ارسال به دیگران پرینت

جلال جلالی زاده:

اصلاح طلبان بعد از رسیدن به یک جایگاه خودشان را از مردم جدا تصورمیکنند

به نظرم یکی از تفاوت‌هایی که این نهاد با نمونه مشابه سابق خودش دارد، این است که آن نهادها بیشتر جنبه رفاقتی و دوستانه داشتند ولی این نهاد سعی کرده که نمایندگان بیشتری از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب را داشته باشد و حتی در این نهاد یک نماینده از اقوام ومذاهب هم حضور دارد که این می‌تواند از جمله امتیازات ویژه این نهاد باشد.

اصلاح طلبان بعد از رسیدن به یک جایگاه خودشان را از مردم جدا تصورمیکنند

یک فعال سیاسی درباره نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان معتقد است که این نهاد سعی کرده که نمایندگان بیشتری از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب داشته باشد و حتی این بار یک نماینده از اقوام و مذاهب هم در آن حضور دارد.

جلال جلالی زاده با اشاره به تشکیل اولین جلسه نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، گفت: به نظرم یکی از تفاوت‌هایی که این نهاد با نمونه مشابه سابق خودش دارد، این است که آن نهادها بیشتر جنبه رفاقتی و دوستانه داشتند ولی این نهاد سعی کرده که نمایندگان بیشتری از احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب را داشته باشد و حتی در این نهاد یک نماینده از اقوام ومذاهب هم حضور دارد که این می‌تواند از جمله امتیازات ویژه این نهاد باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: البته من اعتقاد دارم که این نهاد نباید به صورت موقت و فصلی و انتخاباتی باشد. این نهاد باید به صورت مدام و فعال دایر باشد تا بتواند در بدنه اصلاحات تاثیرگذار بوده و مراکز شهرستانی خودش را در سراسر کشور فعال کند. این نهاد باید با همه نمایندگی‌ها و مراکز همکاری و تعامل داشته باشد و فقط به چند نفر و چند شهر مثل تهران منحصر نشده و تریبون چند نفر یا چند حزب خاص نباشد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های اجماع ساز اصلاح طلبان در ادوار گذشته انتخابات، تصریح کرد: اصلاح طلبان باید از تجارب گذشته در نهاد اجماع ساز استفاده کرده و نقاط ضعف را رفع کرده و نقاط قوت را تقویت کنند. ما باید از ناکامی‌های گذشته درس بگیریم و بر حفظ و تقویت پایگاه‌های اجتماعی جریان اصلاحات متمرکز باشیم. بهترین رویکرد در این مسیر آن است که نهاد اجماع ساز از تمامی ظرفیت احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب استفاده کند.

جلالی زاده در پاسخ به این پرسش که بزرگترین خطای اصلاح طلبان در نهادهای ائتلافی و اجماعی گذشته چه بود، گفت: متاسفانه برخی احزاب و اشخاص تصور می‌کنند که حاکمیتی یا دولتی اند و در یک مسیر و جایگاه خاص قرار دارند و از این حیث بعد از رسیدن به یک جایگاه و ریاست، خودشان را از مردم جدا تصور کرده و در مقام امر و نهی دیگران می‌نشینند. این اتفاق خوبی نیست که باید ترمیم و اصلاح شود.

وی افزود: نهاد اجماع ساز باید تحت محور منافع مردم حرکت کند و در برقراری رابطه و تعامل با سایر گروه‌ها و احزاب فعالیت جدی داشته باشد. نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان باید احساس کند که از پشتوانه مردمی برخوردار است و مردم را از خودش بداند و مطالبات و دغدغه مردم را اولویت اصلی خودش قرار بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که مهمترین چالش اصلاح طلبان در انتخابات آینده چیست، خاطرنشان کرد: چند چالش مهم در این مسیر قرار دارد که مهمترین آنها مشمول بحث ردصلاحیت‌ها و واگذاری 2 دوره انتخابات ریاست جمهوری به نامزد نیابتی و عملکرد دولت است. ولی من اعتقاد دارم یکی از چالش‌های جدی که اصلاح طلبان در این دوره با آن مواجه هستند و نباید از آن غافل شوند، مساله اعتماد به نفس اصلاح طلبان است که به نظر می‌رسد این جریان سیاسی دچار یک خودباختگی مقابل شورای نگهبان و نهادهای قدرت شده است.

وی ادامه داد: برخی از اصلاح طلبان فکر می‌کنند که برای ماندن در قدرت باید التماس و خواهش کنند و این در حالی است که آنان باید از زبان مردم و حقوق و قانون استفاده کرده و نهادهای انتصابی را از این طریق مجاب به رعایت قانون و اجتناب از رفتارهای سلیقه‌ای کنند. این درست نیست که برخی تصور می‌کنند باید برای تایید صلاحیت به مدارا و تعریف و تمجید از شورای نگهبان روی بیاورند. نهاد اجماع ساز باید به عنوان یک مطالبه عمومی وارد کارزار انتخابات شد و دغدغه‌ای درباره ردصلاحیت‌ها نداشته باشد. به ویژه اینکه قرار باشد کسانی که سابقه طویلی در عمر انقلاب داشتند صلاحیتشان توسط کسانی که شاید کمتر از این افراد سابقه داشته باشند، رد شود.

جلالی زاده در پاسخ به پرسشی در مورد دلسردی بدنه جریان اصلاحات و چگونگی مجاب کردن آنان به اعتماد به کاندیدای اصلاح طلبان گفت: این کار بسیار سختی است. امروز خیلی از افراد توان طرح مساله مشارکت در انتخابات را ندارند، چون تا زبان به این مساله بازکنند با واکنش مفنی اطرافیان رو به رو می‌شوند، چراکه بخشی از جامعه اعتقاد دارد که حضور در انتخابات، بی‌معناست.

وی افزود: بحث انتخابات امروز یک بحث و دغدغه برای حاکمیت است. حاکمیت اگر با تساهل و و تسامح شرایط را برای مشارکت حداکثری مردم انتخابات فراهم نکند ما در این دوره از انتخابات شاهد حضور گسترده مردم نخواهیم بود. مساله مهم درباره مشارکت مردم در انتخابات، این است که شاید گلایه اصلی مردم از اصلاح‌طلبان نباشد. آنان اعتقاد دارند وقتی در یک اتفاق ملی مانند راهپیمایی 22 بهمن به راحتی شعار مرگ بر رییس جمهوری می‌دهند، این بدان معناست که رییس جمهور در کشور کاره‌ای نیست و بر همین اساس دلیلی وجود ندارد که برای یک مقامی که جایگاه درستی ندارد، هزینه بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد و رویکردی مثبتی در پیش گرفته نشود، احتمالا انتخابات آینده شرایط متفاوتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم نداشته باشد و مردم مشارکت گسترده‌ای نداشته باشند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه