ارسال به دیگران پرینت

علیرضا بیرانوند زیادی خوش‌بین است؟

«من به آنتورپ نیامده‌ام که تا آخر عمرم اینجا بمانم. من از اینجا به یکی از بهترین باشگاه‌های جهان خواهم رفت. حالا می‌بینید»؛

علیرضا بیرانوند زیادی خوش‌بین است؟

«من به آنتورپ نیامده‌ام که تا آخر عمرم اینجا بمانم. من از اینجا به یکی از بهترین باشگاه‌های جهان خواهم رفت. حالا می‌بینید»؛ این جمله از دل آخرین مصاحبه علیرضا بیرانوند درآمده است؛ بعد از درخشش برابر یوپن و در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های بلژیکی. دروازه‌بان ملی‌پوش ایران که ماه‌هاست به بلژیک رفته و برای آنتورپ در لیگ این کشور بازی می‌کند، بعد از این صحبت‌ها با تیمش برابر واسلند قرار گرفت و یک برد 3 بر 2 دیگر به دست آورد. اگرچه برخلاف رویه چند بازی اخیرش موفق نشد دروازه‌اش را بسته نگه دارد، ولی به‌هر‌حال تیمش به پیروزی رسید تا حالا آنتورپ با علیرضا بیرانوند همچنان در رده سوم جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفته باشد. بیرانوند با وجود آنکه چند وقت است به دروازه‌بان شماره یک تیمش تبدیل شده، اما دوباره ادعایی را مطرح کرده که زمان خروج از ایران عنوانش کرده بود. او وقتی از پرسپولیس راهی بلژیک می‌شد، گفت فقط برای شش ماه به این تیم نه‌چندان شناخته‌شده می‌رود و بعد از آن، راهی یکی از تیم‌های بزرگ می‌شود. با وجود مطرح‌شدن آن صحبت‌ها، علیرضا بیرانوند همچنان در آنتورپ قرار دارد و دست‌کم تا الان پیشنهادی از تیم مطرح دیگری به دستش نرسیده است؛ اما او اکنون این بار این جمله را نه به خبرنگاران ایرانی بلکه به خبرنگاران بلژیکی گفته که «به‌زودی به یکی از بهترین باشگاه‌های دنیا» می‌رود. بیرانوند در حالی چنین ادعایی دارد که وضعیتش در این باشگاه را با کاسیاسِ زمان مورینیو و البته وضعیت کنونی کپا در چلسی مقایسه کرده و گفته هرگز به توانایی‌هایش شک ندارد. «من هم می‌دانستم که دیر یا زود فرصت دوباره‌ای خواهم داشت. هرگز به خودم شک نکردم حتی برای یک لحظه و واقعا از امضای قرارداد با آنتورپ حتی یک ثانیه هم پشیمان نشدم. هر روز بیشتر و بیشتر از کارکردن در اروپا لذت می‌برم و همه مردم ایران برای من دعا می‌کنند. این باعث می‌شود که من حتی سخت‌تر از قبل تلاش کنم».

بر کسی پوشیده نیست که جنگندگی و سرسختی علیرضا مثال‌زدنی است؛ او از دوران سختی که در نوجوانی داشته، به یکی از ستاره‌های فوتبال ایران تبدیل شده و با توجه به سن‌و‌سالش و از آن مهم‌تر، انگیزه‌ای که دارد، بعید نیست به چیزی که می‌گوید، یعنی بازی در یک باشگاه بزرگ برسد. با‌این‌حال سؤالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که آیا بیرانوند با توجه به وضعیت کنونی‌اش در آنتورپ زیادی خوش‌بین نشده است؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است جایگاهش در آنتورپ خیلی مختصر بررسی شود. «بیرو» با توجه به مشکلاتی که کرونا به بار آورد، خیلی دیر توانست کارهای مرتبط با ویزایش را انجام دهد و راهی بلژیک شود. تأخیر در این امور باعث شد آنتورپ یک دروازه‌بان دیگر هم بخرد و همان دروازه‌بان جدید را به‌عنوان بازیکن اصلی به میدان بفرستد. این‌طور شد که بیرانوند، با وجود شرط و شروط مبنی بر بازی‌کردن به‌عنوان دروازه‌بان اصلی، به نیمکت دوخته شد. تأخیر ناخواسته در پیوستن به آنتورپ از یک سو و درخشش ژان بوتز، دروازه‌بان دیگر این باشگاه از سوی دیگر، باعث شد بیرانوند فرصتی برای بازی به دست نیاورد. به همین سادگی، او که گفته بود فقط برای شش ماه به این باشگاه می‌رود و بعد به تیم بزرگ‌تری ترانسفر می‌شود، اصلا فرصت بازی به دست نیاورد.

بعد دو اتفاق مهم رخ داد که زندگی ورزشی بیرو در بلژیک را دستخوش تغییر آن‌هم از نوع مثبت کرد؛ اولی قطع همکاری ایوان لکو، سرمربی مطرح این باشگاه، با آنتورپ بود. او اعتقادی به علیرضا نداشت و بعد از جدایی‌اش از این باشگاه، وضعیت برای بیرانوند مساعدتر شد. اتفاق مهم‌تر اما مصدومیت ژان بوتز، دروازه‌بان اصلی آنتورپ بود که زمینه ورود بیرانوند به ترکیب اصلی، آن‌هم بدون داشتن رقیب جدی را فراهم کرد. پس علیرضا بیش از آنکه به‌خاطر توانایی‌های بی‌شمارش در ترکیب اصلی قرار گرفته باشد، خوش‌شانس بود که اتفاقات در آنتورپ به سودش پیش رفته و به ترکیب اصلی رسیده است.

البته از آنجا که از این قبیل اتفاقات در زندگی ورزشی هر ستاره‌ای رخ می‌دهد، باید به فاز دوم رسید؛ اینکه آیا بیرانوند از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته استفاده کرده است؟ به عبارت دیگر، آیا آمار بیرانوند، بعد از فیکس‌شدن درون دروازه آنتورپ، آن‌قدر خوب بوده که او با خوش‌بینی صحبت از رفتن به تیم بزرگی کند؟ اینجا دیگر نیاز به صحبت‌کردن درباره شانس و اقبال نیست، چون عملکرد این دروازه‌بان کاملا مشخص است. او تا به الان هفت بازی در لیگ برای آنتورپ انجام داده که تیمش در این مدت سه بار باخته و چهار بار هم برنده شده است. بیرو در این هفت دیدار 9 گل خورده است که طبیعتا به‌طور میانگین بیش از یک گل خورده در هر بازی می‌شود، ولی نکته مهم درباره عملکردش در این مدت این است که سه تا کلین‌شیت هم داشته است.

نکته نگران‌کننده درباره بیرانوند و اینکه خوش‌بینی‌اش زودتر از موعد گُل کرده، این است که آمار می‌گوید او به‌طور میانگین تا به الان کلا 28 درصد مواقع در ترکیب 11 نفر اصلی قرار گرفته است. «بیرو» البته یک بار هم در لیگ اروپا برابر تیم مطرح تاتنهام به میدان رفته که دو گل خورده است. در آنجا شرایط برای بیرانوند چندان مساعد نبوده و در مجموع با همان تک‌بازی 

17 درصد از مجموع کل بازی‌های لیگ اروپا در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفته است. به‌طور خلاصه او در مجموع همه دیدارها 720 دقیقه برای آنتورپ بازی کرده که 11 گل خورده از هشت بازی دارد و در این مدت دو بار هم به رقبا پنالتی داده است.

بیرانوند مثل تمام علاقه‌مندان به فوتبال در ایران، از توانایی‌های زیادش آگاه است، ولی دست‌کم اگر می‌خواهد به رؤیایی که در سر دارد برسد و به تیم مطرحی در اروپا بپیوندد، قبل از هر چیزی باید میانگین‌های بازی و گل خورده‌اش را به‌طرز چشمگیری بهتر کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه