ارسال به دیگران پرینت

شرط طالبان برای همکاری با روسیه چیست ؟

شیر احمد استنکزی، معاون هیأت مذاکره کننده طالبان که به روسیه سفر کرده گفته که "اگر امروز اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که من استعفا می‌دهم"، این گروه حاضر است با حکومت جدید کار کند.



شرط طالبان برای همکاری با روسیه چیست ؟

شیر احمد استنکزی، معاون هیأت مذاکره کننده طالبان که به روسیه سفر کرده گفته که "اگر امروز اشرف غنی از جنگ دست بردارد و بگوید که من استعفا می‌دهم"، این گروه حاضر است با حکومت جدید کار کند.

 او امروز جمعه در یک نشست خبری که به صورت آنلاین از مسکو برگزار شد، حکومت اشرف غنی را "سد راه" صلح دانسته و گفت که غنی در صحبت‌های مختلف خود گفته که می‌خواهد در حکومت باقی بماند و در حکومت آینده "رئیس جمهور باشد."

این عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر مدعی شد که اکنون نیز غنی با آمریکا و ناتو در این باره لابی می‌کند. به گفته او حکومت افغانستان در مذاکرات صلح صداقت ندارد و به "تیم مذاکره‌کننده که انتخاب کرده صلاحیت لازم نداده است."

قبل از این اشرف غنی انتقال قدرت به یک حکومت موقت را رد کرده و گفته بود که قدرت را به یک حکومت منتخب بعد از خود تحویل خواهد داد.

وقتی از استنکزی پرسیده شده که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان با آنان درباره حکومت موقت سخن نگفته است؟ جواب او این بود که خلیلزاد واضح در این باره چیزی نگفته است: "این مربوط به خود افغان‌ها است که باید تصمیم بگیرند که حکومت جانشین حکومت فعلی و کوتاه مدت باشد و یا طولانی مدت باشد."

به گزارش بی.بی.سی او درباره آتش بس هم گفت که این را نباید کسی توقع داشته باشد که "با حضور نیروهای خارجی افراد گروه طالبان سلاح به زمین بگذارند تا به گفته شما مردم کشته نشوند."

"با القاعده ارتباط نداریم"

روز گذشته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که طالبان به وعده‌هایش در توافق صلح با آمریکا که بخشی از آن کاهش خشونت و قطع روابط با شبکه القاعده بود، عمل نکرده است.

استنکزی گفت که براساس توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان نباید از مناطق تحت کنترل این گروه بر خلاف آمریکا و متحدین آن استفاده شود که اکنون استفاده نمی‌شود.

به گفته او افراد گروه طالبان با گروه موسوم به داعش جنگیده و هزاران نفر از افراد این گروه در این راه قربانی شده است.

او همچنین گفت که طالبان با القاعده ارتباط ندارد و نشر گزارش‌های درباره ارتباط طالبان با القاعده را نیز کار حکومت افغانستان دانست که درصدد "مغشوش کردن اذهان" جهان است.

به گفته او اصلا القاعده در افغانستان وجود ندارد و غیر از نیروهای گروه طالبان که همه افغانها هستند، هیچ شهروند خارجی در صفوف این گروه وجود ندارد.

این در حالیست که چندین نهاد بین‌المللی از جمله سازمان ملل از ادامه همکاری میان گروه طالبان با القاعده حتی از پس امضای توافقنامه با آمریکا خبر داده و ابراز نگرانی کرده‌اند.

مرور موافقتنامه صلح آمریکا و طالبان

همچنین شب گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس با غنی گفته بود که آمریکا در حال بررسی توافق صلح آمریکا و طالبان است.

استنکزی در واکنش به این موضوع گفت که بررسی این موافقتنامه توسط حکومت جوبایدن، به معنی بایکوت و خروج از توافقنامه صلح نیست. به گفته او این یک موضوع داخلی آمریکا است. او گفت که زلمای خلیلزاد، دوباره به عنوان نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان انتخاب شده است.

او افزود که این توافقنامه یک فرصتی برای آمریکا خروج از افغانستان است.

استنکزی درباره خبرهای که قبلا گفته شده بود، بعضی کشورها برای کشتن سربازان آمریکا در افغانستان به طالبان جایزه داده‌اند هم گفت که "هیچ کس به ماجایزه نداده که ما با آمریکا بجنگیم، ما با آمریکا بدون جایزه جنگیدیم."

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه