ارسال به دیگران پرینت

غیبت بحث برانگیز مالک علی بابا

غیبت 2 ماهه "جک ما" از انظار عمومی شائبه احتمال دستگیری و یا حصر خانگی او به دستور دولت کمونیستی چین را قوت بخشیده است.

غیبت بحث برانگیز مالک علی بابا

غیبت 2 ماهه "جک ما" میلیاردر چینی و بنیانگذار شرکت "علی بابا" از انظار عمومی منجر به گمانه زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال برخورد دولت چین با او شده است.

 " جک ما" مالک شرکت "علی بابا" از 2 ماه پیش تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است و این مساله شائبه احتمال دستگیری و یا حصر خانگی او به دستور دولت کمونیستی چین را قوت بخشیده است.

جک ما 2 ماه پیش و در اواخر ماه اکتبر (24 اکتبر 2020) در یک کنفرانس مربوط به مسایل مالی و بانکی در شانگهای از مقررات مالی و بانکی چین انتقاد کرد و پس از آن دیگر در انظار عمومی ظاهر نشده است.

حضور جک ما به عنوان داور (نفردوم از سمت چپ تصویر) در برنامه استعدایابی کارآفرینان آفریقایی/عکس: بنیاد جک ما

او در آن کنفرانس مقررات مالی و بانکی کشورش را "منسوخ و قدیمی"  و "مانعی برای نوآوری" توصیف کرده بود.

جک ما 1 هفته پس از این اظهارات برای ادای توضیحات به جلسه‌ای با بانک مرکزی چین احضار شده است.

همچنین 2 هفته پس از این سخنان دولت چین عرضه اولیه 35 میلیارد دلاری یکی از شرکت‌های تابعه گروه علی بابا در بورس هنگ‌کنگ و شانگهای را درست یک روز پیش از عرضه، لغو کرد.

روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا مدعی شده "شی‌جین‌پنگ" رییس جمهوری چین شاخصا دستور لغو عرضه اولیه را داده است. این بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در جهان محسوب می‌شد.

همچنین خبرگزاری رسمی چین نیز پس از اظهارات جک ما در یک کنفرانس مالی و بانکی، در مطلبی به طور تلویحی به جک ما حمله کرد و تاکید کرد همه افرادی مثل او باید تابع سیاست‌های دولت باشند.

پس از غیبت ما در عرصه عمومی، برنامه فینال یک مسابقه تلویزیونی انتخاب کارآفرینان در آفریقا که جک ما از داوران و تهیه کنندگان اصلی آن است، بدون حضور او برگزار شد و تصویر جک ما از وب سایت این برنامه حذف شد.

در این برنامه تلویزیونی با تامین مالی "جک ما " به کارآفرینان جوان آفریقایی شانس به دست آوردن 1.5 میلیون دلار سرمایه برای توسعه کسب و کارشان داده می‌شود.

یک سخنگوی شرکت علی بابا دلیل عدم حضور "جک ما" در برنامه فینال این مسابقه استعدادیابی را "تداخل برنامه‌ها"ی او اعلام کرده است؛ بهانه‌ای که رسانه‌ها و افکار عمومی را قانع نکرده است.

رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره شکرآب شدن رابطه جک ما با دولت کمونیستی چین داشته‌اند.

همچنین رسانه‌های چینی در اواخر ماه دسامبر خبر دادند نمایندگان کنگره ملی خلق چین (پارلمان) می‌خواهند از گروه "علی‌بابا"، به اتهام ایجاد انحصار و نقض قوانین "آنتی‌تراست"، تحقیق و تفحص کنند.

جک ما که صاحب بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک چین ( شرکت "علی بابا "موسوم به آمازون چین) است با داران بودن بیش از 65 میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین فرد در چین است.

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه