ارسال به دیگران پرینت

واکنش وزارت خارجه آمریکا به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره بر در ایران: نگران‌کننده است

دولت آمریکا روز سه شنبه نسبت به پرتاب یک موشک حامل ماهواره در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که این آزمایش می تواند توانایی موشکی ایران را در زمانی که دو کشور به سوی دیپلماسی حرکت می کنند تقویت کند.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره بر در ایران: نگران‌کننده است

بی بی سی: دولت آمریکا روز سه شنبه نسبت به پرتاب یک موشک حامل ماهواره در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که این آزمایش می تواند توانایی موشکی ایران را در زمانی که دو کشور به سوی دیپلماسی حرکت می کنند تقویت کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ایالات متحده نگران تلاش های ایران برای توسعه وسایل پرتاب فضایی (اس ال وی) است، چون این ها قابلیت پیشبرد موشک های بالستیک ایران را دارند."

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بیانیه آمده است: "وسایل پرتاب فضایی مایه نگرانی قابل توجه در زمینه اشاعه (تسلیحات هسته ای) هستند چون حاوی فناوری هایی همانند و قابل جایگزینی با تکنولوژی هایی است که در موشک های بالستیک، از جمله سیستم های دوربرد، کاربرد دارد."

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که "اولین پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح" را با موفقیت آزمایش کرده و گفت که این موشک توانایی حمل باری ۲۲۰ کیلوگرمی به مدار زمین را دارد.

ایران می گوید برنامه فضایی آن با هدف تقویت ظرفیت های تجاری انجام می شود و ناقض موافقتنامه های بین المللی ایران نیست.

به گفته احمد حسینی، سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع ایران، هدف‌ از پرتاب "تحقیقاتی" این ماهواره‌بر "رسیدن به مدار نبود" و "با هدف زیرمداری انجام گرفت."

ماهواره‌بر ذوالجناح در مرحله اول و دوم از سوخت جامد و در مرحله سوم از سوخت مایع استفاده می‌کند.

حسینی همچنین گفت ماهواره‌بر ذوالجناح همچون سیمرغ نیاز به "پایگاه ثابت ندارد."

ایران در ماه آوریل گذشته اولین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار داد که با محکومیت مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، روبرو شد.

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتراض آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو بوده است و آمریکا یکی از دلایل تحریم‌ گسترده ایران را ادامه برنامه‌ موشکی اعلام کرده است.

مقام‌های ارشد ایران بارها بر دفاعی بودن برنامه‌های موشکی تاکید کرده و هرگونه مذاکره برای محدود کردن آن را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

برخی از موشک‌های نظامی ایران مانند شهاب ۱، ۲ و ۳ و قیام ۱ و عماد از سوخت مایع استفاده می‌کنند و برخی دیگر مانند فاتح، ذوالفقار و سجیل از سوخت جامد.

ایران یک برنامه فضایی فعال هم دارد و پرتاب ماهواره "امید" در سال ۱۳۸۷ اولین تجربه ایران در این زمینه بود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه