ارسال به دیگران پرینت

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا:

مسافران با تست‌های منفی کاذب کرونا را در کشور گسترش می‌دهند

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و متاسفانه مسافران از استانهای آلوده از جمله خوزستان با همین تست‌ها در حالیکه ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند.

مسافران با تست‌های منفی کاذب کرونا را در کشور گسترش می‌دهند

تهران - ایرنا - رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و متاسفانه مسافران از استانهای آلوده از جمله خوزستان با همین تست‌ها در حالیکه ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند.

حمید سوری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قرنطینه سطوح مختلفی دارد. هدف از قرنطینه الزاما چفت و بست زدن به استان نیست. ضمن اینکه همه استان خوزستان درگیر اپیدمی شدید و ویروس جهش یافته نیست و بیشتر شهرهای جنوبی و غربی آن درگیر هستند اما متاسفانه در مورد خیلی از مقرراتی که در کشور اجرا می شود در عمل یک عده متخلف پیدا می شوند که راههای فرار را پیدا می کنند، رسیدگی به این موضوع دیگر در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه در اختیار نهادهای انتظامی و نظارتی است که باید اقدام کنند و وزارت بهداشت هم نسبت به این موضوع گلایه دارد.

وی در پاسخ  به این پرسش که آیا انجام تست های سریع از مسافران هواپیما، قطار و اتوبوس موجب شناسایی بیماران و جلوگیری از انتقال بیماری می شود یا نه گفت: عمده تست های کرونا که اکنون در کشور انجام می شود از نوع تست های سریع است که البته دقت کافی را ندارند و ممکن است تعداد زیادی منفی کاذب داشته باشند. متاسفانه همین تست ها برای مسافران هواپیماها، قطارها و سایر وسایل حمل و نقل عمومی انجام می شود و ممکن است افراد ناقل با در دست داشتن تست های منفی کاذب در حالی که ناقل و حامل ویروس هستند، به مسافرت بروند و بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند.

وی گفت: به طور کلی تست های «پی سی آر» دقیق تر هستند اما گسترش آنها نیازمند امکانات آزمایشگاهی است و امکان گسترش و افزایش زیاد تعداد این آزمایش ها نیست، البته تست های سریع ژنتیکی نیز وجود دارد که تعداد آنها زیاد نیست.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که چرا با افرادی که پروتکل ها را می شکنند برخورد نمی شود، گفت: در این نوع اپیدمی ها سعی بر این است که برخوردهای فردی به حداقل برسد مگر اینکه قوانین و مقرارت کلی تدوین شود و بر اساس آن جریمه هایی در نظر گرفته شود. اکنون سیاست کشور به دنبال شدت عمل در اجرای پروتکل ها نیست و با توصیه و آموزش و پیشنهادها پیش می رود اما به رغم فشارها و توصیه هایی که شده موارد تخلفی دیده می شود که باید جدی تر برخورد شود.

سوری ادامه داد: گروهی معتقدند که این اقدامات کافی نیست و حتما باید اقدامات جدی تری علیه متخلفان صورت بگیرد، برخی جاها واقعا برخورد با پروتکل شکنان و افرادی که در رعایت مقررات سهل انگاری می کنند، لازم است، وزارت بهداشت هم معتقد به اعمال قانون و سختگیری علیه پروتکل شکنان است اما به هر حال سیاست ها ممکن است متفاوت باشد اما اگر حتی ۱۰ درصد مردم پروتکل ها را رعایت نکنند و بی توجهی کنند، در صورتی که مبتلا باشند دیگران را مبتلا می کنند و اپیدمی همچنان ادامه دار و رو به گسترش خواهد بود اما متاسفانه همواره افرادی هستند که رعایت نمی کنند و جان خود و اطرافیانشان را به خطر می اندازند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه