ارسال به دیگران پرینت

دریاچه ارنان یزد بعد از 36 سال جان گرفت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز با بیان این‌که به دنبال بارندگی اخیر در استان یزد بیش از 90 درصد ظرفیت بندهای خاکی این شهرستان آبگیری شده است، گفت: زنده شدن دریاچه ارنان بعد از 36 سال خشکسالی اجابت دعای مردم مهریز و هدیه‌ای گرانبها از جنس رحمت الهی است.

 دریاچه ارنان یزد بعد از 36 سال جان گرفت

سیدعلی باقری در خصوص وضعیت کنونی سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان مهریز به فارس در این شهرستان اظهار کرد: در جریان بارندگی‌های اخیر پاییزی بیش از ۹۰ درصد ظرفیت های بندخاکی دهستان ارنان از توابع شهرستان مهریز آبگیری شد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از اداره کل هواشناسی استان، میزان بارندگی پاییزی در ایستگاه باران سنجی تنگه‌چنار و ارنان بیش از ۶۰ میلی متر گزارش شده که در منجر به تقویت ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی در شهرستان مهریز شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز در ادامه با بیان این‌که در دهستان ارنان ۲۰۰ هزار مترمکعب بند خاکی وجود دارد، افزود: جمعاً در شهرستان مهریز ۴۰ بندخاکی با ظرفیت سه میلیون مترمکعب حجم آبگیری ایجاد شده است.

وی زنده شدن دریاچه ارنان بعد از ۳۶ سال خشکی را از اتفاقات خوب و امیدوار کننده در استان یزد دانست و گفت: این دریاچه به مساحت ۲۵۰ هکتار در حاشیه کوه ارنان واقع شده است.

سنگ نگاره‌های کوه ارنان یکی از جاذبه های گردشگری دهستان ارنان از توابع بخش مرکزی شهرستان مهریز در استان یزد است که قدمت آن مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

سنگهای کوه از جنس سنگ های رسوبی آهکی دوره نئوژن از دوران سوم زمین شناسی است در دامنه ضلع شرقی ، غربی کوهپایه ارنان تعدادی چشمه و رشته قنات هایی کم عمق و کم آب وجود دارد که موجب پیدایش تعدادی مزرعه و باغ شده است ودرقسمت کوهپایه این کوه سنگ نگاره هایی وجود دارد که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می‌گردد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه