ارسال به دیگران پرینت

یک کاسه شدن سیاست کنگره آمریکا در برابر ایران

این نامه که امضای 140 نماینده دموکرات و جمهوریخواه به نسبت برابر را زیر پای خود دارد؛ نشانه اولیه ای از شکل گیری یک اجماع دوحزبی در کنگره آمریکا در موضوع ایران است.

یک کاسه شدن سیاست کنگره آمریکا در برابر ایران

140 نماینده کنگره آمریکا از دو حزب اصلی سیاسی این کشور با امضای نامه ای خطاب به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا از او خواستند به دنبال رسیدن به یک توافق فراگیر "فرابرجامی" با ایران باشد.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت شبکه خبری "ای بی سی" آمریکا، 70 نماینده جمهوریخواه و 70 نماینده دموکرات در این نامه از بایدن خواسته اند با استفاده از مکانیزم‌هایی چون " تحریم" و "دیپلماسی" با دولت ایران تماس گرفته و تلاش کند "رفتارهای مخرب" ایران را مهار کرده و ایران را مجبور به رعایت تعهدات بین المللی خود کند.

در این نامه 3 هدف عمده از هرگونه توافق احتمالی با ایران، محدود کردن برنامه هسته ای، ایجاد محدودیت برای برنامه توسعه موشک های بالستیک و آنچه که " فعالیت های بدخیم منطقه ای ایران و حمایت ایران از فعالیت های تروریستی" و تامین مالی آنها اعلام شده، عنوان شده است.

امضاهای این نامه از سوی "  آنتونی براون" از حزب دموکرات و "مایکل والتز" از حزب جمهوری‌ خواه جمع آوری شده است.

مایکل والتز نماینده جمهوریخواه فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا که از نویسندگان این نامه است در این رابطه به ای بی سی نیوز گفت:" بر خلاف آنچه به نظر می رسد، شاهد شکل گیری یک اجماع دوحزبی در واشنگتن هستیم، حتی اگر موضوع این اجماع مساله بحث برانگیزی همچون توافق با ایران (برجام) باشد... ما خوشحالیم از اینکه توانستیم درباره این موضوع یک اجماع دوحزبی شکل دهیم ... دولت (بایدن) را تشویق می کنیم که همه رفتارهای بدخیم ایران را مورد رسیدگی قرار دهد."

این نامه به "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا ارسال شده است.

در ماه دسامبر گذشته و پیش از انتقال قدرت در کاخ سفید هم 150 نماینده دموکرات کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به بایدن از او خواستند پس از استقرار در کاخ سفید سریعا به برجام بازگردد و ایران را نیز ملزم به رعایت تعهدات برجامی خود کند.

نام برخی نمایندگان دموکراتی که نامه ماه دسامبر را امضا کردند در نامه جدید نیز دیده می شود از جمله نام " برد شرمن" نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا که هر دو نامه را امضا کرده است؛ نامه هایی که یکی از آنها خوااهان بازگشت سریع آمریکا به برجام است و دیگری که از موضعی دوحزبی نوشته شده خواستار یک توافق فرابرجامی با ایران است.

در مقابل نامه ماه دسامبر 150 نماینده دموکرات، 120 نماینده جمهوریخواه هم با نوشتن نامه ای از بایدن خواسته بودند به هیچ وجه به برجام بازنگردد و تحریم ها و فشار حداکثری علیه ایران را برندارد. این نمایندگان جمهوریخواه استدلال کرده بودند که کارزار فشار حداکثری ترامپ ایران را تضعیف کرده و بایدن باید از این فرصت برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران استفاده کند.

در میان جمهوریخواهان نیز نمایندگانی هستند که هر 2 نامه را امضا کرده اند از جمله "مایکل والتز" که از نویسندگان اصلی نامه است. او در این باره به شبکه خبری "ای بی سی " آمریکا گفت:" نظراتش با گذشته درباره ایران تفاوت نکرده اما لازم می داند درباره موضوعات مهم امنیتی ملی و سیاست خارجی آمریکا از جمله پرونده ایران یک اجماع دوحزبی در واشنگتن شکل بگیرد.

آنتونی براون از نویسندگان دموکرات این نامه هم در این باره گفته است:" اهمیت این نامه در اعداد امضا کننده آن نیست بلکه در این است که نشان می دهد اجماعی دوحزبی درباره ایران در حال شکل گیری است... این نامه فرصتی واقعی برای دولت فراهم می کند تا ببیند تعداد قابل توجهی از نمایندگان کنگره از یک رویکرد متعادل و دو حزبی (در قبال ایران) حمایت می کنند."

با این نامه جدید به نظر می رسد دموکرات ها از نامه 3 ماه پیش خود درباره ضرورت بازگشت سریع به برجام عدول کرده اند و جمهوریخواهان نیز از موضع سابق خود مبنی بر ضرورت عدم تغییر در سیاست فشار حداکثری علیه ایران، عقب کشیده اند و دو حزب اصلی آمریکا در یک نقطه میانی در حال نزدیک شدن به هم هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • کوروش ارسالی در

      احمقانه به نظر میرسد که کسی نداند امریکا از اول در جهت منافع کثیف خود در مقابل ایران یک کاسه نبوده است

    • ناشناس ارسالی در

      همه ی نمایندگان ماهم اجماعا رای دهند که باخروج امریکاازبرجام وعمل نگردن ارا به وعده هایش برجام مرده وبازگشتی ندارد.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه