانند؛ اینها باید در شناخت شان از جهان تجدید نظر کنند | عدم تصویب لوایح FATF مانند عدم پذیرش قواعد FIFA است

آن‌هایی که می‌گویند تنش زدایی از روابط خارجی تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، احتمالا به دلیل آن است که یا منافع خودشان را در خط می‌دانند یا آنکه اطلاع یا شناخت درستی از وضعیت جهان و ماهیت اقتصاد ندارند. مثلا آقای احمدی نژاد تا قبل از آنکه رییس جمهور شود، فقط یکبار به ترکیه سفر کرده بود و تصورش از جهان و شناخت او از اقتصاد جهانی و استفاده از دیپلماسی برای بهبود از اقتصاد کشور منحصر در همان سفرش به ترکیه بود.

راه بهبود شرایط اقتصادی ایران از تنش زدایی در روابط خارجی می گذرد |برخی تعامل را وادادگی می دانند؛ اینها باید در شناخت شان از جهان تجدید نظر کنند | عدم تصویب لوایح FATF مانند عدم پذیرش قواعد FIFA است

یک استاد اقتصاد اعتقاد بر این دارد راه بهبود شرایط اقتصادی از تنش زدایی در روابط خارجی می‌گذرد.

مهدی پازوکی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: آن‌هایی که می‌گویند تنش زدایی از روابط خارجی تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، احتمالا به دلیل آن است که یا منافع خودشان را در خط می‌دانند یا آنکه اطلاع یا شناخت درستی از وضعیت جهان و ماهیت اقتصاد ندارند. مثلا آقای احمدی نژاد تا قبل از آنکه رییس جمهور شود، فقط یکبار به ترکیه سفر کرده بود و تصورش از جهان و شناخت او از اقتصاد جهانی و استفاده از دیپلماسی برای بهبود از اقتصاد کشور منحصر در همان سفرش به ترکیه بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقای احمدی نژاد فکر می‌کرد که جهان همان «وان» ترکیه بود و به همین دلیل است که وقتی به دانشگاه کلمبیا یکی از بهترین مراکز علمی جهان می‌رود، آن سخنان را مطرح کرد که البته از جانب صداوسیما به عنوان یک قهرمان ملی شناخته شد، ولی در همان ۲۴ ساعت ایران نزد اذهان و افکار عمومی متهم و محکوم شد.

وی افزود: ما قصد نداریم که نیت افراد را زیر سوال برده و آنان را قضاوت کنیم. آقای احمدی نژاد ادعای حمایت از ضعفا را داشت، ولی واقعیت این است که او هیچ برنامه‌ای برای بهبود و نجات اقتصاد کشور نداشت. ما در این دوران با ضعیف‌ترین برنامه‌ها مواجه بودیم.

پازوکی با بیان اینکه یکی از شروط بهبود اقتصاد کشور، تنش‌زدایی از روابط خارجی است، گفت: ما اگر امروز با دنیا تعامل نداشته باشیم قطعا ضرر خواهیم کرد. ما چه قبول کنیم یا نه، ۶۵ درصد تجارت جهانی بر پایه دلار است و ما باید در مباحث اقتصادی این واقعیت را در نظر بگیریم. من اعتقاد دارم که اقتصاد کشور ما کاملا در گرو سیاست به ویژه سیاست خارجی است. زمانی قرار بود که ایران در سال ۱۴۰۰ سرآمد کشور‌های منطقه باشد، ولی حالا نه تنها کشور سرآمد اقتصادی منطقه نیستیم بلکه فاصله ما با این کشور‌ها بیشتر و بیشتر هم شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست و مدیریت‌های اشتباهی اقتصادی باعث شده تا کشور درگیر خودتحریمی شود، تصریح کرد: اینکه غرب تحریم‌های مختلف اقتصادی علیه ایران منعقد کرد درست است، ولی باید این واقعیت را بپذیریم که برخی مسئولان در کشور به جای حمایت از منافع ملی و تلاش برای تقویت اقتصاد کشور مسیری را رفتند که از اتفاق منافع ملی را تضمین نکرد. امروز حلقه مفقوده در مباحث مختلف ملی همین مساله حفظ و تقویت منافع ملی است.

وی با بیان اینکه تعامل و همکاری به معنای وادادگی و عقب نشینی نیست، تصریح کرد: اینکه برخی تاکید دارند که مشکلات اقتصادی کشور با پذیرش FATF حل نمی‌شود درست است. اقتصاد کشور ما به شدت نیازمند اصلاح ساختاری است، ولی این یک واقعیت غیرقابل انکار است که ما برای همکاری با بانک‌های جهانی نیازمند اجرا و رعایت قوانین جهانی اقتصادی هستیم که یکی از همین قوانین بحث FATF است. این یک مساله روشن و بدیهی است، همان‌گونه که کشور‌ها بدون رعایت قانون FIFA نمی‌توانند در فوتبال جهانی و بین‌المللی حضور داشته باشند، کشور‌ها بدون رعایت قوانین اقتصادی مانند FATF نمی‌توانند در عرصه جهانی فعالیت کنند.

پازوکی با بیان اینکه سهم ایران از حجم تولید ناخالصی‌ها در جهان کمتر از ۵/۰ درصد است، ولی آمریکا به تنهایی سهم ۲۵ درصدی از تولیدات ناخالصی را دارد، گفت: ما باید به نسبت همین ظرفیت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنیم و تلاش کنیم که این سهم را افزایش بدهیم، ولی نمی‌توانیم غیرواقعی و منطقی در عرصه اقتصاد تصمیم‌گیری کنیم و ادعا داشته باشیم. اقتصاد فرمان‌پذیر یا دستورپذیر نیست و پول به جایی خواهد رفت که امنیت و عقلانیت وجود داشته باشد. اتفاقا در اسلام نیز پیامبر اکرم (ص) بر این مساله تاکید کردند که یک ساعت تفکر از ۷۰ سال عبادت بهتر است، ولی متاسفانه برخی مسئولان در موضوعات مهم ملی غیرمنطقی تصمیم‌گیری می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر واقعا دغدغه منافع ملی دارند باید با فوریت لوایح FATF را تصویب کنند. امیدوارم این تاخیر از روی عمد نبوده باشد. واقعیت این است که ما در عرصه اقتصاد اشتباهات بزرگی را مرتکب شدیم. امروز زمان آن است که برخی شناخت و درک درستی از اقتصاد و جهان پیدا کنند و باید نسبت به نظرات شان تجدید نظر کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سابقه رای چین و روسیه علیه ایران، گفت: امروز جهان، عرصه عقلانیت و منافع ملی است. ما باید به سمت تنش‌زدایی برویم و بدانیم که همه کشور‌ها صرفا بر اساس منافع ملی خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند. این برداشت اشتباهی است که برخی تعامل را به وادادگی و عقب نشینی تعبیر می‌کنند. اقتصاد امروز ما درگیر فساد، رانت، بی‌عدالت و تبعیض شده است که نمی‌توان در این موارد استکبار جهانی را مقصر دانست؛ بنابراین ما باید سیاست خودمان چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی را اصلاح کنیم. سیاست خارجی کشور ما باید در خدمت اقتصاد باشد. تنش‌زدایی را باید به صورت جدی دنبال کنیم. در این راه مخالفان یا از سر ندانستن و یا از سر عمد و ترجیح دادن منافع خودشان بر منافع ملی ممانعت می‌کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه