ارسال به دیگران پرینت

Vox گزارش داد؛

پای منع کاندیداتوری ترامپ در ۲۰۲۴ در میان است

با شورش اخیر طرفداران دونالد ترامپ، حالا تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای بار دوم به دنبال استیضاح رئیس جمهور آمریکا هستند. این بار، آنها منتظر نیستند. ووکس مطلع شده که مجلس آمادگی دارد روز دوشنبه لایحه‌ای را در مورد استیضاح تهیه و پس از مدت کوتاهی به رای بگذارد. این لایحه استیضاح توسط نمایندگان تهیه شده است. دیوید سیسیلین، تد لیو و جیمی راسکین روز پنجشنبه پیش نویس لایحه استیضاح ترامپ به دلیل سو استفاده از قدرت را منتشر کردند.


پای منع کاندیداتوری ترامپ در ۲۰۲۴ در میان است

الی نیلسن و لی ژو در Vox نوشت: با شورش اخیر طرفداران دونالد ترامپ، حالا تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌های مجلس نمایندگان برای بار دوم به دنبال استیضاح رئیس جمهور آمریکا هستند. این بار، آنها منتظر نیستند. ووکس مطلع شده که مجلس آمادگی دارد روز دوشنبه لایحه‌ای را در مورد استیضاح تهیه و پس از مدت کوتاهی به رای بگذارد. این لایحه استیضاح توسط نمایندگان تهیه شده است. دیوید سیسیلین، تد لیو و جیمی راسکین روز پنجشنبه پیش نویس لایحه استیضاح ترامپ به دلیل سو استفاده از قدرت را منتشر کردند.

 نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان عصر جمعه گفت که نمایندگان مجلس امیدوارند که ترامپ بلافاصله بعد از انتشار این لایحه استعفا دهد.

پلوسی افزود: اگر ترامپ این کار را نکرد ، من به کمیته قوانین دستور داده‌ام که ​​آمادگی لازم برای اجرا 25 قانون اصلاحیه راسکین، نماینده کنگره و طرح استیضاح را داشته باشند.

در حالی که فقط یک هفته و نیم به ورود رئیس جمهور منتخب جو بایدن به کاخ سفید باقی مانده، دموکرات‌ها درست مانند 2 سال پیش به دنبال استیضاح ترامپ هستند. در سال 2019، آنها ماه‌ها بطور علنی به دنبال استیضاح ترامپ بودند.

این بار، دموکرات‌ها مدعی‌اند که دلایل آنها برای پیشبرد استیضاح ترامپ با توجه به اتفاقات اخیر و حمله هواداران وی به کنگره و کشته شدن تعدادی از جمله یک افسر 42 ساله کاملاً بدیهی است.

مایکی شرریل (D-NJ) روز جمعه در گفتگو با ووکس گفت: در سال 2019، ما با یک رئیس جمهور روبرو بودیم که به آرامی هنجارهای دموکراتیک ما را از بین می‌برد و حالا ما به وضوح شاهد تلاش وی برای از بین بردن دموکراسی هستیم. ترامپ به آرامی به سمت یک اتفاق نابخشودنی حرکت می‌کند، وی رئیس جمهوری است که هنگام تلاش برای تأیید انتخابات ، خشونت علیه مجلس نمایندگان را تشویق می‌کند.

شریل که در سال 2019 با احتیاط نسبت به استیضاح ترامپ موضع می‌گرفت در این گفتگو افزود که دوست دارد ابتدا از اعضای کابینه ترامپ اقدامی انجام دهد. او همچنین از پلوسی و چاک شومر رهبر اکثریت مجلس سنا به اضافه مایک پنس معاون رئیس جمهور خواست تا اصلاحیه 25 ام را برای برکناری رئیس جمهور مورد موافقت کامل قرار دهند. شریل اضافه کرد: من فکر می‌کنم آنچه واقعاً حیاتی است این است که ما او را در اسرع وقت از سمت خود برکنار کنیم، من ترجیح می‌دهم که معاون رئیس جمهور آغازگر مراحل برکناری او باشد، اما از آنجا که بعید به نظر می‌رسد، شریل و بسیاری از همکارانش استیضاح را دنبال می‌کنند. شریل در پایان نیز تاکید کرد که ما باید آنچه می‌توانیم برای استیضاح ترامپ انجام دهیم.

در این بین البته همه دموکرات‌ها در فرآیند استیضاح حضور ندارند. کورت شریدر از اورگان یکی از کسانی است که صراحتا در گفتگو با ای بی سی نیوز گفت با استیضاح ترامپ مخالف است. جو منچین ، سناتور دموکرات نیز به واشنگتن پست گفت که او فکر می‌کند برگزاری دادگاه استیضاح در سنا می‌تواند فرآیند دادرسی تأیید سنا برای کابینه بایدن را کند کند.

منچین افزود: ما باید دولت خود را به سرعت آماده کار کنیم و این مهمترین کاری است که در حال حاضر باید انجام دهیم. ما دیگر به تئاتر سیاسی احتیاج نداریم.

برای چگونگی کار روند بعدی دموکرات‌ها یک ملاحظه سیاسی وجود دارد. درست است که تنها ده روز از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده، اما در مورد استیضاح وی باید در نظر داشت که اگر ترامپ توسط مجلس نمایندگان استیضاح شود و توسط سنای آمریکا محکوم گردد، وی در آینده از کاندیداتوری منع خواهد شد.

استیضاح مجدد ترامپ، قانون گذاران را قادر می‌سازد تا هم پیامی درباره نیاز به پاسخگویی از رئیس جمهور ارسال کنند و هم پیامدهای پایدار را تحمیل کنند. سیاست برکناری ترامپ از سمت خود برای دموکرات های مجلس نمایندگان یک انگیزه شخصی نیز دارد.

نقش آشکار ترامپ در تحریک طرفداران خود برای  حمله به کنگره و خشونت مهلک آنها بود که باعث شد بسیاری از قانونگذاران مجلس نمایندگان پرونده‌ای دوباره را برای استیضاح رئیس‌جمهور بگشایند.

یک دستیار ارشد دموکرات به ووکس گفت: برخلاف بار قبلی که تماس زلینسکی با ترامپ واضح نبود این بار همه آشکارا اقدامات خلاف قانون ترامپ را دیدند.

پرونده استیضاح دموکرات‌ها اساساً به نقش ترامپ در تحریک جمعیتی که بعداً به پایتخت حمله کردند، بستگی دارد. ترامپ روز سه شنبه با جمعیتی از طرفدارانش در مقابل کاخ سفید صحبت و بارها خطاب به آنها گفت که انتخابات دزدیده شده است. او همچنین از جمعیت طرفدارش خواست به سمت کنگره حرکت کنند.  ترامپ همچنین در طول سخنرانی خود بارها از کلمه جنگ استفاده کرد.

این ممکن است جدیدترین و جدی ترین مورد شک و تردید ترامپ در انتخابات باشد، اما دموکرات‌ها همچنین به تماس تلفنی اخیر ترامپ با وزیر امور خارجه جورجیا براد رافنسپرگر اشاره کردند که در آن وی رافنسپرگر را تشویق کرد تا بیش از 11000 رای باطله برای لغو انتخابات پیدا کند.

اما بزرگترین چیزی که دموکراتها بر آن متمرکز شده اند این است که چگونه دروغ های ادامه دار ترامپ منجر به خشونت و مرگ در پایتخت این کشور شد. در حال حاضر، بسیاری از اعضای میانه رو به طرح استیضاح ترامپ پیوسته‌اند.

الیسا اسلاتکین (D-MI) در بیانیه روز پنجشنبه گفت: من ترجیح می‌دهم که مسئولان کابینه اقدامی انجام دهند، اما به هر حال در صورت انفعال آنها آماده هستم تا در مدت کوتاهی که باقی مانده ، اقدامات دیگری مانند استیضاح را در نظر داشته باشم.

اسلاتکین ، همراه با چندین دموکرات دیگر از جمله شریل، اسپنبرگر، جیسون کرو و الین لوریا متنی را نوشتند که در نهایت نقطه عطفی برای استیضاح بود. زمینه روند استیضاح نیز به طور قابل توجهی با استیضاح قبلی متفاوت است: اعضای مجلس تازه انتخاب شدند و تا دو سال دیگر با انتخاب مجدد روبرو نخواهند شد. دموکرات‌ها که از دور دوم سنا در جورجیا پیروز شدند، با اکثریت ناچیز کنترل سنا را نیز به دست آوردند. با این حال، احتمالاً دو سناتور جدید جورجیا پس از مراسم تحلیف بایدن در سمت خود نباشند. در این میان بایدن روز جمعه به خبرنگاران گفت که این کنگره است که باید تصمیم نهایی را بگیرد.

سنا آماده است که در صورت تأیید، لایحه را دوباره رد کند

با توجه به مقاومت جمهوری خواهان، حتی اگر مجلس نمایندگان ماده استیضاح را تصویب کند، انتظار نمی‌رود که سنا ترامپ را محکوم کند. چندین قانونگذار جمهوری خواه دقیقاً مانند مک کارتی استدلال کرده‌اند که زمان آن رسیده که کنگره به جلو حرکت کند، سخنانی که  نشان می دهد علاقه کمی برای پاسخگو کردن ترامپ دارند.

سناتور لیندزی گراهام (R-SC) روز جمعه در توییتی نوشت: همانطور که شب گذشته رئیس جمهور ترامپ اظهار داشت، اکنون زمان حرکت است. سناتور روی بلانت (R-MO) نیز در مصاحبه‌ای گفت: این اتفاق استیضاح نخواهد افتاد. در همین حال، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، هنوز موضعی در مورد استیضاح ترامپ نگرفته است.

با توجه به التهاب کنونی سنا، دموکرات‌ها برای رسیدن به آستانه 67 رأی لازم برای محکومیت و برکناری ترامپ به همراهی قابل توجهی احتیاج دارند. جمهوریخواهان از زمان ورود نمایندگان دموکرات جورجیا در حال حاضر 51 کرسی را در اختیار دارند. جون اوسوف و رافائل وارنوک هنوز سوگند یاد نکرده‌اند و 48 نفر از جمله دو فرد مستقل در مجلس نمایندگان حضور دارند. از سویی کرسی سناتور سابق دیوید پردو از زمان انتصاب وی در 3 ژانویه خالی است.

با این حال، حتی اگر رئیس جمهور برکنار نشود، استیضاح وی باعث می‌شود تا دموکرات‌های مجلس نمایندگان پیام محکمی در مورد عواقب اقدامات تنش آفرین ترامپ ارسال کنند . یک چهره دموکرات به ووکس گفت: من فکر می‌کنم پیامی که کنگره با آغاز فرآیند استیضاح ترامپ می‌فرستد این است که حقیقت و صداقت قابل بحث نیست و ما به عنوان آمریکایی اجازه ندادیم یک فرد قدرتمند ما را بازیچه خودخواهی خودش کند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه