ارسال به دیگران پرینت

قمارآنلاین زیرسایه شبکه بانکداری الکترونیک

صاحبان سایت‌های فارسی قمار هرچند اکثرا در خارج از کشور هستند اما سال‌هاست با دور زدن سیستم‌های بانکداری الکترونیک کشور درآمدهای میلیاردی کسب کرده‌اند

قمارآنلاین زیرسایه شبکه بانکداری الکترونیک

 حدود 3سال قبل همشهری به‌عنوان یکی از نخستین رسانه‌های داخلی به‌صورت جدی و سلسله گزارش‌هایی که به تیتر اول روزنامه هم تبدیل شد به مسئله سایت‌های قمار آنلاین و هشدار درباره رشد سریع و گسترش آن پرداخت. از آن زمان تاکنون با همه هشدارها در این رابطه نه‌تنها تعداد سایت‌های قمار و مافیای این حوزه در داخل و خارج کشور کمتر نشده بلکه حالا بار دیگر شاهد خیز جدیدی از سوی این باندها برای خالی کردن جیب مردم ناآگاه از الگوریتم‌ها و کدهای قرار گرفته پشت سایت‌های قمار هستیم.
این روزها با پیوستن یک خواننده مشهور به شبکه مافیای قمار باردیگر این مسئله مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. تجربه سال‌های اخیر نشان داده که فیلترینگ به هیچ عنوان راهکاری سازنده برای مقابله با این سایت‌ها نبوده است. فیلترینگ تلگرام باعث شد تا تقریبا هر کسی از حداقل یک نوع فیلترشکن روی گوشی خودش استفاده کند و به همین‌خاطر اکنون دسترسی به سایت‌های آنلاین قمار بسیار کار راحتی است. اکنون تخمین زده می‌شود بیشتر از ۳۰۰سایت فارسی قمار با درآمدهای میلیاردی در حال فعالیت به‌ویژه از ترکیه و ارمنستان هستند.

فعالیت با دور زدن شبکه بانکی
به‌گزارش همشهری، اکثر فعالیت سایت‌های قمار و الگوریتم و کدنویسی آنها براساس سیستم کلاهبرداری پانزی طراحی شده است. در ترفند پانزی فرد در ابتدا پول و سود خوبی دریافت می‌کند اما در نهایت با امید واهی در دفعات بعدی دچار ضرر مالی هنگفتی می‌شود اما اعتیاد او با سراب بازگشت سرمایه‌اش ادامه دارد. اما مسئله مهم این است که نقل و انتقال پول‌های این سایت‌های قمار ورای اسم دامین یا‌هاست آنها سال‌هاست که در شبکه بانکداری الکترونیکی کشور اما به روش‌های مختلف انجام می‌شود.
   پیش از این بسیاری از سایت‌های قمار درگاه‌های اجاره‌ای پرداخت الکترونیک را در اختیار داشتند. در واقع فردی درگاه پرداخت را از شرکت‌های پرداخت الکترونیک یا پرداخت‌یارها با عنوان کسب‌وکاری موجه دریافت می‌کرد و آن را در اختیار سایت‌های قمار قرار می‌داد و درصدی از تراکنش‌ها را دریافت می‌کرد. مشکل اینجاست که اگر دارنده درگاه بانکی از یک آی‌پی یونیک متصل به درگاه بانکی استفاده کند و آن را میان چندین سایت به اشتراک بگذارد اما درصورتی که بانک‌ها فقط روی آی‌پی حساسیت نداشته باشند و دامین‌ هم بررسی کنند چنین اتفاقی نمی‌افتد.
   با برخوردهای صورت گرفته با اجاره درگاه حالا بسیاری از سایت‌های قمار شبکه مشابه کارت به کارت را روی شاپرک پیاده‌سازی کرده‌اند. در اکثر موارد فرد قربانی برای پرداخت پول مجبور به وارد کردن رمز پویا و دیگر مشخصات کارت خود روی سایت قمار می‌شود و در پشت سایت از اطلاعات کارت قربانی برای کارت به کارت به مقصد کارتی که قربانی نمی‌داند استفاده می‌شود. در اکثر سایت‌ها مقصد این سایت هم کارت‌های اجاره‌ای است که درصدی از درآمد به اجاره‌دهنده کارت داده می‌شود.
   بسیاری از سایت‌های دیگر هم  از حقه خرید ووچر مثل ووچر پارسیگرام، پرفکت‌مانی و... استفاده می‌کنند. این ووچر در حقیقت به نوعی حساب واسط برای قمار است. قربانی به سایت‌ این ووچرها راهنمایی می‌شود و با ساختن حساب مجازی پول را به‌حساب این سایت‌ها ریخته و آنها حساب ووچر آنها را برای شرط‌بندی شارژ می‌کنند.

خیز جدید برای مقابله
واقعیت مشخص اما این است که هر روشی را که درنظر بگیرد در نهایت صاحبان خارج‌نشین سایت‌های قمار در حال استفاده از خدمات شبکه بانکداری الکترونیک کشور و شاپرک زیر نگاه بخش‌های نظارتی و امنیتی آن هستند.
از قدیم یکی از روش‌های مشهور رسیدن به متخلفان پیگیری ردپای پول‌های آنها بوده است. در ایران اما با وجود آنکه سایت‌های قمار سال‌هاست که در حال نقل و انتقال پول در شبکه بانکی هستند تقریبا به‌صورت جدی هنوز از فناوری‌های روز برای رصد فعالیت آنها یا Fraud Detection استفاده نشده است.
در کشورهای دیگر با استفاده از الگوها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی کلاهبرداری‌های مالی و تراکنش‌های مشکوک بسیار سریع شناسایی می‌شوند و در واقع زیرساخت فنی بانک‌ها به‌صورت خودکار از تراکنش‌های غیرعادی جلوگیری می‌کنند.
هرچند بانک مرکزی در بیانیه‌های اخیر خود دو گروه یعنی صاحبان سایت‌ها و قماربازها را ذی‌نفعان این ماجرا معرفی کرده اما واقعیت این است که وسوسه تراکنش‌های بسیار بالا و کارمزد آن مسئله‌ای قابل چشم‌پوشی نیست. اصولا درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیک و پرداخت‌یارها از کارمزد تراکنش است و هر چقدر تراکنش‌های آنها بیشتر باشد ثروت آنها هم بیشتر خواهد شد. شرکت‌های پرداخت‌یار می‌توانند از هر تراکنش یک‌درصد تا سقف ۵هزار تومان کارمزد دریافت کنند. درصورتی‌که کف تراکنش را ۵۰۰هزار تومان حساب کنیم و یکی از سامانه‌ها روزی به‌صورت حداقلی ۵هزار تراکنش را انجام دهد در‌ ماه ۱.۵میلیارد تومان درآمد خالص خواهد داشت.
گفته می‌شود مرکز پژوهش‌های مجلس در حال آماده کردن طرحی است که به این وضعیت با جدی‌کردن برخوردها احتمالا سروسامان می‌دهد.
به‌تازگی با داغ شدن دوباره مسئله این سایت‌ها بانک مرکزی اعلام کرده که از اوایل سال‌جاری با همکاری بانک مرکزی، دادستانی و پلیس فتا آیین‌نامه‌ای تدوین و به شبکه بانکی نیز ابلاغ شده است. مدیر اطلاعات امنیت بانک مرکزی هم گفته که بانک مرکزی امکان شناسایی هوشمند درگاه‌های قمار و شرط‌بندی را فراهم کرده است.
به‌نظر می‌رسد این اقدامات قرار است با گذشت چندین سال از فعالیت سایت‌های قمار سرانجام تا پایان سال به نتیجه برسد. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین این بانک به تازگی درباره طرح‌های «حوزه مبارزه با قمار و شرط‌بندی» گفته است:‌ پروژه‌های بسیار مهمی در این زمینه با همکاری «پلیس فتا» و «دادستانی» در دست اقدام است که این موارد امسال نهایی می‌شود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه