ارسال به دیگران پرینت

مهمان پرست در گفتگو با دانشجو

دموکرات‌ها از التهابات واشنگتن پریشان هستند | جناح‌های سیاسی آمریکا به دنبال پاکسازی لکه سیاه «ترامپیسم» از این کشور

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: دموکرات‌ها نیز خواستار استعفا و استیضاح او در کمتر از ۱۰ روز باقیمانده هستند و همه این‌ها حکایت از آن دارد که آن‌ها به شدت از التهابات واشنگتن نگران و پریشان هستند و به دنبال راه حلی برای پاکسازی این لکه سیاه از دامن ایالات متحده می‌گردند.

دموکرات‌ها از التهابات واشنگتن پریشان هستند | جناح‌های سیاسی آمریکا به دنبال پاکسازی لکه سیاه «ترامپیسم» از این کشور

رامین مهمان پرست، سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در کشور‌های لهستان و لیتوانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ناآرامی‌ها و آشوب‌های ششم ژانویه در آمریکا گفت: این مسئله نشان دهنده آن است که ظرفیت‌هایی برای این قبیل آشوب‌ها و التهابات در آمریکا وجود داشته که منجر به ظهور و بروز اتفاقات ششم ژانویه شد.

*ترامپ تاجری که عادت به باخت و شکست ندارد

وی ادامه داد: شخصیت ترامپ با توجه به ویژگی‌هایی که در او وجود داشت و دارد به عنوان یک فرد تاجر در کار و سیاست همواره از ثبات برخوردار نبود و براساس رویه تجربی که او از اقدامات خود داشت اعتقادی به باخت و شکست ندارد. 

مهمان‌پرست تصریح کرد: از این رو این نوع بینش و تفکر در شخصیت و رفتار او تاثیری جدی داشت ضمن اینکه او معتقد به بحث نژادپرستی بود به معنی اینکه آمریکا متعلق به سفیدپوستان است و در خصوص مهاجران و اقلیت‌های مذهبی حاضر در این کشور همواره مواضع تندی داشت.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به اینکه حمایت برخی از مردم آمریکا از او حکایت از نهادینه شدن این طرز تفکر در بخشی از جامعه آمریکا دارد، گفت: این روند نشان داد هواداران ترامپ طرز تفکر‌هایی شبیه و نزدیک به او دارند که در شخصیت ترامپ به منصه ظهور و بروز رسیده است.

سفیر سابق ایران در کشور‌های لهستان و لیتوانی با بیان اینکه بسیاری از تحلیل گران و حتی شخصیت‌های سیاسی در جهان و آمریکا چنین اتفاقاتی در چنین سطح را برای آمریکا پیش بینی نمی‌کردند و از این روند متحیر ماندند، گفت: به همین دلیل فعالان سیاسی در خود آمریکا عکس العمل‌های تندی علیه ترامپ نشان دادند و حتی در بین جمهوری خواهان و دوستان او و عده‌ای به او انتقادات جدی کردند و تعدادی از اعضای کابینه او نیز استعفا دادند.

*جناح های مختلف سیاسی در آمریکا به دنبال پاکسازی لکه سیاه "ترامپیسم" از تاریخ آمریکا هستند

وی تصریح کرد: در همین راستا دموکرات‌ها نیز خواستار استعفا و استیضاح او در کمتر از ۱۰ روز باقیمانده هستند و همه این‌ها حکایت از آن دارد که آن‌ها به شدت از التهابات واشنگتن نگران و پریشان هستند و به دنبال راه حلی برای پاکسازی این لکه سیاه از دامن ایالات متحده می‌گردند. 

مهمان‌پرست در پاسخ به این سوال که با این حساب آیا این شرایط و این نوع تفکر و دیدگاه در آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد یا نه گفت: این موضوع بستگی به رفتار جناح‌های مختلف دارد به نظر من حتی در بین جمهوری خواهان کسانی که مایل به ادامه فعالیت‌های سیاسی هستند نیز سعی می‌کنند چنین اقداماتی را محکوم کنند، مثلاً مایک پنس، معاون ترامپ نیز از این اقدامات رئیس خود حمایت نکرد. حال اگر ترامپ با شرایطی که به وجود آورده بخواهد ادامه حیات سیاسی و اجتماعی بدهد و این ظرفیت را در آینده خود حفظ کند به لحاظ مسائل کلان اجتماعی بعید به نظر می‌رسد موفق شود، اما به هر حال ترامپ این تمایل را دارد و بار‌ها عنوان کرده که برای انتخابات ۲۰۲۴ حتما اقدام خواهد کرد.

* سیاست گذاران آمریکا تجربه سختی در مورد ترامپ از سر گذراندند

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به اینکه افرادی که در تصمیم گیری‌های کلان آمریکا نقش جدی دارند و چهره‌ها را به صحنه سیاست این کشور می‌آورند یا از آن دور می‌کنند تجربه بسیار سختی در مورد ترامپ پشت سر گذاشتند، یادآور شد: با این حساب به نظر می‌رسد این تصمیم گیران بار دیگر اجازه تکرار این اتفاق را ندهند و حداقل تلاش خود را انجام می‌دهند تا جلوی تکرار مجدد این تجربه را بگیرند.

* بیانیه ترامپ مبنی بر پذیرش شکست،"تنفس مصنوعی" به حیات سیاسی او بود

سفیر سابق ایران در لهستان و لیتوانی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح ترامپ در طول ۱۰ روز باقیمانده تاثیری در ختم حیات سیاسی ترامپ خواهد داشت یا خیر گفت: بله حتماً. به نظر من تنها موردی که شاید قدری تنفس مصنوعی به حیات سیاسی ترامپ وارد کرد اطلاعیه‌ای بود که دیروز صبح توسط او صادر شد و براساس آن اعلام کرد که شکست را می‌پذیرد و آماده انتقال قدرت به دولت بایدن خواهد بود. این اقدام جلوی برخی تصمیمات خیلی تند علیه او را گرفت، اما به اعتقاد من افرادی که در عرصه سیاسی آمریکا از جناح‌های مختلف فعالیت می‌کنند قطعاً در آینده نسبت به حضور مجدد ترامپ احتیاط خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از ترامپ تفکر ترامپیسم به معنی خودرایی و عدم تمکین از قوانین بین الملل ادامه خواهد یافت یا نه گفت: ممکن است در اتخاذ سیاست‌ها و روش‌ها شبیه به رویه ترامپ عمل شود، اقداماتی پوپولیستی که همراه با شعار‌های عوام فریبانه یا تحریکات نژادی باشد و موضوع اولویت داشتن منافع آمریکا را به قیمت زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی تکرار کنند این گونه سیاست‌ها و روش‌ها که تا اندازه‌ای در زمان ترامپ جواب داده ممکن است توسط برخی کاندیدا‌ها در آینده آمریکا نیز تکرار شود، ولی اینکه افراد دقیقا از نظر شخصیتی بخواهند رفتار‌هایی شبیه به ترامپ داشته باشند بعید به نظر می‌رسد. به هر حال ممکن است حتی افرادی که پیرو او باشند و بخواهند خط مشی ترامپ را پیاده کنند سعی می‌کنند نکات منفی و تنش آفرین رفتار او را کنار بگذارند و این سیاست آمریکایی را قدری بزک شده به منصه ظهور بیاورند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه