ارسال به دیگران پرینت

سازش اخوانی‌ها با صهیونیست‌ها

برقراری رابطه بین دولت اخوانی مراکش و دولت افراطی رژیم صهیونیستی، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

سازش اخوانی‌ها با صهیونیست‌ها

برقراری رابطه بین دولت اخوانی مراکش و دولت افراطی رژیم صهیونیستی، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟!

دو هفته پیش، رسانه‌ها اعلام کردند که مراکش یک هیئت دیپلماتیک به اسرائیل فرستاده است تا دفتر ارتباطات دیپلماتیک در تل آویو افتتاح کند. برقراری رابطه مراکش که دولتی اخوانی دارد و حزب حاکم آن یعنی عدالت و توسعه که مرام و منش اخوان المسلمین مصر را سرلوحه خویش قرار داده است، با رژیم اشغالگر قدس چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ به ویژه آن که دولت اخوانی ترکیه به عنوان مهمترین دولت اخوانی جهان اسلام نیز که متحد ترامپ بود، با اسرائیل روابط خوبی در ماه‌های اخیر داشته است.

در سال گذشته میلادی، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به طور ناگهانی خبر برقراری رابطه دیپلماتیک بین مراکش و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. او این کار را در راستای برقراری صلح در خاورمیانه خواند. دولت مراکش پس از این خبر اعلام کرد که همچنان بر راهبرد دو دولتی در فلسطین تاکید دارد. اگرچه بسیاری معتقدند که مراکش به شرط پذیرش حاکمیت خود بر منطقه صحرای غربی توسط آمریکا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را پذیرفته است، اما رباط این را رد کرده است. منطقه صحرای غربی منطقه‌ای است که حدود 45 سال بین مراکش و جبهه پولیساریو به نمایندگی از جمهوری دمکراتیک عربی صحرا بر سر آن مناقشه است. بنا بر نظر سازمان ملل، این منطقه جزو مراکش نیست.

گروه‌های فلسطینی مانند حرکت مقاومت اسلامی (حماس) و چپ‌هایی مانند جبهه الشعبیه لتحریر فلسطین و نیز انصارالله یمن این اقدام رباط را محکوم اما مصر و امارات از این کار مراکش استقبال کردند. واکنش‌هایی که طبیعی ارزیابی شد. ترامپ نیز در دی ماه، داماد خود جرد کوشنر را به مراکش و رژیم صهیویستی فرستاد تا بر توافق نظارت داشته باشد. این توافق در سوم دی‌ماه بین واشنگتن، رباط و تل آویو امضا شد. مراکش و رژیم صهیونیستی برقراری رابطه را رسما اعلام کردند و ایالات متحده حاکمیت مراکش را بر صحرای غربی پذیرفت.

نکته مغفول مانده در تحلیل‌ها، حکومت حزبی از اخوان المسلمین بر مراکش است. حزب عدالت و توسعه مراکش که قوۀ مجریۀ این کشور سلطنتی را در دست دارد، مانند همنام ترکیه‌ای خود مرام و مسلک اخوانی دارد. اخوانی‌ها در ایدئولوژی خود به دنبال احیای نهاد خلافت در جهان اسلام هستند اگرچه پس از شکست‌های اولیه در مصر در عمل این ایدئولوژی را کنار نهادند اما در صورت پیروزی در اکثر کشورهای اسلامی، دوباره نهاد خلافت را برقرار خواهند نمود. اگرچه برخی رسانه‌ها از اختلافات درونی حزب عدالت و توسعه مراکش بر سر این موضوع خبر می‌دهند و برقراری رابطه با اسرائیل را به گردن سلطان محمد ششم، سلطان مراکش می‌اندازند، اما شواهدی از قبیل اعلام نظرهای وزیر امور خارجه مراکش و معاونانش در این خصوص و پیگیری جدی او درباره این قضیه، از مسئولیت اخوانی‌های مراکش کم نمی‌کند. با این وجود، برخی از نمایندگان پارلمان این کشور و اعضای حزب عدالت و توسعه مراکش، مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.

به هر حال، پشت پرده رازهایی پنهان شده است که برای توده‌های مردم نمایان نخواهد شد. هم‌اکنون سردمدار جریان اخوانی در کل جهان، ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان است. او از متحدان ترامپ بود و با آمدن بایدن دچار مشکلاتی خواهد شد، اگرچه تحلیلگران روابط بین الملل اعلام کردند که بایدن راه ترامپ را در سیاست خارجی ادامه خواهد داد. در پایان سال میلادی پیش، مسعود حقی جاشن مشاور روابط خارجی اردوغان اعلام کرد که ترکیه برای بازگشایی سفارتش در تل آویو منتظر چراغ سبز اسرائیل است و پیش بینی کرد تا آخر مارس 2021، رابطه آنکارا- تل آویو به حالت عادی بازگردد. جریان اخوان المسلمین در غرب آسیا و شمال آفریقا به طور نرم سازش خود را با تل آویو آغاز کرده است و این اتفاق با وجود ایدئولوژی خلافت در این جریان و اتحاد پانترکیسم با صهیونیسم که در جنگ قره باغ امسال خود را به صورت عریان نشان داد برای ایران خبر خوبی نیست. دشمنان ایران زمین ( و نه جمهوری اسلامی) با هم متحد شدند و در ادامه این روند خود به ایران ضربه خواهند زد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه