ارسال به دیگران پرینت

مقام پارلمانی بحرین: در توافق آینده ایران، حضور کشورهای عربی ضروری است

رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین گفت: «در نشست با الزیانی همچنین برنامه هسته‌ای ایران در سایه احیای مذاکرات بین‌المللی درباره آن مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مشارکت کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] در هر توافق بین‌المللی آتی بویژه در پرتو دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، تهدید علیه دریانوردی، توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از شبه‌نظامیان تروریست، ضروری است.»

مقام پارلمانی بحرین: در توافق آینده ایران، حضور کشورهای عربی ضروری است

فارس: رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین می‌گوید که قطر در اجرای تعهدات خود ذیل توافق «العُلا» جدی نیست.

«محمد السیسی البوعینین» رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی مجلس نمایندگان (پارلمان) بحرین گفت که طرف قطری در اجرای تعهدات خود ذیل توافق «العُلا» جدیت نشان نمی‌دهد.

توافق العُلا اشاره به آشتی عربستان سعودی با قطر دارد که بر اساس آن دو کشور تلاش کردند به چند سال بحران و قطع روابط پایان بدهند اما به نظر می‌رسد اختلافات ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه با دوحه همچنان ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، السیسی روز یکشنبه (دیروز) در دیدار با «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه و شماری از مسئولان وزارت خارجه بحرین مدعی شد که بحرین حسن نیت خود را نشان داده و به مفاد توافقنامه العفلا پایبند است و آن را گامی در جهت حل موارد اختلافی با قطر می‌داند اما طرف قطری هیچ جدیتی برای پایبندی به تعهداتش نشان نمی‌دهد.

السیسی گفت: نشست خوبی با وزیر و مسئولان وزارت خارجه برای بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و جهانی برگزار کردیم و در این نشست تأکید شد که طرف قطری به تعهدات خود از جمله اصلاح ضرر و زیان به منظور آغاز مرحله جدید ثبات منطقه‌ای و دستیابی به تکامل مورد نظر در شورای همکاری خلیج فارس، پایبند نیست.

این ادعا پس از امضای توافق آشتی در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس در العُلا واقع در شمال غرب عربستان سعودی مطرح می‌شود؛ نشستی که در آن توافق تنش زدایی میان چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر) با قطر امضاء شد.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور، سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.

استان العُلا در شمال غرب عربستان سعودی روز شانزدهم دی ماه شاهد چهل و یکمین نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود و در این نشست با امضای بیانیه‌ای، به بحران میان قطر و کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پایان داده شد.

تأکید بحرین بر مشارکت کشورهای عربی در توافق آتی با ایران

رئیس کمیسیون امور خارجه، دفاع و امنیت ملی پارلمان بحرین همچنین گفت: «در نشست با الزیانی همچنین برنامه هسته‌ای ایران در سایه احیای مذاکرات بین‌المللی درباره آن مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مشارکت کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] در هر توافق بین‌المللی آتی بویژه در پرتو دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، تهدید علیه دریانوردی، توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از شبه‌نظامیان تروریست، ضروری است.»

تاکنون ایران بارها اعلام کرده که برجام توافق چندجانبه بین‌المللی است که به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده و به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نیست و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه