ارسال به دیگران پرینت

نوری، نماینده مجلس:

تصمیمات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ به شدت تورم‌زا بود

غلامرضا نوری قزلجه با اشاره به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس یازدهم اظهار داشت: اتفاقات امروز نادر بود اما لازم بود که این اتفاق بیفتد چون گزارشی که کمیسیون تلفیق آورده بود، به شدت تورام زا بود و حتما تورم سنگینی را سال آینده بر کشور تحمیل می‌کرد.


 تصمیمات کمیسیون تلفیق در بودجه ۱۴۰۰ به شدت تورم‌زا بود

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: کفه منفی تصمیمات کمیسیون درباره بودجه ۱۴۰۰سنگینتر و به شدت تورم زا بود و انتظار رد این گزارش از سوی نمایندگان وجود داشت.

غلامرضا نوری قزلجه با اشاره به رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس یازدهم اظهار داشت: اتفاقات امروز نادر بود اما لازم بود که این اتفاق بیفتد چون گزارشی که کمیسیون تلفیق آورده بود، به شدت تورام زا بود و حتما تورم سنگینی را سال آینده بر کشور تحمیل می‌کرد.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه با تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق تعدادی از قوانین دائمی برای سال ۱۴۰۰ملغی الاثر می‌شدند، گفت: یک سری قوانین دائمی بایستی بصورت مدام اجرا شوند و یکسال اجرا نشدن آن به هم ریختگی ایجاد می‌کند و تاثیرات آن بصورت ارتعاشی برای سال‌های بعد ادامه خواهد داشت و این موارد حتی اگر در بودجه آورده نشود به هم ریختگی‌هایی درست می‌کرد.

وی با اشاره به افزایش ورودی گمرکی و تاثیرآن بر قیمت کالاها در کمیسیون اظهار کرد: علاوه بر این حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم باعث افزایش شدید قیمت کالاهای عمومی و اساسی و نیازهای روزمره مردم در مایحتاج پروتئین و لبنی مردم می‌شد.

نایب رییس کمیسیون ویژه تولید با مبهم ارزیابی کردن وضعیت یارانه ها در مصوبه کمیسیون تلفیق ادامه داد: علیرغم اینکه سیاست‌های کلی چند سال در این مسیر است که یارانه افراد توانمند را قطع و به یارانه اقشار نیازمند اضافه کنیم، کمیسیون تلفیق این مسیر عکس را رفته بود به طوری که اجازه دولت برای حذف یارانه سه دهک بالایی را نادیده گرفته و ثبت نام‌های جدید را آورده بودند به طوری که حتی به کسانی که انصراف دادند هم باید داده شود.

نماینده مردم بستان آباد خاطرنشان کرد: منبع پرداخت یارانه‌ها تاکنون از محل اصلاح قیمت‌ها در داخل بود. در کمیسیون این منابع را به نرخ ارز و منابع نفتی متصل کرده بودند که باعث شکل گیری نوسانات می‌شد و با وجود این ابهامات روشن بود که بودجه مد نظر کمیسیون برای کشور مشکلاتی ایجاد می‌کند.

نوری قزلجه ادامه داد: علیرغم اینکه برخی از تصمیمات کمیسیون تلفیق مثبت ارزیابی بوده اما در سر جمع این تصمیمات کفه منفی آنها سنگین‌تر بود.

نماینده مردم بستان‌آباد گفت: در بحث انشعابات نسبت به محل و منطقه شهرداری قیمت‌های متفاوتی را پیش بینی کرده بودند که این نوعی به هم ریختگی ایجاد می‌کرد و امضاهای طلایی را ایجاد می‌کند و داخل آن مفسده است چرا که معلوم نیست ارزش مناطق چقدر هست که بر مبنای آن حق انشعاب برق و غیره را مشخص می‌کند. این موضوع بر هزینه‌های تمام شده مسکن و قیمت آن اضافه می‌شود.

وی افزود: در بحث افزایش حقوق‌ها تقریبا همان افزایش مد نظر دولت دیده شده بود، اما آنقدر مالیات‌ها را بالا برده بودند که عملاً افزایش حقوق مستهلک می‌شد و مفهومی نداشت.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: برای برخی از صنایع خصوصاً صنایع فلزی که داخل بورس هستند، قیمت مواد و انرژی مصرفی آنها را تغییر داده بودند که این هم می‌توانست تاثیر منفی در شاخص آنها در بورس گذاشته و نهایتاً بر بورس اثر منفی بگذارد.

این نماینده مجلس یازدهم یادآورشد: کمیسیون مقرر کرده بود که از محل قیر رایگان به راه‌های بین مزارع که توسط بسیج اجرا شود، اختصاص داده شود این در حالی است که هنوز خیابان‌ها و کوچه های شهرها ور وستا مشکل دارند و برای آسفالت راه‌های بین مزارع توسط یک نهاد غیرمتولی و غیرتخصصی بودجه اختصاص داده بودند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی بیان داشت: در بحث بنیاد برکت بنا براین است که این بنیاد و بنیادهای مشابه از منابع خودشان در مناطق محروم برای فعالیت‌های تولیدی مشارکت کنند که اقدامات خوبی هم انجام گرفته است. در کمیسیون برای این بنیادها تسهیلات در نظر گرفته بودند در حالی که این تسهیلات باید به همان صاحب صنعت و بخش خصوصی یابد نه کسانی که هزینه و توان مالی را دارند.

نوری قزلجه با بیان اینکه حجم ماده واحده و تبصره‌ها با وجود اینکه زیاد بود، نه تنها برای اقتصاد کشور هم کارگشا نبودند بلکه باعث افزایش تورم در جامعه می‌شد و اقتصاد کشور را در سال ۱۴۰۰ دچار مشکل می‌کرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: در بحث نفت ما می‌خواهیم وابستگی بودجه به نفت کمتر شود در حالی که در کمیسیون نه تنها این وابستگی کم نشد بلکه بیشتر از لایحه دولت بودجه به نفت آلوده تر شد.

نایب رییس کمیسیون ویژه تولید اضافه کرد: یکی از اعتراضات به لایحه رشد ۴۰ درصدی منابع عمومی آن بود در حالی که در گزارش تلفیق حدود ۲۵ الی۳۰ درصد دیگر به آن اضافه شده بود. در واقع اشکالاتی که به لایحه گرفته بودیم برعکس شده و در کمیسیون هم در همان مسیر پیش رفته بود.

نوری اضافه کرد: این گزارش شاید بندهای خوبی هم داشت و همکاران زحمت کشیده بودند اما این زحمات دردی از اقتصاد امروز جامعه را دوا نمی‌کرد و به ضرر اقتصاد عمومی جامعه بود به همین خاطر امروز کلیات آن رد شد.

نوری قزلجه با اشاره به رد گزارش کمیسیون تلفیق گفت: عنوان این کلیات در کارتابل الکترونیکی ما گزارش کمیسیون تلفیق بود. کلیات به غیر از جزئیات نیست نزدیک ده روز بر روی آن مطالعه کردیم سرجمع آن کلیات می‌شود و این گزارش در صحن مطرح شد که ما با آن مخالفت کردیم.

وی با اشاره به عدم حضور رییس جمهور در این جلسه گفت: آقای روحانی می‌توانستند با حضور در این جلسه مخالفت خود را اعلام کنند و با توضیحاتی که آقای نوبخت دادند به وی اختیار تام در این حوزه داده شده بود و https://www.55online.news/fa/tiny/news-187670شاید ایشان ملاحظات دیگری برای نیامدن داشتند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه