ارسال به دیگران پرینت

تجارت عجیب مدیران فروشگاه رفاه | سود شخصی چند صد میلیارد تومانی دو مدیر رفاه از معاملات صوری

ماجرای واگذاری ابهام‌آمیز فروشگاه رفاه در حالی مسکوت مانده است که سهام آن با رقمی بسیار ناچیز و کمتر از ارزش واقعی، بدون پرداخت حتی یک ریال از سوی آنها به‌صورت قسطی واگذار شده است.

تجارت عجیب مدیران فروشگاه رفاه |  سود شخصی چند صد میلیارد تومانی دو مدیر رفاه از معاملات صوری

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، واگذاری عجیب فروشگاه رفاه یکی از موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته سؤالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. بر اساس این واگذاری، ۶۲ درصد فروشگاه حدوداً ۲۵ ساله «رفاه»، به قیمت عجیب ۴۶۵ میلیارد تومان (آن هم به صورت اقساط)، به دو شرکت «سپهر نوید آفرین» و «بازتاب سهام توس» واگذار می‌شود.

ماجرا از چه قرار بود؟

سهام فروشگاه رفاه به‌عنوان یک شرکت دولتی، در اختیار بانک‌های ملی، صادرات، ملت، تجارت، سپه و سازمان زمین و مسکن، بیمه ایران، بیمه مرکزی، شهرداری تهران و برخی شهرداری‌های کلان‌شهرها بود، تا زمانی که طی سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با یک واگذاری جنجالی، مالکیت ۶۲ درصد از سهام این فروشگاه زنجیره‌ای به شرکت‌های «سپهر نوید آفرین» و «بازتاب سهام توس» واگذار شد.

بر اساس آمارهای منتشرشده، سرمایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با ۲۲۵ شعبه (در زمان واگذاری) و گردش مالی سالانه هزار میلیارد تومان و نزدیک به چهار هزار پرسنل بیش از پنج هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد و به سوددهی خوبی هم رسید و روند رو به رشدی داشت، اما ناگهان چوب حراج به این سرمایه قابل توجه که در طول سال‌ها توسط مردم ایجاد شده بود، زده شد و ۶۲ درصد سهام این فروشگاه تنها با رقم ۴۶۵ میلیارد تومان فروش رفت؛ یعنی چیزی حدود ۹۰ درصد تخفیف در معامله!

معرفی شرکت‌ها؛ «سپهر نوید آفرین»

بر اساس اسناد منتشرشده توسط رسمیو، «سپهر نوید آفرین» متعلق به خانواده ابوترابیان، با مدیرعاملی امیرحسین ابوترابیان است.

معرفی شرکت‌ها؛ «بازتاب سهام توس»

بر اساس اسناد منتشرشده در رسمیو، سعید ابوترابیان، برادر امیرحسین ابوترابیان (مدیرعامل سپهر نوید آفرین) عضو هیئت مدیره شرکت «بازتاب سهام توس» نیز است.

ردپای خانواده ابوترابیان در فروش مُفت رفاه

نکته قابل توجه و سؤال بزرگ در این بین، ردپای خانواده ابوترابیان در خرید ۶۲ درصد سهام فروشگاه رفاه به قیمتی ناچیز است. امیرحسین ابوترابیان مدیرعامل یکی از شرکت‌های خریدار و سعید ابوترابیان عضو هیئت مدیره شرکت دیگر است.

سعید ابوترابیان چرا و چگونه به عضویت هیئت مدیره بازتاب سهام توس اضافه شد؟

برای پاسخ به سؤال فوق، نگاهی به «بازتاب سهام توس» هم نیز جالب توجه است. این مجموعه خصوصی از شرکت‌های متعددی تشکیل شده بود که به قولی از زیرمجموعه‌های «گروه مالی صدر پارس» به شمار می‌رفت. (گروه مالی صدر پارس بعدها به دانایان پارس تغییر نام داد)

«گروه مالی صدر پارس» با وزارت «عباس آخوندی» در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از پیش شناخته شد. وقتی رسانه‌ها نام شرکت‌های منتسب به آقای وزیر، دوستان و آقازاده‌هایش را منتشر کردند، نام «گروه مالی صدر پارس» هم به چشم می‌خورد. در این گروه مالی می‌شود تقریباً فهرست کاملی از اطرافیان «آخوندی‌» در وزارت راه و شهرسازی را دید. از مشاور وزیر گرفته تا بستگان و معاون وزیر سابق در این شرکت دیده می‌شد.

جالب اینجاست که حضور دوستان و آشنایان «عباس آخوندی» در «بازتاب سهام توس» اتفاقی بود که در اولین روزهای سال ۱۳۹۶ افتاد. درست در همان ایامی که کار واگذاری ۲۰ درصدی سهام رفاه به «سپهر نوید آفرین» تازه به اتمام رسیده بود و در حالی که اعضای هیئت مدیره «بازتاب سهام توس» آبان ۹۵ به مدت دو سال تا آبان ۹۷ انتخاب شده بودند، تغییراتی ناگهانی اتفاق افتاد که طی آن با تعویض اعضای هیئت مدیره نامی آشنا به این اعضا اضافه شد.

ابوترابیان به‌عنوان نماینده یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه مالی صدر پارس» به اعضای هیئت مدیره «بازتاب سهام توس» پیوسته بود. این اتفاق تقریباً یک ماه پس از آن صورت گرفت که «بازتاب سهام توس» خرید ۴۲ درصدی سهام رفاه را با ترکیب هیئت مدیره قبلی و البته با نام «دانایان پارس» قطعی کرده بود. بنابراین با خارج شدن همه شرکت‌های زیرمجموعه «گروه مالی صدر پارس» ابوترابیان و دوستانش گرداننده بلامنازع این شرکت شدند.

فروش برند «آوازه» به فروشگاه رفاه به قیمت نجومی ۳۴۸ میلیارد تومان

اما پس از اطلاع از ماجرای فروش سؤال‌برانگیز ۶۲ درصد سهام فروشگاه به قیمت ناچیز ۴۶۵ میلیارد تومان، به یک معامله جنجالی دیگر می‌رسیم.

بر اساس قرارداد ذیل، بِرَند شرکت «آوازه» طی قراردادی عجیب و به قیمت نجومی ۳۴۸ میلیارد تومان، توسط شرکت «آتیه فروز سبحان» به شرکت «مدیریت سرمایه رفاه» فروخته می‌شود.

معرفی شرکت‌ها؛ «آتیه فروز سبحان»

سعید ابوترابیان که در هیئت مدیره بازتاب سهام توس (یکی از خریداران رفاه در سال‌های ۹۵ و ۹۶) عضویت دارد، مدیرعامل «آتیه فروز سبحان» نیز  هست. بر اساس این سند، احمد صرافان نیز به‌عنوان رئیس هیئت مدیره شناخته می‌شود.

امیرحسین ابوترابیان، مدیرعامل دیگر شرکت خریدار رفاه، به‌عنوان بازرس علی‌البدل «آتیه فروز سبحان» معرفی شده است.

معرفی شرکت‌ها؛ «مدیریت سرمایه رفاه»

شرکت مدیریت سرمایه رفاه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه و تابع فروشگاه زنجیره‌ای رفاه است که به‌عنوان خریدار برند آوازه در این قرارداد مشارکت دارد.

در واقع همان فردی که سهام رفاه را مُفت خریده بود، حالا بِرَند نه چندان باارزش «آوازه» را به قیمت نجومی ۳۴۸ میلیارد تومان به رفاه می‌فروشد!

ردپای «خانواده صرافان» در معامله‌های عجیب و غریب رفاه

خانواده صرافان چهارسوقی که با نام «صرافان برادرز» نیز شناخته می‌شوند ازجمله خانواده‌های شهیر در بازار برنج ایران هستند. این خانواده با خانواده ابوترابیان ارتباطی نزدیک دارند. بِرند «آوازه» تا پیش از این در اختیار خانواده ابوترابیان بود که چندی قبل از فروش به شرکت سرمایه رفاه، توسط برادران ابوترابیان به شرکت آتیه فروز سبحان واگذار شد و پس از آن سعید ابوترابیان نیز به مدیرعاملی این شرکت رسید.

نام صرافان در فهرست بلندبالای دانه‌درشت‌های بانکی

در این میان وقتی «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در سال ۹۶ فهرست ۲۰ بدهکار بزرگ بانک سرمایه را منتشر کرد، نام صرافان نیز در این میان درخشید. گروه صرافان با دریافت ۴ فقره وام بانکی ۱۷۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار توام از بانک سرمایه در ردیف بدهکاران بانکی قرار داشت.

برادران ابوترابیان، تصمیم‌گیران اصلی رفاه!

در سال ۱۳۹۸ اعضای هیئت مدیره شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به استناد مصوبه مجمع عمومی، معرفی شدند که سعید ابوترابیان به‌عنوان رئیس هیئت مدیره از شرکت سپهر نوید آفرین و امیر حسین ابوترابیان به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت مدیره از شرکت بازتاب سهام توس معرفی شدند.

رفاهِ بدون صاحب

نکته جالب این است که تمام اتفاقات فوق در حالی رخ داده که هم‌اکنون سهامداران ۶۰ درصدی این شرکت، علی صرافان به‌دلیل تخلفات ارزی و ... در زندان است و امیرحسین ابوترابیان نیز به قید وثیقه (با املاک رفاه) آزاد است و عملاً «رفاه» بدون صاحب مانده!

سؤال پایانی

اما در پایان سؤال این است که اگر برند گمنام «آوازه» ۳۴۸ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده، چرا و به چه علت برند خوش‌نام و معتبر «رفاه» با املاک و تجهیزات و دارایی‌ها و... فقط ۷۷۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود و گروهی ۶۲ درصد سهام را به‌صورت اقساط خریده و مالک و تصمیم‌گیر تمام ۱۰۰ درصد اموال و دارایی فروشگاه رفاه شده‌اند!

فروشگاه رفاه که بخش اول از سهامش در زمستان ۱۳۹۵ با حدود ۱۴۵ میلیارد تومان به صورت اقساط به فروش رفته بود در واگذاری بخش دوم ۴۲ درصد سهامش تقریبا به قیمت ۳۴۸ میلیارد تومان به فروش رسید.

جالب اینکه همین سهامداران (ابوترابیان)، برند آوازه را که متعلق به خودشان است به مبلغ ۳۴۸ میلیارد تومان به شرکت مدیریت سرمایه رفاه (زیر مجموعه رفاه) می‌فروشند که خودشان هم هیئت مدیره آن هستند و این مبلغ را از حساب‌های رفاه خارج می‌کنند!

البته قوه قضائیه مدتی پیش رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد اما اخیراً پیگیری برای به سرانجام رسیدن آن با کندی مواجه شده است. به نظر می‌رسد سرعت عمل در رسیدگی به این تخلف آشکار به جسم بی‌جان و رمق و در حال موت فروشگاه رفاه، جان تازه‌ای ببخشد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه