ارسال به دیگران پرینت

پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان وام کرونا به کسب و کارها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع وام ۱۲ درصد به تمام واحدهایی که در دوران کرونا آسیب دیده بودند اختصاص پیدا کرد.

پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان وام کرونا به کسب و کارها

تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع وام ۱۲ درصد به تمام واحدهایی که در دوران کرونا آسیب دیده بودند اختصاص پیدا کرد.

 به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، «محمد شریعتمداری» اظهارداشت: بررسی‌های انجام شده از سوی موسسات تحقیقات جهانی، ۸۷ درصد اقتصاد دانان معتقدند دولت‌های متبوعشان سیاست‌های مدونی برای مقابله با آثار فقر ناشی از کرونا ندارند و این نگرانی‌ها را دو چندان می‌کند.

وی به تاریخچه و تجربه تاریخی  نظام رفاه اجتماعی در کشور پرداخت و گفت: در دهه پنجاه قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد و وزارت رفاه تشکیل  و قرار شد بر پایه آن مسائل رفاهی دنبال شود. سپس از ابتدای دهه ۸۰  اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه به جمع‌بندی رسیدند که ضرورت دارد ساماندهی جدیدی  در حوزه مسائل رفاهی اجتماعی انجام شود.

وزیر تعاون افزود: در ادامه با ادغام وزارتخانه‌های  تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوزه وسیعی پیش روی کشور قرار گرفت  و با قوانین و برنامه‌هایی که در جریان  بودجه به صورت یک ساله تصویب شد به تدریج این قانون مادر نیز از بین رفت و شورای عالی رفاه از جایگاه واقعی خود تنزل پیدا کرد.

وی با بیان اینکه منابع گسترده‌ای در حوزه رفاه هزینه می‌شود اما نتایج ارزشمندی در حوزه برخورد با چهره‌های خشن فقر،  فقر آموزشی، بهداشتی، درمانی و تغذیه نمی‌بینیم، افزود: سهم منابعی که به صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی در بودجه اختصاص می یافت ظرف کمتر از یک دهه تقریبا ۱۰ برابر شده  و در بودجه سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع فقط صرف کمک به صندوق‌ها شده است و افزایش این سهم ریشه در فقدان آینده نگری گذشته است.

شریعتمداری گفت: علاوه بر آن نظام یارانه‌ای که در کشور وجود دارد بسیار متنوع است و در جاهای مختلف هزینه‌هایی را انجام می‌دهد که منسجم و یکپارچه نیست. نظام جامع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در زمینه اجتماعی رفاه اجتماعی در کشور وجود ندارد و دستگاه‌ها و بخش‌ها هریک متکفل اموری در این حوزه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفته فاقد مطالعه مبتنی بر شواهد در خصوص پیامدهای اجتماعی در حوزه کرونا هستیم گفت: در این حوزه مطالعه جامع بر اساس شواهد در حوزه پیامدهای اجتماعی کرونا را در دستور کار قرار داده‌ایم .

وزیر تعاون به مجموعه اقدامات انجام شده درباره ارتقای وضعیت معیشتی مردم گفت : آسیب شناسسی و حل مسایل  در این حوزه‌ها  در دستور کار قرارگرفت به طور مثال طی دو سال حداقل دستمزد کارگران  ۸۷ درصد  افزایش یافت.

وی افزود : طی دو سال  منابع  مربوط به حوزه  معلولان، مددجویان، افراد دارای معلولیت شدید و پرستاران آنها در بهزیستی ۵ برابر افزایش یافت .

شریعتمداری تصریح کرد : در زمینه شناسایی گروه‌های هدف و طراحی سامانه ای که بتواند اطلاعات دقیق از اقشار مختلف جامعه ارائه کند هم قدم‌های جدی برداشته شده است.

به گفته وزیر تعاون برای اولین بار به حدود سه میلیون نفر در شرایط کرونا منابع بلاعوض بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت شده است که این سه میلیون نفر جزو هیچ کدام از گروه های شناسایی شده نبودند و هیچگونه بیمه ای نداشتند و تحت پوشش هیچ نهاد امدادی نیز نبودند.

شریعتمداری اظهارداشت: اطلاعات بسیار وسیعی از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به دست آورده‌ایم که این داده‌ها امروز مبنای تصمیم گیری‌ها است .

وی توضیح داد: زمانی که اولین بار کمک معیشتی را توزیع کردیم دو نمودار مصرف بنزین و توزیع یارانه معیشتی که بر پایه افزایش قیمت بنزین صورت گرفته بود با هم یک ضربدر درست کرد. در تهران که بیشترین مصرف یارانه ‌بنزین وجود دارد کمترین میزان یارانه معیشتی توزیع شد اما در سیستان و بلوچستان تقریبا همه افراد یارانه معیشتی دریافت کردند یعنی برای آنهایی که کمترین میزان یارانه بنزین را داشتند بیشترین کمک هزینه معیشتی را دریافت کردند.

شریعتمداری در خصوص کارکردهای دیگر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نیز گفت: در این پایگاه اطلس شناسایی  بانوان سرپرست خانوار  تهیه شد و اکنون وضعیت آنان در همه مناطق کشور روشن است،  یک میلیون و ۲۰ هزار نفر از این جمعیت کسانی بودند که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نبودند و هیچگونه حقوقی  دریافت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز اطلاعات دقیق و عمیقی از بخش های مختلف در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وجود دارد اظهار داشت: این پایگاه مبنای تصمیم گیری است و معتقدیم  تصمیم گیری و حکمرانی داده محور برپایه اطلاعات دقیق به دست می‌آید.

وزیر تعاون تصریح کرد :با شناسایی دقیق جامعه هدف  ۲۳ هزار میلیارد تومان منابع یک میلیون تومانی به صورت وام قرض الحسنه میان کسانی که متقاضی بودند توزیع شد، ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع وام ۱۲ درصد به تمام واحدهایی که در دوران کرونا آسیب دیده بودند اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه بیکاری نیز  با راه‌اندازی سریع سامانه درخواست بیش از ۸۶۰ هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری ثبت نام کردند و بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای چهار ماه علاوه بر بیمه بیکاری که بر اساس قانون تعلق می‌گرفت، پرداخت شد.

 وزیر تعاون خاطرنشان کرد: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان قشر محور نیست، بلکه  اطلاعات آن بر مبنای داده های دقیق مالی و تقسیم بندی در دهک‌بندی است .

شریعتمداری بورسی شدن شستا نیز اشاره کرد و گفت: بورسی شدن شستا با  دارا بودن سهام جزیی یا عمده در ۶۰۰ شرکت در راستای شفاف سازی صورت گرفت و  در همین شرایط درآمد این شرکت‌ها ۲ تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد به گفته وی هفت میلیون کارگر رسمی بیمه نشده داریم.

 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه