ارسال به دیگران پرینت

برخی بهبودیافتگان کرونا، علائم بویایی ناخوشایند را تجربه کرده اند.

برخی از بهبودیافتگان کرونا به نوعی اختلال بویایی مبتلا شده اند که با نام پاروزمیا شناخته می‌شود، این اختلال بویایی باعث می‌شود افراد بسیاری از بو‌های ناخوشایند و عجیب را بدون آن که منبع خارجی داشته باشد تجربه کنند، این بوها می‌توانند شامل بوی ماهی فاسد شده، نان سوخته یا حتی زباله باشند.

برخی بهبودیافتگان کرونا،  علائم بویایی ناخوشایند را تجربه کرده اند.

برخی از بهبودیافتگان کرونا به نوعی اختلال بویایی مبتلا شده اند که با نام پاروزمیا شناخته می‌شود، این اختلال بویایی باعث می‌شود افراد بسیاری از بو‌های ناخوشایند و عجیب را بدون آن که منبع خارجی داشته باشد تجربه کنند، این بو ها می‌توانند شامل بوی ماهی فاسد شده، نان سوخته یا حتی زباله باشند.

 دکتر نیرمال کومار، جراح گوش، حلق و بینی در انگلستان، می‌گوید که پدیده‌ای بسیار عجیب در میان بیماران بهبود یافته کرونا دیده می‌شود که برای مدتی شرایطی آزاردهنده را به آنان تحمیل می‌کند.

تا مدتی پیش صرفا گزارش‌هایی پراکنده درباره رایحه‌های نامطبوع وجود داشت، اما اکنون بسیاری از بیماران مستقیما به بوی بد شبیه به بوی ماهی فاسد شده اشاره می‌کنند. درواقع به نظر می‌رسد این یک علامت جدید است. کومار همچنین اشاره کرد که حتی کادر درمان نیز به علت مواجهه با بیماران کرونایی و البته ابتلا به این بیماری اکنون برخی علائم بویایی ناخوشایند را تجربه کرده اند.

 «پاروزمیا»

اما شاید سوال شما این باشد که اچرا افراد چنین علائمی را تجربه می‌کنند، به گفته دکتر کومار، ویروس کرونا بر روی اعصاب سقف بینی تأثیر می‌گذارد (مانند یک شوک برای سیستم عصبی) و در نتیجه بویایی دچار اختلال شدید می‌شود. عجیب‌ترین نکته این است که برخی بهبودیافتگان کرونا، بو‌های بد را به شکل چرخشی تجربه می‌کنند. برای مثال برخی ابتدا بوی زباله، سپس بوی سوختگی و مدتی بعد بو‌هایی مثل غذا‌های فاسد شده را تجربه می‌کنند.

یکی از پرسش‌های مهمی که اکنون همچنان مطرح است این است که چرا برخی از افراد علائم بویایی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر نیز چنین علائمی ندارند، پرسشی که هنوز پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه