ارسال به دیگران پرینت

شب‌نشینی مجازی به یاد شهدای دانشگاه کابل

رییس کمیسیون ملی یونسکو – ایران تاکید کرد: هفته هنر افغانستان برگزار می‌شود تا دشمنان قسم‌خورده دو ملت ایران و افغانستان بدانند آینده از آن ماست و این روزهای تلخ می‌گذرد.

شب‌نشینی مجازی به یاد شهدای دانشگاه کابل

 به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، نخستین شب از هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی؟» به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو ایران با موضوع ادبیات و فرهنگ مشترک دو کشور ایران و افغانستان، شنبه شب ۲۲ آذرماه به‌صورت مجازی و با همراهی تنی چند از چهره‌های ادبی افغانستان برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران – با اشاره به همزمانی برگزاری هفته هنر افغانستان با چهلمین روز شهادت دانشجویان کابل، تاکید کرد: باهمه وجودمان معتقدیم چراغ امید در افغانستان روشن است.

او با بیان این‌که تصور برای برگزاری نمایشگاه هفته‌ی هنر افغانستان حدود ۷۰ اثر شرکت خواهند کرد، افزود: اما چیزی حدود ۴۰۰ اثر از هنرمندان افغانستانی به یونسکو رسید که این حضور نشان دهنده‌ی پیوند این دو ملت پایدار است در واقع ریشه‌ها به هم متصل هستند.

وی با تاکید بر این‌که پیوند هنرمندان افغانستان با ایران دلی، قلبی و طولانی است، ادامه داد: آن‌هایی که تلاش می‌کنند این دو ملت را از یکدیگر جدا کنند، بسیار اشتباه می‌کنند. ما وقتی به افغانستان سفر می‌کنیم رگ‌ و ریشه خود را پیدا می‌کنیم. هویت ما از کوچه‌پس‌کوچه‌های یکدیگر می‌گذرد.

ایوبی با تاکید بر این‌که هفته هنر افغانستان برای آن است که دشمنان قسم‌خورده این دو ملت بدانند آینده از آن ماست و این روزهای تلخ می‌گذرد، گفت: ای‌کاش عزیزان افغانستان ما بیایند و سروده‌های ما را ببینند. «جان پدر کجاستی» این روزها در ایران تبدیل به یک نماد شده است ما با ملت افغانستان یکی هستیم و این هفته هنر افغانستان این پیام را دارد که این چراغ روشن و شکوفاست.

مسیر توسعه و آبادی از دانشگاه می‌گذرد

عبدالغفور لیوال - سفیر افغانستان در ایران - در سخنانی حمله به دانشگاه کابل را حادثه تلخی دانست که نشان داد تروریست‌های سیاه‌دل تا چه حد علیه دانشجو و دانشگاه عقده به دل دارند و نمی‌خواهند افغانستان با نور دانش، روشن باشد و گفت: در سال‌هایی هستیم که بیشترین تعداد از نسل جوان در مدرسه، مکتب و دانشگاه حضور دارند و می‌خواهند آینده افغانستان را روشن کنند، چیزی که هرگز برای تروریست‌ها و دشمنان منطقه قابل‌تحمل نیست آن‌ها هرگز مسیر توسعه و آبادی را در افغانستان قبول ندارند.

او با بیان این‌که می‌دانند مسیر آبادانی و توسعه‌ی افغانستان از دانشگاه می‌گذرد، ادامه داد: به همین دلیل به دانشگاه کابل حمله کردند و معصوم‌ترین فرزندان کشور را به خاک و خون کشیدند. ولی اراده استوار نسل جدید افغانستان به حدی بود که با شجاعت، فردای روز حمله تروریستی، درهای دانشگاه باز شد و درس دوباره آغاز شد.

وی با تقدیر از مردم و مقامات ایران برای همدردی بسیار با ملت افغانستان، واکنش‌های گسترده‌ی این اتفاق در کشور را بیانگر روابط عمیق ایران و افغانستان دانست و افزود: این واکنش‌ها ‌باعث تسلی مردم کشور ما شد تا باهم در مقابل موج تروریست ایستادگی کنیم. هنرمندان افغانستانی در این هفته هنر آثارشان را به نمایش می‌گذارند.

به گفته‌ی لیوال، اتاق فرهنگ و تمدن افغانستان در داخل سفارت افغانستان در ایران افتتاح می‌شود که منابع افغانستان‌شناسی و آثار هنری افغانستان در ان  به نمایش در می‌آید.

سفیر افغانستان در ایران تاکید کرد: افغانستان همچنان در راستای تحکیم روابط فرهنگی با ایران برنامه‌های دیگری در دستور کار خود دارد.

با امید برای فردای بدون جهل کار می‌کنیم

محمدعثمان بابری - رئیس دانشگاه کابل - نیز در آیین مجازی افتتاحیه هفته هنر افغانستان، جنایت رخ داده در دانشگاه کابل را جنایتی بی‌سابقه در تاریخ افغانستان توصیف کرد و با ارائه‌ی آماری از شهیدان و مجروحان این حادثه گفت: مایه تسلی جامعه دانشگاهی و خانواده داغ‌دیدگان این حادثه است که کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با برگزاری این برنامه، گوهر برتر «هنر» را آینه‌دار یاد و خاطره قربانیان خرد و اندیشه کرده است. بی‌هیچ تردید هنر یکی از پالایشگران روح انسانی است که در طول بشریت التیام‌بخش درد و زخم آدمی بوده است.

او با اشاره به اینکه جزو اولین افراد حاضر در صحنه این جنایت هولناک بوده است گفت: تلفن همه قربانیان در حال زنگ خوردن بود و برای ما دشوار بود که پاسخگوی خانواده‌ها باشیم. می‌خواهم تأکید کنم، نه فقط یک پدر که تماس‌هایش مشهور شد، بلکه همه پدران و مادران در آن روز تماس‌های متواتر داشتند و این شرایط بسیار غم‌انگیز بود.

بابری با تاکید بر این‌که هفته هنرافغانستان، فرصتی برای تقویت هم‌دلی و دوستی بین دو ملت برادر یعنی ایران و افغانستان است، با اشاره به صحبتِ ایوبی افزود: ما با امید برای فردای بدون جهل کار می‌کنیم و بدون شک باهم دوستی می‌ورزیم و نهال هم‌دلی را بارور می‌کنیم.

«جان پدرکجاستی» جرقه در انبار باروت بود

ابوطالب مظفری - شاعر و مسؤول دفتر فارسی‌زبانان - نیز در صحبت‌هایی  برگزاری برنامه‌ای با این جامعیت را یکی از ضرورت‌هایی دانست که دو ملت ایران و افغانستان به آن احتیاج داشتند و گفت: یکی از علایم جوامع رشد یافته این است که مسائل خود را تشخیص دهند و قبل از اینکه این مسائل به بحران تبدیل شود به آن‌ها بپردازند و مشکل را حل کنند.

او با بیان این‌که خوشبختانه در این سال‌ها نشانه این رشد فرهنگی در میان ملت افغانستان و ایران مشاهده می‌شود، افزود:‌ ما دریافته‌ایم ملت واحدی هستیم ولی در روزگار اخیر دچار بحران‌هایی شده‌ایم و دشمنان مسائلی را ایجاد کردند که این مسائل می‌تواند به موضوعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما آسیب بزند، بنابراین این وظیفه بر عهده فرهنگیان ماست که با تلاش کنند تا این بحران‌ها دفع شوند.

وی با تاکید بر این‌که ایران و افغانستان روی تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک دچار تنازع می‌شوند، ادامه داد:‌ معتقدم بزرگترین بحران این است که نقاط قوت خود را به نقاط ضعف تبدیل می‌کنیم.

او با اشاره به وجود زمینه‌های زیادی که برای نزدیکی دو ملت وجود دارد، اضافه کرد: با این وجود هیچ زمینه‌ای مهم‌تر از فرهنگ و تاریخ نیست که با هیچ بادی، گزند نمی‌بیند. ما باید از فرهنگ آغاز کنیم که دست ما در این زمینه پر است. ما دو کشوری هستیم که مسائل و مشکلات خودمان را داریم و گاهی ممکن است در روابط ما خلل ایجاد کنند ولی خوشبختانه در فرهنگ نمی‌توانند آسیبی ایجاد کند.

وی با تاکید بر این‌که اگر در میان مردم خود جابیندازیم که پشتوانه قوی در فرهنگ داریم باعث مقاومت ما می‌شود، ادامه می‌دهد: «جان پدر کجاستی» یک شعر است که در میان مردم اثر گذاشت؛ این جمله یک کلمه نبود یک جرقه در انبار باروت عواطف انسانی بود. ادبیات به ما این احساس مشترک را می‌دهد، بنابراین خوب است که از هنر آغاز کنیم. هنر آماده‌ترین ابزاری است که اندیشه‌ها را روشن و همدلی ایجاد می‌کند.

در مسیر همدلی بین دو ملت مشکل ایجاد نکنیم

قنبرعلی تابش - شاعر افغانستانی- که در صحبت اولیه‌اش اعلام کرد قصد داشته در این برنامه شرکت نمی‌کند اما در صحبت با دوستانش به این نتیجه رسیده که با شرکت در این نشست علت نارضایتی‌اش را اعلام کند، گفت:

برنامه هفته هنر افغانستان در ایران، به قصد هم‌دلی دو ملت یگانه ایران و افغانستان تشکیل شده و خوب است که هر دو ملت و هر دو دولت تلاش کنند که این هم‌دلی‌ها حفظ شود.

او با تاکید بر این‌که گاهی مشکلاتی در مسیر این هم‌دلی ایجاد می‌شود، تاکید کرد: باید مراقب باشیم که مشکلات در این مسیر به خصوص ایران که میزبان تعداد زیادی از مهاجران و دانشجویان افغانستانی است، به وجود نیاید.

وی ادامه داد: ‌اگر ما به مسائل و مشکلات توجه بیشتری داشته باشیم، هم‌دلی‌ها میان دو ملت بیشتر می‌شود. امیدوارم این برنامه‌ها کمک کند تا نقاط ضعف در روابط برطرف شود.

کتابی از اشعار «جان پدر کجاستی» منتشر می‌شود

زهرا حسین‌زاده – شاعر – نیز در این آیین از آغاز جمع‌اوری آثار برای انتشار کتاب «جان پدر کجاستی»  از حدود یک ماه گذشه خبر داد و افزود:‌ این کتاب به زودی منتشر می‌شود.

گفتنی است ۲۳ آذر نیز کمیسیون ملی یونسکو در ادامه هفته گرامی داشت هنر افغانستان که تا ۲۸ آذر سال جاری ادامه دارد، در صفحه اینستاگرام خود میزبان تعدادی از هنرمندان در حوزه موسیقی از جمله وحید قاسمی پژوهشگر موسیقی مردمی و بومی افغانستان، همایون سخی آهنگساز و رباب نواز، محمد سرور رجایی نویسنده و پژوهشگر، مهبد مکی موسیقی شناس اقوام و تطبیقی و عارف جعفری خواننده و آهنگساز خواهد بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه