ارسال به دیگران پرینت

اقدامات بسیار خطرناک شهروندان برای پاکبانان در روزهای کرونایی

اقشار مختلفی در کار مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند اما پاکبانان مظلوم‌ترین این اقشار به شمار می‌روند که در شرایط حاد کنونی نیز از تلاش برای پاکیزه‌نگه داشتن شهر دریغ ندارند اما باید تجهیز این افراد به وسایل بهداشتی و ماسک مورد توجه باشد.

اقدامات بسیار خطرناک شهروندان برای پاکبانان در روزهای کرونایی

در روزهای کرونایی که بخش اعظمی از کسب و کارها تعطیل و دورکاری در برخی از ادارات لحاظ شده‌ است شاهد فعالیت بی وقفه نارنجی‌پوشان شهر به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا ویروس هستیم. افراد بی ادعایی که در این شرایط بحرانی می‌کوشند با پاکسازی و نظافت سطح شهر گامی در راستای کاهش شیوع این بیماری بردارند.

پاکبانان و نیروهای خدمات شهری به طور مستقیم با آلوده‌ترین اقلام و پسماندهای خطرناک سر و کار دارند در این میان ماسک‌ها و دستکش‌های رها شده در سطح شهر نیز بر سختی و خطر کار آنها می‌افزاید.

نیروهای فضای سبز نیز در این وضعیت سعی می کنند فضای شهر را تغییر داده و آن را برای تقویت روحیه شهروندان شاد و سر سبز نگاه دارند. عده‌ای با رنگ کردن جداول، عده‌ای با گلکاری و عده ای نیز با تنظیف فضای شهری سعی می‌کنند حال و هوای خوش بهاری را برای شهروندان به ارمغان بیاورند تا این اقدامات در شرایط قرنطینه‌ای فعلی نشاط و سرزندگی را برای شهر به ارمغان بیاورد.

در این میان البته نباید از وضعیت ایمنی این قشر بی ادعا غافل شد. سلامت پاکبانی که حاضر می‌شود در شرایط سخت و خطرناک کرونایی برای تقویت روحیه شهروندان در سطح شهر وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد باید در اولویت باشد و سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا باید به اقلام بهداشتی نظیر ماسک، مواد عفونی‌کننده و دستکش مجهز باشند و مدیریت شهری نباید از این مهم غافل شود.

مدیریت شهری در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد این روزها با فضاسازی شهری و گلکاری سطح شهر به استقبال از بهار رفته‌ است و حدود ۹ هزار پاکبان و کارگر فضای سبز در مناطق و معابر مختلف مشغول فعالیت برای استقبال از بهاری دل‌انگیز هستند که توجه به سلامت آنها ضرورتی انکارناپذیر است.

 

تاکید بر سلامت کارگران

بنا به گفته شهردار مشهد رفت و روب و جمع آوری پسماند در حال حاضر اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد لذا در جمع‌آوری و دفع پسماندها به ویژه دفع زباله‌های بیمارستانی باید توجه بسیار داشت.

محمد رضا کلایی افزود: باید تامین ماسک و وسایل ضروری پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای کارگران خدمات شهری و پاکبانان و سایر افرادی که در صف مقدم فعالیت‌های شهری قرار دارند مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های استقبال از بهار تعطیل نمی‌شود زیرا مردم در شرایط کنونی نیازمند تقویت روحیه هستند و در این راستا فضاآرایی شهری و گلکاری‌های شهر ادامه می‌یابد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در خصوص اقدامات و تمهیدات انجام شده برای تامین سلامت کارگران و نیروهای خدمات شهری گفت: در روزهای ابتدایی آغاز مقابله با شیوع ویروس کرونا، در راستای یکسان سازی اجرای امور در تمامی نقاط شهر، دستورالعمل کلی نحوه گندزدایی، الزامات ایمنی و اجرایی و نقاط حساس برای تمامی مناطق ۱۳ گانه شهرداری مشهد تدوین و ابلاغ شد.

مهدی یعقوبی افزود: همچنین  آموزش های لازم به روسای اجرایی مناطق خدمات شهری و فضای سبز و مدیران پارک ها در جهت رعایت دستورالعمل‌ها داده شده‌ است.

وی تاکید کرد: سلامت کارگران در خط مبارزه با این ویروس از اهمیت زیادی برخوردار است و شهرداری نیز بر این موضوع تاکید دارد و البته کارگران نیز باید حین کار نسبت به استفاده از ماسک و دستکش توجه جدی را داشته‌باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: تا کنون حدود ۲۹ هزار عدد ماسک و حدود ۹ هزار و ۷۰۰ عدد دستکش مناسب جهت اجرای عملیات در میان کارگران خدمات شهری و فضای سبز توزیع شده که استفاده از این ماسک ها برای همه کارگران الزامی است.

یعقوبی افزود: همچنین محلول‌های ضدعفونی کننده شخصی و پد الکلی نیز بین کارگران توزیع و به صورت روزانه عملیات تب سنجی کارگران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی روزانه حدود دو هزار تن زباله از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود اضافه کرد: طی دو هفته گذشته و پس از اعلام ورود ویروس کرونا به کشور تولید پسماند شهر مشهد حدود ۱۵ تن افزایش پیدا کرده است و از این رو شایسته است شهروندان برای حفظ سلامتی خود زباله هایشان را در پلاستیک های دربسته و در زمان جمع آوری زباله هر شب بیرون از منزل قرار دهند.

 

تهدید زباله‌گردها

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: زباله‌گردها نیز با گشتن در میان زباله‌ها و پراکنده کردن زباله‌ها وضعیت بهداشتی نامناسبی در شهر ایجاد می‌کنند و فعالیت پاکبانان را مضاعف می‌کنند.

یعقوبی افزود: از این رو در هفته جاری شهرداری با ارسال درخواست جلوگیری و مقابله با زباله‌گردی به فرمانداری مشهد از این به بعد مانع این معضل اجتماعی و بهداشتی می شود.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد اختیار قانونی برای برخورد با زباله‌گردها را ندارد و تنها وظیفه جمع‌آوری زباله‌ها بر عهده شهرداری است اما با تایید فرمانداری می تواند در این موضوع نیز ورود پیدا کند.

یعقوبی در خصوص ضد عفونی کردن سطح شهر نیز اظهار داشت: این موضوع با جدیت در دست انجام است و مکان های پر تردد و نقاط‌ حساس بیمارستانی، مراکز پزشکی و معابر حساس شهری ضد عفونی شده‌ است.

وی افزود: عملیات گندزدایی و مه پاشی در ۱۸۰ کیلومتر توسط تانکرهای مخصوص به جهت گندزدایی به صورت شبانه در حال انجام است و تا زمان رسیدن به وضعیت سفید ادامه خواهد داشت.

 

زباله‌های بیمارستانی و شهری

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز از اجرای تمهیدات خاص برای جمع‌آوری پسماندهای شهری و بیمارستانی خبر داد و افزود: به منظور حفظ سلامت کارگران در مقابل ویروس کرونا، خطوط  پردازش زباله تا بهبود شرایط تعطیل شده و زباله‌ها بدون تفکیک دفن می‌شود.

ابوالفضل کریمیان افزود: روزانه ۲۳ تن زباله پزشکی از بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌های پزشکی این شهر جمع‌آوری و دفن بهداشتی می‌شود و در شرایط فعلی تمام زباله‌های عفونی و پسماندهای عادی بیمارستانی به صورت پسماند عفونی بیمارستانی دفن می‌شود.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد رهاسازی ماسک و دستکش‌های استفاده شده توسط شهروندان در سطح معابر شهر هستیم که این اقدام بسیار خطرناک و تهدیدی برای پاکبانان است و اقلام استفاده شده بهداشتی و پزشکی پس از استفاده باید در نایلونی گره زده شده و در سطل زباله انداخته شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارگران حمل پسماندهای بیمارستانی و رانندگان اداره نقلیه و گندزدایی خودروهای حمل زباله و نصب بنر با مضامین هشدار دهنده در محل های قابل رؤیت از دیگر اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کروناست.

گاهی در سطح شهر مشاهده می‌شود کارگران خدمات شهری بدون ماسک و دستکش مشغول فعالیت هستند که علت این وضعیت یا کافی نبودن توزیع اقلام بهداشتی در بین آنها و یا توجه نکردن کارگران به ضرورت استفاده از ماسک و دستکش است ولی در هر صورت حفظ سلامت این قشر، باید مورد توجه باشد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه