ارسال به دیگران پرینت

ویروس جدید کرونا پشت دروازه‌های کشور

کرونا انگار قرار نیست دست از سرمان بردارد و هر بار به شکل و شیوه‌ای جدید حمله می‌کند.

ویروس جدید کرونا پشت دروازه‌های کشور

شرق: کرونا انگار قرار نیست دست از سرمان بردارد و هر بار به شکل و شیوه‌ای جدید حمله می‌کند. حالا که جهان کمی با واکسن‌های ساخته‌شده، آرام گرفته است، نسخه جدید ویروس کرونا که از انگلستان سر برآورده و تهاجمی‌تر هم هست، ترس جدیدی به دل‌ها انداخته. هشدار روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در‌این‌باره است؛ او گفته: «ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است و همواره باید آماده باشیم و مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم».

علیرضا رئیسی روز گذشته در همایش بررسی آخرین وضعیت طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده‌محور که با حضور وزیر بهداشت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و فرمانده‌هان سپاه برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید بدانیم اکنون در میدان جنگ حضور داریم، اظهار کرد: با نگاه به الگوی بیماری در دنیا و کشور متوجه خواهیم شد فراز‌و‌فرودهای ویروس برای ما درس‌های مختلفی دارد. او با بیان اینکه ما در اردیبهشت‌ماه به یک آرامش نسبی در کنترل بیماری رسیدیم اما بلافاصله با موج سهمگین ویروس مواجه شدیم که تلفات بسیاری به‌همراه داشت، گفت: براساس برآورد به‌دست‌آمده اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد و محدودیت‌ها اجرا نمی‌شد، شاهد ۵۰ هزار بستری بیشتر و هفت‌هزارو ۵۰۰ مرگ بیشتر بودیم.

پیک بعدی ویروس در بهمن

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به این موضوع که اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم، پیک بعدی بیماری بهمن‌ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری به‌همراه خواهد داشت، مطرح کرد: رفتار ویروس قابل پیش‌بینی نیست و اکنون جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. میلیون‌ها نفر در آستانه سال نوی میلادی در انگلیس درگیر ویروس جدید شده‌اند، ویروس جدید پشت دروازه‌های کشور است، به‌همین‌دلیل همواره باید آماده باشیم و باید مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را برای زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرد، داشته باشیم.

ویروس جهش‌یافته جایگزین کووید ۱۹

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کووید 19 تقریبا در‌حال ازبین‌رفتن است و ویروس انگلیسی در‌حال جایگزین‌شدن است. از 30 شهریور این ویروس در انگلستان شیوع پیدا کرد اما متأسفانه به‌درستی اطلاع‌رسانی نشد و در هفته سوم آذر که تعداد مبتلایان به هزارو 108 مورد رسید، اطلاع‌رسانی شد؛ در نیجریه و آفریقای جنوبی هم موتاسیون جدید اتفاق افتاده است‌ اما این حجم از موتاسیون در ویروسی که آر‌ان‌ای بوده، بسیار عجیب و نشان‌دهنده این است که ویروس قابل‌پیش‌بینی نیست. در صورت بروز ویروس جدید باید مجموعه اقداماتی را که اکنون در طرح شهید سلیمانی در حال اجراست، ادامه دهیم. بیماریابی زودرس، ایزوله و رصد اطرافیان بیمار سه کار اصلی هستند که هرگز نباید فراموش شوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت به ویژگی‌های طرح شهید سلیمانی نسبت به دیگر طرح‌هایی که در دنیا و کشور در حال اجرا هستند اشاره و عنوان کرد: ما در این طرح به سمت بیماریابی فعال حرکت کرده‌ایم. ازآنجایی‌که با توجه به گستردگی و پراکندگی کشور امکان رصد سراسری وجود ندارد، طرح را محله‌محور اجرا کردیم. در این طرح جمعیت 12 تا 25 هزار نفر در نظر گرفته شد، به این معنا که مبتلایان در منطقه 25‌هزار‌نفری رصد و وضعیت بیماری آنها پیگیری می‌شود.

کاهش حداقل ۵۰ درصدی مرگ روزانه کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش از کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ‌‌ومیر روزانه کرونا در کشور خبر داد و گفت: این افتخاری است که با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم به دست آمد. سعید نمکی روز دوشنبه در حاشیه همایش بررسی آخرین وضعیت طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده‌محور (طرح سردار شهید سلیمانی) که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه برگزار شد، افزود: همدلی و وفاقی که با نیروهای مسلح و سازمان بسیج داشتیم، مربوط به امروز نیست. سال گذشته خوشبختانه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را با کمک بسیجی‌ها در کشور اجرا و در آن طرح حدود ۳۰میلیون‌و ۷۰۰ هزار نفر را رصد و تعداد قابل‌توجهی بیمار جدید را که از پرفشاری خون خود بی‌خبر بودند، شناسایی کردیم. نمکی افزود: در طرح شهید سلیمانی، کار مشترکی را از ۲۰ آبان با سازمان بسیج در سراسر کشور آغاز کردیم و با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز این طرح با وجود اینکه هدف‌گذاری کرده بودیم که میزان مرگ‌و‌میر روزانه بیماران ۱۰ درصد و میزان بستری بیماران ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. امروز شاهد کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ‌و‌میر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم. خوشبختانه روند بیماری و مرگ‌و‌میر بیماران در کشور رو به کاهش و تنزل است و این از افتخاراتی است که در اوج التهاب جهانی و سرکشی کرونا برای جهان، در جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم، به دست آمد و امیدواریم با این وفاق و همدلی و سرمایه‌گذاری عظیم ملی که شکل گرفته بتوانیم تا انتهای مهار ویروس، گام‌های مؤثرتری را برداریم.

۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا و شرط ایران برای خرید

در خبری دیگر نیز رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به جزئیات تأمین واکسن از طریق سبد کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی، گفت: درحال‌حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک با یکی از کشورها، تمام شده است و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در‌حال انجام است و در صورت اطمینان به ایمنی و کارایی واکسن، فاز سوم مطالعه بالینی که کم‌خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد. دکتر علیرضا بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزئیات تولید و تأمین واکسن کرونا در ایران گفت: در وهله اول باید توجه داشته باشیم که تصمیم‌گیری درباره واکسن یک تصمیم اساسی و علمی است، نه یک تصمیم‌گیری احساسی؛ بنابراین در مقوله واکسن باید با علم و بادقت پیش رفت.

پرداخت پول سبد کووکس طبق اعلام بانک مرکزی

او درباره وضعیت خرید واکسن کرونا از سبد کووکسِ سازمان جهانی بهداشت، گفت: قرار بود ایران از سبد کووکس بخشی از واکسن کرونای مورد نیازش را تأمین کند که مقدمات این اتفاق انجام شد و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که پول مربوط به تأمین واکسن از کووکس، پرداخت شده است. به‌عنوان کسی که فنی به این موضوع نگاه می‌کنم، پیش‌خرید واکسن کرونا از سبد کووکس اقدام بسیار درستی بود؛ چراکه واکسن‌ها در سبد کووکس تنوع دارند و اگر یک واکسن مناسب نبود، می‌توان از نوع دیگر استفاده کرد. بیگلری افزود: سازمان بهداشت جهانی در قالب مجموعه کووکس ۱۸ کارخانه تولید واکسن کرونا را انتخاب کرده است و اغلب کشورهای دنیا هم سبد کووکس را خریده‌اند. ایران هم همین اقدام را البته با شرط امکان انتخاب انجام داده است، تا بتوان مناسب‌ترین و بهترین واکسن را برای کشور انتخاب کرد. ‌بیگلری درباره وضعیت تولید مشترک واکسن کرونا بین ایران و یک کشور دیگر نیز گفت: این اقدام را هم پیش می‌بریم. طراحی واکسن کرونا در حوزه تولید مشترک از سوی هر دو کشور انجام شده است. طراحی‌ها و مطالعات کیفی تولید این واکسن به‌صورت مشترک بین دو کشور انجام می‌شود. باید توجه کرد که چارچوب این شیوه تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران وجود دارد. انستیتو پاستور ایران، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان واکسن در خاورمیانه محسوب می‌شود و کمتر ایرانی‌ای را می‌توان یافت که واکسنی از محصولات تولیدی این انستیتو دریافت نکرده باشد؛ بنابراین زیرساخت مطالعات کیفی مطابق با آخرین دستورالعمل‌های مربوطه در این مؤسسه نهادینه شده است.

آغاز فاز دوم واکسن کرونای تولید مشترک

او با بیان اینکه قرار شد کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک در کشور همکار انجام شود، گفت: درحال‌حاضر کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن تولید مشترک تمام شده و با نظارت انستیتو پاستور کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. فاز یک مطالعه بالینی بیشتر به بحث ایمنی توجه دارد و فاز دوم علاوه بر ارزیابی ایمن‌بودن واکسن، بحث کارایی واکسن را نیز مورد نظر دارد. بر این اساس فاز دوم در آن کشور در حال انجام است. به محض اینکه نتایج فاز دوم را دیدیم و از ایمنی و کارایی واکسن مطمئن شدیم و در حد قابل قبول بود، فاز سوم مطالعه بالینی که کم‌خطرترین فاز است، در ایران انجام خواهد شد. رئیس انستیتو پاستور ایران همچنین درباره تولید داخل واکسن کرونا گفت: در حوزه تولید داخلی چندین مجموعه تلاش می‌کنند. البته مشخص نیست که چه حجمی را بتوان در چه زمانی تولید کرد. باید توجه کرد که تولید داخلی واکسن کرونا، یک فرصت بی‌نظیر است که دانش فناوری تولید واکسن‌ در کشور ارتقا یابد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه