ارسال به دیگران پرینت

برج سازی در حریم رضوی تمام شد

شورایعالی معماری و شهرسازی ایران طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را تصویب کرد. جلوگیری از مرتفع سازی، حفظ کلیه مساجد و حسینیه ‌ها، ارائه ضوابط ویژه برای آثار فرهنگی و هویتی، احیای٢٧محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تصویب شورایعالی معاری و شهرسازی قرار گرفت.


 برج سازی در حریم رضوی تمام شد

شورایعالی معماری و شهرسازی ایران طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را تصویب کرد.

به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر و تداوم هویت معنوی زیارت، ارتقای تسهیلات اقامتی برای اقشار کم درآمد و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده «طرح حریم رضوی» در شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.

پس از گذشت افزون بر ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و با گسترش نارضایتی های اجتماعی و همچنین در پاسخ به دغدغه های مجاورین، زائرین، نخبگان محلی و کشوری مبنی بر حفظ جایگاه معنوی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، از انتهای سال گذشته "طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی" در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اهمیت مسأله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید.

طرح حریم رضوی با خروج از بن بست «تمکلات اجباری» توانسته است بیش از ٣٠٠٠پلاک را از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده را توسط مردم و ساکنان مهیا کند. افزایش سهم اماکن اقامتی ارزان به دو برابر و افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته را میتوان از مهمترین نتایج طرح مصوب دانست.

جلوگیری از مرتفع سازی، حفظ کلیه مساجد و حسینیه ‌ها، ارائه ضوابط ویژه برای آثار فرهنگی و هویتی، احیای٢٧محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تصویب شورایعالی معاری و شهرسازی قرار گرفت.

همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل و نقل عمومی از دیگر دستاوردهای این طرح است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه