ارسال به دیگران پرینت

خرید واکسن خارجی کرونا قطعی شد؛واکسن ایرانی به کجا رسید؟

دیروز اعلام شد بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونای خارجی از اتحادیه کوواکس توسط وزارت بهداشت خریداری شده است و امروز هم یک مقام بهداشتی اعلام کرد امکان تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی وجود ندارد. آیا پرونده یکی از بلندپروازانه ترین پروژه های بهداشت و سلامت در ایران بسته شد؟

خرید واکسن خارجی کرونا قطعی شد؛واکسن ایرانی به کجا رسید؟

از زمانی که یک نماینده سابق تهران اعلام کرد سهمیه خرید واکسن ایران در سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه کوواکس باطل شده است، تا امروز بسیاری از مردم با اعتراض به این موضوع خواستار خرید واکسن ایرانی بودند تا اینکه دیروز وزیر بهداشت خبر خوبی درباره واکسن کرونا اعلام کرد و گفت ایران ۱۶ و نیم میلیون دوز واکسن کرونا از اتحادیه کوواکس خریداری کرده است.

او از خرید  ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا از معتبرترین تولیدکنندگان جهان  خبر داد. در حالی که این روزها  بحث خرید واکسن در فضای مجازی و رسانه‌ای داغ شده است دکتر سعید نمکی روز گذشته درباره تأمین واکسن کرونا از طریق کواکس اظهار کرد:  سهمیه ما در کواکس از بین نرفت و به دلیل نقل و انتقال پول، این روند کمی طول کشید و خوشبختانه مشکلاتش حل شد.  

البته موضوع به حدی افکار عمومی را به خود مشغول کرده بود که رییس جمهور هم در جلسه هیات دولت به آن پرداخت و گفت امیدواریم هم تولید داخل به دست مردم برسد و هم اینکه وزارت بهداشت و بانک مرکزی فعالیت خود را برای خرید واکسن خارجی متمرکز کرده اند و آن هم به دست مردم خواهد رسید.

شاید اصلی ترین مشکلی که در راه خرید واکسن از خارج کشور مطرح شده بود، بحث انتقال پول خرید واکسنها بود و اینکه برخی از سیاستمداران می گفتند چون ایران عضو FATF نشده است این مشکلات به وجود آمده. در حالی که وزیر بهداشت قبلا اعلام کرده بود موضوع تاثیر FATF روی خرید واکسنها چندان جدی نیست . سعید نمکی گفت: من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر اف‌ای‌تی‌اف را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینیم. حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اعلام بررسی مجدد FATF اظهار کرد این موضوع ربطی به واردات واکسن ندارد .

در مقابل، برخی اشخاص هم ترجیح دادند عنوان کنند نباید از واکسن خارجی در ایران استفاده شود . در این رابطه سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت:  ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمی‌کنیم؛ اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیک‌های جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسن‌های خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در امر واکسیناسیون عمومی واکسن‌های وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد؛ البته برای عموم کشور تصمیم گیری با وزارت بهداشت است.  اما اگر واکسن کرونای تولید داخل به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد، با کمال میل حاضریم حماسه بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال را تکرار کنیم.

ظاهرا حرف و حدیثهای مربوط به مشکلات واردات واکسن کرونا به انتها رسید و امروز عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد خرید واکسن کرونا خارجی انجام شد و با حل مشکلات مربوط به انتقال پول، به زودی محموله این دارو به ایران می رسد.

واکسن ایرانی به کجا رسید؟

واقعیت این است که سرمایه گذاری سنگین ایران روی تولید واکسن کرونا تاکنون نتوانسته است به نتیجه عینی و تزریق نهایی به شهروندان منجر شود. تشریح فرآیند تولید واکسن ایرانی از سوی مدیر تیم تولید کننده واکسن حاکی از آن است که انستیتو پاستور و رازی ۲ مجموعه واکسن ساز قدیمی و همگام با آنها، چند شرکت دانش بنیان و مجموعه برکت، کمیته ملی واکسن را تشکیل دادند و از بین ۱۲ گروه تولید، سه گروه اقدامات خوبی داشتند و دو گروه مدل‌های حیوانی را نیز پاس کردند و به سمت مدل انسانی می‌روند. پس از آزمایش موفق واکسن کرونای ایرانی بر نمونه‌های حیوانی از جمله میمون کار مطالعه بالینی آن بر انسان نیز آغاز می‌شود.

اقدامات دانشمندان ایرانی موجب شد تا در یک گزارش تلویزیونی از واکسن ایرانی کرونا رونمایی شود و حتی وزیر بهداشت هم اظهار کرد رهبر انقلاب به صورت مستمر پیگیر پیشرفت تولید واکسن ایرانی است و تولید واکسن بومی کرونا تبدیل به یکی از برنامه های اصلی نظام بهداشت و درمان شده است.

مجموعه این اقدامات باعث شد تا با اعلام فاز کارآزمایی بالینی برای واکسن کرونا ایرانی، جزییات روش تزریق واکسن کرونا روی داوطلبان انسانی هم مطرح و بررسی شود. جلیلی مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام در برنامه چاپ اول اظهار کرد: تاکنون ۹۹۱۱ نفر برای تزریق واکسن ایرانی کرونا در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و بیش از ۱۷ هزار نفر با ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند.

او با بیان شرایط افرادی که داوطلب دریافت واکسن ایرانی کرونا هستند و باید ۱۸ تا ۵۰ سال سن داشته باشند، گفت: این افراد نباید سابقه آلرژی و بیماری‌های مزمن و حاد داشته باشند. با تست‌های سلولوژی مشخص می‌شود که این افراد به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند یا خیر.

مدیر تیم تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در فاز اول به ۵۶ فرد داوطلب واکسن تزریق می‌شود و مانند دیگر واکسن‌های دنیا در دو دوز صفر و در ۱۴ روز این اقدام صورت خواهد گرفت.

با وجود این تلاشها، امروز دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرد امکان دارد تولید انبوه واکسن کرونای ایرانی وجود نداشته باشد و وقتی واکسنی خوب باشد و مصونیت بدهد حتما توصیه می کنیم مردم استفاده کنند. یعنی مردم این اطمینان را داشته باشند زیرا ما در کشورمان دانش ساخت واکسن را داریم.

وی تاکید کرد: اگر امکانات را داشته باشیم و خودمان این واکسن را تولید کنیم بهتر است ولی به هر صورت باید واکسن خارجی هم تهیه شود چون در حال حاضر امکان تولید به صورت انبوه نیست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: سالهاست که واکسن سازی در کشور ما متوقف شده بود و مجبور بودیم وارد کنیم و به مشکلاتی برای واردات همچون واکسن آنفولانزا بر خوردیم بنابراین باید خودمان در ایران تولید کنیم انشاالله امکانات بیشتری هم در تولید انبوه تر خواهیم داشت.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      چرا ننوشتید این واکسن ها از کجا و کدوم کشور ها تهیه شده یکبار برای همیشه تو عمرتون واین همه سال که دارید برای مردم تعیین تکلیف میکند جون با ارزش مردم که هر کدام عزیزی برای خانواده هاشون هستند اهمیت داشته باشد شما از تصدق سر همین مردم به جایگاهی که الان هستید رسیدید وبه آنها خیلی بدهکارید

    • هموطن ارسالی در

      واکسن کرونای خارجی اگه جواب میداد که به ایران نمیدادن چون واکسن مورد نظر الوده وکشنده است خاینین به مملکت اقدام بخرید ان کرده تا بلای جان مردم باشند مردم عزیز وفهیم ایران فقط واکسن ایرانی را قبول دارند ولا غیر سودجویان دولت حیله وریا بدونن انشاءالله بزودی در اشغال دونی جا خواهند داشت

    • محمد ارسالی در

      انشاءالله این مقدار واکسن آخرین خرید ایران باشد و طی برنامه منظمی به نیازمندان داوطلب برسد و ما باید به تولید به وفور و صادرات آن بیاندیشیم نه به واردات و وابستگی

    • ناشناس ارسالی در

      سهمیه بهداشت جهانی چی شد چه کسی جوابگوی ابطال ان هست ؟

    • ناشناس ارسالی در

      خوب الحمدلله ، مشخص شد دوستان بالاخره بر سر مقدار کمیسیونی که از بابت خرید واکسن گیرشون میاد به توافق رسیده اند. مبارکه.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه