ارسال به دیگران پرینت

شورای ملی زعفران:

دلالان چینی آینده زعفران اصیل ایرانی را به خطر می اندازند

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه کیفیت زعفران ایرانی درحال فدا شدن برای سود بیشتر دلالان چینی شده است، اظهار کرد: دلالان چینی از کشاورزان می‌خواهند که زعفران به اصلاح "اتویی" یا "پرسی" تولید کنند که کلاله بلند و کشیده و وزن بیشتری دارد، اما طعم و عطر و رنگ اصیل زعفران ایرانی را ندارد، به عبارت دیگر چینی‌ها در حال فدا کردن کیفیت و خوشنامی زغفران ایرانی برای سودجویی بیشتر خود هستند.


دلالان چینی آینده زعفران اصیل ایرانی را به خطر می اندازند

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه کیفیت زعفران ایرانی درحال فدا شدن برای سود بیشتر دلالان چینی شده است، اظهار کرد: دلالان چینی از کشاورزان می‌خواهند که زعفران به اصلاح "اتویی" یا "پرسی" تولید کنند که کلاله بلند و کشیده و وزن بیشتری دارد، اما طعم و عطر و رنگ اصیل زعفران ایرانی را ندارد، به عبارت دیگر چینی‌ها در حال فدا کردن کیفیت و خوشنامی زغفران ایرانی برای سودجویی بیشتر خود هستند.

 زعفران افغانستان بار دیگر مقام اول جایزه سه ستاره طلایی را از انستیتوی بین المللی طعم و مزه به دست آورد. وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که این کشور توانسته است فرآوری زعفران را بهبود بخشد و در بین ده‌ها کشور اعتبار کسب کند.

زعفران افغانستان در سال‌های اخیر شهرت جهانی پیدا کرده و تصویری مثبتی از این کشور به جهان داده است و به تدریج جای مزارع خشخاش را گرفته است.

کارشناسان موفقیت زعفران افعانستان را مدیون ایران می‌دانند چراکه پیاز زعفران ایرانی به افغانستان به شکل وسیع در حال قاچاق است و کشاورزان این به رایگان در مزارع ایران آموزش دیده و تجربه 3500 ساله نیاکان ما را به کشور خود برده اند.

موفقیت امروز افغانستان استفاده از فرصتی بوده که غفلت مسئولان کشورمان در اختیار آن‌ها قرار داده است و نمی‌توان از آن‌ها خرده گرفت، اما نگرانی بزرگتری برای آینده رغفران اصیل ایرانی وجود دارد که غفلت از آن قابل دیگر بخشش نیست.

در سال‌های اخیر دلالان چینی به شکل فعال در مزارع و بازار زعفران ایران حضور پیدا کرده و کار را به جای رسانده‌اند که برای سوجویی بیشتر از کشاورزان می‌خواهند زعفرانی به اصطلاح "اتویی" یا "پرسی" تولید کنند.

این شکل از زعفران کلاله کشیده‌تری نسبت به زعفران معمولی دارد در نتیجه وزن آن نیز بیشتر است، اما از رنگ و طعم و عطر زعفران اصل دیگر خبری نیست. این اقدام دلالان چینی برای بدست آوردن سود بیشتر است که به قیمت فدا شدن کیفیت و خوشنامی زعفران ایرانی تمام می‌شود، موضوعی که از سوی فعالان حوزه تولید و بازار زعفران به تهدید برای آینده زعفران ایرانی تعبیر می شود.

علی حسینی، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران،درباره آنچه در حال رخ دادن برای زعفران اصیل ایرانی و از دست رفتن خوشنامی این گیاهان هزاران ساله است، گفت: پیش از این نیز بارها درباره حضور بی قاعده و قانون دلالان چینی در بازار زعفران کشور هشدار داده بودیم. آنقدر هشدار ما نادیده گرفته شده که حالا آن‌ها به خود اجازه دخالت در کشت زعفران کشورما را هم داده‌اند.

وی ادامه داد: تولید بر اساس سفارش و سلیقه مشتری خارجی به ویژه در بازارهای بین المللی باب است، اما دلالان چینی به طور غیرقانونی در حال نابودی میراث هزاران ساله کشورمان هستند و کیفیت بی‌نظیر این گیاه ارزشمند را فدای سودجویی خود می‌کنند.

به گفته حسینی؛ اقدامات اخیر دلالان چینی برای سودجویی بیشتر، به بهای از دست رفتن خوشنامی زعفران ایرانی تمام می‌شود که خسارات آن جبران ناپذیر است.

وی یادآور شد: زعفران ایرانی به دلیل کیفیت و عطر و طعم بی‌نظیر هزاران ساله در جهان شهره بوده است و هرگونه دخل و تصور در آن به معنی از دست رفتن این جایگاه مهم است.

حسینی در توضیح نوع جدید کشت زعفران که منجر به افزایش وزن و از دست رفتن کیفیت می‌شود، گفت: در ابتدای فصل گیاه را تحت فشار قرار می‌دهند تا کلاله آن از حد معمول بلندتر، خشک و صاف شود، به این شکل از زعفران به اصلاح اتویی یا پرسی گفت می شود که با افزایش وزن کلاله کیفیت را از دست می دهد.

به اعتقاد وی؛ این شکل از کشت زعفران تقلب است و هدفی جز سودجویی ندارد.

حسینی جولان چینی ها در بازار و تولید زعفران را نتیجه عدم سیاست‌گذاری درست برای حفظ این میراث ارزشمند اجدادمان دانست.

وی افزود: ما می‌دانیم در پشت آنچه اکنون در زعفران ایرانی در حال رخ دادن است مافیای قدرتمند وجود دارد، اما اگر همت مسئولان باشد می‌توان در مقابل آن ایستاد.

حسینی شناسنامه‌دار کردن زعفران‌های تولیدی کشور را راهکاری موثر برای مقابله با این اتفاق عنوان کرد.

وی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن زعفران که سال‌هاست به دنبال آن هستیم تمام مشخصات تولید را شامل می‌شود و اجازه تقلب در این گیاه ارزشمند را به حداقل می‌رساند.

حسینی همچنین خودداری از خام فروشی و فله فروشی را راهکار دیگر مقابله با این تقلب برشمرد.

وی قاچاق پیاز زعفران را نیز آفت زعفران کشور دانست و آن را حراج منابع ملی توصیف کرد.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران هشدار داد: اگر مسئولان نسبت به اتفاقاتی که در بازار و تولید زعفران در حال رخ دادن است هشیار نباشند بهای سنگینی را در این حوزه خواهیم داد.

حسینی تاکید کرد: بیش از همه کشاورزان مناطق خشک و محروم کشور بهای آن را با فقر بیشتر و از دست رفتن آیندشان می‌دهند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه