ارسال به دیگران پرینت

هوادار بن سلمان پس از تهدید آمریکا به حملات انتحاری بازداشت شد

القرنی که به شدت هوادار بن سلمان است آمریکا را تهدید به حملات انتحاری کرد.

هوادار بن سلمان پس از تهدید آمریکا به حملات انتحاری بازداشت شد

به گزارش بولتن نیوز، «عایض القرنی» روحانی سرشناس عربستانی پس از انتشار شعری در طرفداری از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان بازداشت شد.وی در ابیات این شعر آمریکا را تهدید به حملات انتحاری کرد.

حساب های مخالفان عربستانی در شبکه های اجتماعی نوشتند که وی در جریان کارزار مشاهیر درشبکه های اجتماعی در دفاع از بن سلمان پس از محکومیت اش در دست داشتن در جنایت ترور«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی، بر اساس گزارش سازمان سیا، اشعاری سرود که جنجال زیادی به پا کرد.

القرنی در این اشعار خود در حمایت از بن سلمان، آمریکایی ها را تهدید به حملات انتحاری کرد.

این روحانی سرشناس سعودی سال 2019 در تلویزیون ظاهر شد و از گذشته خود که طرفدار اخوان المسلمین و ترکیه بود، اعلام عذرخواهی و بر وفاداری خود به محمد بن سلمان تأکید کرد.بعد از آن وی از طرفداران پر و پا قرص بن سلمان شد.

این در حالی است که اخیرا گزارش داد سازمان سیا در گزارش خود تاکید کرده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با بازداشت یا قتل جمال خاشقجی موافقت کرده بود.

این گزارش حاکیست که بن سلمان معتقد بود که خاشقجی تهدیدی برای عربستان سعودی است و از استفاده از خشونت برای ساکت کردن وی در صورت لزوم حمایت کرده بود.

این گزارش افزود که سیطره بن سلمان بر سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی باعث می شود که اجرای عملیات بدون اجازه وی بعید باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است

همچنین افزوده شده است: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

رویترز به نقل از یک مسئول آمریکایی گزارش داد که وزارت خزانه داری آمریکا مجازاتهایی را علیه نیروهای واکنش سریع وابسته به گارد پادشاهی سعودی و یک مسئول ارشد سابق سازمان اطلاعات سعودی به علت مداخله در قتل خاشقجی اعمال می کند.

در بخشی از این گزارش از افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقچی ایفای نقش کرده‌اند نام برده شده است.

در این گزارش آمده است: «ما اطمینان قوی داریم که افراد زیر به نیابت از بن‌سلمان اقدام به صدور دستور قتل خاشقجی کردند و یا به طرق دیگر در قتل او همدستی کرده و یا مقصر هستند:

- سعود القحطانی

- ماهر مطرب

- نائف العریفی

- محمد الزهرانی

- منصور اباحسین

- عبدالعزیز الهوساوی

- ولید عبدالله الشهیری

- خالد العتیبه

- فهد شبیب البلوی

- مشعل سعد البستانی

- ترکی الشهیری

- مصطفی المدنی

- احمد زاید عسیری

- عبدالله محمد الهرینی

- یاسر خالد السالم

- ابراهیم السلیم

- صلاح الطبیعی

- محمد العتیبی

همزمان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش با تهدیدات و حملات عربستان سعودی علیه فعالان، معارضین و خبرنگاران مسامحه نمی کند.

یک مسئول آمریکایی گفت که وزارت امور خارجه آمریکا اسناد برنامه های سعودی و کشورهای دیگر علیه معارضین و خبرنگاران را در گزارش سالانه حقوق بشر درج خواهد کرد.

آمریکا همچنین اعلام کرده است محدودیتهایی برای ورود بیش از 70 سعودی به خاطر اقدام علیه معارضین و خبرنگاران اعمال می کند.

 

ماجرای خاشقجی

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر سال 2018 به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هنوز جسد وی پیدا نشده است.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا سعود القحطانی مشاور ارشد سابق محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

دولت کانادا نیز اعلام کرد که عربستان را به دلیل قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تحریم کرده است.

دولت کانادا اعلام کرد که 17 تبعه عربستانی را به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی تحریم کرده است.

وزارت خارجه کانادا با صدور بیانیه ای تأکید کرد که این تحریم ها شامل ممنوعیت سفر و مصادره کردن دارایی ها می شود.

لیتوانی از جمله دیگر کشورهایی بود که به دلیل قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرد. وزارت خارجه لیتوانی 17 تبعه عربستان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی تحریم کرد.

انگلیس هم 20 نفر را به دلیل ارتباط با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در لیست تحریم های خود قرار داد.

این در حالی است که دادستانی کل عربستان سعودی روز دوشنبه 17شهریور پرونده«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کسنولگری ریاض در شهر«استانبول» ترکیه به قتل رسید را در بخش عمومی و خصوصی مختومه اعلام کرد.

دادستانی کل عربستان همچنین برای 8 فرد متهم در پرونده قتل خاشقجی حکم های نهایی صادر کرد که شامل مجازات 20 سال زندان برای 5 متهم و مجازات زندان بین 7 تا 10 سال برای 3 متهم دیگر می شود.

هیچ نامی از این متهمان یا پست هایی که داشته یا دارند ذکر نشده است.

مختومه شدن این پرونده بدون آن که ابعاد آن مشخص شود یا جسد خاشقجی پیدا شود خشم سازمان ملل و ترکیه که این حادثه در خاکش رخ داد برانگیخت.

ترکیه اعلام کرد که حکم هایی که دولت عربستان روز دوشنبه در چارچوب پرونده قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی صادر کرد«انتظارت ترکیه را برآورده نکرد» و از ریاض خواست که در تحقیقات همکاری کند.

«فخر الدین آلتون» مدیر دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در سلسله توئیت هایی که پس از مختومه شدن پرونده خاشقجی در عربستان منتشر کرد، نوشت: حکم نهایی صادر شده توسط دادگاه عربستان در خصوص اعدام...خاشقجی داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، در برآورده کردن انتظارات ترکیه و جامعه بین المللی ناکام مانده است.

آلتون افزود: تا کنون نمی دانیم برای جسد خاشقجی چه اتفاقی افتاده است، چه کسی قصد قتل وی را داشته و افراد محلی که همکاری کردند چه کسانی هستند، امری که باعث تردید در درستی فرایند حقوقی در عربستان می شود.

این مسئول ترکیه ای در ادامه گفت: از دولت عربستان می خواهیم که با تحقیقاتی که ترکیه در این پرونده قتل در حال انجام دادن است، همکاری کند.

فخر الدین آلتون تأکید کرد: مشخص شدن جزئیات قتل خاشقجی که داخل مرزهای ترکیه به قتل رسید و برقراری عدالت از حیث حقوقی و عقلانی یک وظیفه است و این تنها راه جلوگیری از وقوع چنین فجایعی در آینده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های خودسرانه نیز حکم دادگاه عربستان سعودی درباره پرونده قتل جمال خاشقجی را فاقد مشروعیت خواند.

«آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های خودسرانه با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی درباره صدور حکم دادگاه کیفری عربستان سعودی در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقجی اعلام کرد: این حکم به هیچ عنوان دارای مشروعیت حقوقی و اخلاقی نیست.

کالامارد نسبت به صدور احکام چندین سال زندان برای شماری از افراد مرتبط با قتل جمال خاشقجی توسط دادگاه عربستان سعودی به شدت واکنش نشان داده است.

وی روند دادرسی و حکم دادگاه خاشقجی را «تمسخر عدالت» توصیف و تاکید کرد که روند محاکمه متهمان پرونده توسط سیستم قضائی عربستان سعودی، فاقد انصاف، عدالت و شفافیت بوده است.

کالامارد خاطر نشان کرد که علی رغم صدور حکم زندان برای برخی از عوامل قتل جمال خاشقجی، برخی از مقامات عربستان سعودی به عنوان سازمان دهندگان این جنایت بدون محاکمه و هیچ بازخوردی رها شده‌اند.

وی همچنین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای برملا شدن چهره مسببان اصلی قتل جمال خاشقجی تلاش کنند.

کالامارد همچنین مظنون اصلی پرونده جمال خاشقجی را «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دانست.

پس از گذشت بیش از دو سال چگونگی انجام جنایت و زمان و مکان آن مشخص شده، اما هنوز از جنازه خاشقجی خبری نیست.

منبع: جماران

 

 
 
 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه