ارسال به دیگران پرینت

کرونا درمان سرطان را هم به تاخیر انداخت

بازرس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، بسیاری از جراحی‌های مربوط به سرطان در مراکز درمانی به تاخیر افتاد که این اقدام موجب پیشرفت بیماری در مبتلایان شد.

کرونا درمان سرطان را هم به تاخیر انداخت

بازرس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا در کشور، بسیاری از جراحی‌های مربوط به سرطان در مراکز درمانی به تاخیر افتاد که این اقدام موجب پیشرفت بیماری در مبتلایان شد.

دکتر حمیدرضا دهقان منشادی روز شنبه به مناسبت پویش ملی مبارزه با سرطان (اول تا هفتم بهمن) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با ورود کووید ۱۹ به کشور به دلیل ناآگاهی و ناشناخته بودن این بیماری، اهمیت کرونا از سرطان بیشتر شد و بیماران مبتلا برای ادامه روند معالجه خود به مراکز درمانی مراجعه نکردند و وضعیت بیماری آن پیشرفته شد.

وی اظهار داشت: بسیاری از تخت های بیمارستانی برای معالجه سرطان خالی و جایگزین بستری بیماران کرونایی شد و عقب افتادن روند درمان این بیماران آسیب جدی به آنها وارد کرد و پس از دوران پسا کرونایی، عوارض آن شدیدتر می شود.

این آنکولوژیست در مورد وضعیت بیماران سرطانی که به کرونا مبتلا می شوند، تاکید کرد: این ویروس سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود سرطان پیشرفت کند، این بیماران وقتی به کرونا مبتلا می شوند به آنها داروی کورتون دار تجویز می شود که این باعث پیشرفت سرطان شده و منجر به قطع شیمی درمانی می شود و عوارض زیادی را به جا می گذارد.

دهقان منشادی تصریح کرد: وضعیت بیماران سرطانی اکنون به دلیل همه گیری کرونا مطلوب نیست و انجام ندادن بسیاری اقدامات درمانی باعث آسیب های جبران ناپذیری بر روند بهبود درمان آنها می گذارد.

وی ابراز امیدواری کرد با آغاز واکسیناسیون کرونا، روند درمان سرطان هموارتر شود.

بازرس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران افزود: کرونا تاثیرات منفی از لحاظ اجتماعی و فردی بر سلامت جسم و روان مردم گذاشته و بیماران مبتلا به سرطان بیش از سایر افراد آسیب دیده اند و همه هموطنان باید با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی کرونا را از پای درآورند تا اقدامات درمانی بیماران روند عادی به خود گیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در حال حاضر ۲۵۰ هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد و هر سال ۵۵ هزار نفر به دلیل بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

میزان بروز سرطان در دنیا در مردان از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۱۹ نفر و در زنان ۱۹۸ نفر است، در حالی که این عدد در در ایران در مردان و زنان به ترتیب ۱۵۵ و ۱۲۸ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.  

شعاراصلی پویش ملی مبارزه با سرطان " سرطان قابل پیشگیری ودرمان است، با خودمراقبتی وامید " بوده و " روش های خود مراقبتی برای پیشگیری اولیه از سرطان را بشناسید "،   " سهم شما از علل قابل پیشگیری مرگ ناشی از سرطان، بیش از ۵۰% است. "، "علایم هشداردهنده سرطان را بشناسید. هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان پذیر تر است. "، "زندگی روانی، معنوی و اجتماعی سالم، یعنی ابتلای کمتر به سرطان، خود ودیگران را دوست بدارید. "، "سرطان بیماری سنین بالا است، اما گاهی زمینه ارثی، شروع سرطان را جلو می اندازد " و "سرطان قابل پیشگیری است اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کنیم ".

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه