ارسال به دیگران پرینت

جانسون:

مواضع انگلیس و آمریکا درباره ایران به هم نزدیک شده

نخست وزیر انگلیس گفت که با روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید، تحولات مهمی در روابط انگلیس و آمریکا رخ داده و مواضع دو کشور به ویژه در خصوص مسائلی چون ایران به یکدیگر نزدیک شده است


مواضع انگلیس و آمریکا درباره ایران به هم نزدیک شده

بوریس جانسون این مطلب را در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس افزود که این تحولات شامل راه‌های همکاری در کشور در خصوص مقابله با چالش‌های آب و هوایی، زیست محیطی و ناتو را شامل می‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره تبرئه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا در دومین دادگاه سنا هم کل ماجرا را یک شلوغ بازی سیاسی خواند و افزود که دموکراسی آمریکا قوی است. جانسون رابطه نزدیکی با رئیس جمهوری سابق آمریکا داشت و بیم آن می‌رفت که با روی کار آمدن دولت بایدن روابط دو کشور تضعیف شود.

نخست وزیر انگلیس با این حال عنوان کرد که روابط لندن با کاخ سفید در وضعیت مناسبی قرار دارد که این امر «یکی از ماموریت‌های نخست وزیر انگلیس است». 

این درحالیست که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا پیشتر در واکنش به تبرئه ترامپ گفته بود که دموکراسی آمریکا در وضعیت ناپایداری قرار دارد و همواره باید از آن محافظت کرد.

سخنان نخست وزیر انگلیس درباره نزدیک شدن مواضع دو کشور در خصوص ایران در حالی مطرح می شود که دولت لندن به رغم خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، در کنار سایر طرف‌ها، در این توافق باقی‌ماند. دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

هرچند طرف‌های اروپایی عضو برجام از جمله انگلیس به تعهدات برجامی خود در خصوص بهره‌مندی ایران از مزایای این توافق عمل نکردند اما با سیاست فشارحداکثری ترامپ هم مخالف بودند.  

دولت جدید آمریکا برای بازگشت به این توافق چراغ سبز نشان داده اما پیش شرط‌هایی را مطرح کرده که این مساله بازگشت برجام به ریل اصلی خود را با پیچیدگی‌هایی مواجه ساخته است.  

کاخ سفید بدون در نظر گرفتن اینکه دولت دونالد ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری، ترور فرمانده سپاه قدس، ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می رود، اصلاح سیاست‌های خصمانه گذشته را به بازگشت جمهوری اسلامی تعهدات برجامی مشروط کرده است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه