ارسال به دیگران پرینت

کپسول حاوی نمونه‌های سیارک ریگو به زمین بازگشت

سازمان فضایی ژاپن اعلام کرد، کپسولی حاوی نمونه هایی از سیارک «ریگو» صحیح و سالم در بیابانی در استرالیا به زمین بازگشت.

کپسول حاوی نمونه‌های سیارک ریگو به زمین بازگشت

تهران- ایرنا- سازمان فضایی ژاپن اعلام کرد، کپسولی حاوی نمونه هایی از سیارک «ریگو» صحیح و سالم در بیابانی در استرالیا به زمین بازگشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی سی.بی.سی نیوز، مقامات «سازمان فضایی ژاپن» گفتند: کپسولی حاوی نمونه سیارک ریگو که ۲۸۹ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، روز شنبه  پس از جدا شدن از فضاپیمای«هایابوسا۲» ژاپن، در فاصله  حدود ۲۲۰ هزار کیلومتری (۱۳۶ هزار و ۷۰۰ مایل) از زمین، صحیح و سالم در بیابانی در استرالیا فرود آمد.

«یویچی تسودا»  مدیر مأموریت سیارکی «هایابوسا۲» ژاپن، این ماموریت را «رویدادی نادر در تاریخ بشر» خواند. این دومین بار است که مواد بکر و دست نخورده ای مستقیم از یک سیارک به زمین برگردانده می شوند.

کاوشگر «هایابوسا۲» ژاپن که تقریباً به اندازه یک یخچال است، دسامبر سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد و محققان را هنگام نشستن بر روی سیارک «ریگو» (Ryugu) که به شکل الماس و در فاصله ۲۸۹ میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است، هیجان زده کرد. ریگو در زبان ژاپنی به معنی «کاخ اژدها» است. هدف کاوشگر روباتیک هایابوسا ۲، جمع‌آوری اطلاعاتی پیرامون پیشینه‌ منظومه‌ شمسی با مطالعه سیارک ریگو بود.

طبق اعلام سازمان ملی هوا فضای ژاپن و سازمان فضایی این کشور، کاوشگر هایابوسا۲ روز شنبه با موفقیت یک کپسول را به زمین ارسال کرد. این کپسول ۳۸ سانتی متری در فاصله حدود ۱۳۶ هزار و ۷۰۱ مایلی بالای زمین بر فراز محل فرود برنامه ریزی شده خود در نزدیکی وومرا در جنوب استرالیا از کاوشگر هایابوسا ۲ جدا شد.

این کپسول در ساعت ۱۲:۲۹ دقیقه بعداز ظهر شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی به صورت یک گلوله آتشین در آسمان مشاهده شد و در ساعت ۱۲:۳۲ دقیقه بعدازظهر همان روز به وقت منطقه زمانی شرقی، چتر نجات با موفقیت باز شد و جستجوگر جهت، یک سیگنال موج رادیویی از این کپسول دریافت کرد که موقعیت کپسول را نشان می داد.

اندکی بعد کپسول فرود آمد. نقطه فرود این کپسول در ساعت ۱:۰۷ دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی تخمین زده شده است.

ماموریت بازیابی این کپسول حدود دو ساعت طول کشید و ساعت ۲:۴۷ دقیقه بعدازظهر شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی، محققان کپسول و چتر نجات آن را در منطقه برنامه ریزی شده برای فرود، پیدا کردند.

ریگو از آن دسته سیارک‌هایی است که پر از مولکول‌های کربنی است و به‌عنوان ارگانیک شناخته می‌شود. در این میان، احتمال وجود آمینواسیدها که سازنده پروتئین ‌ها هستند، نیز وجود دارد.

علاوه بر مورد فوق، ماموریت هایابوسا ۲، اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که کمک می‌کند از سیاره‌ خود در آینده دفاع کنیم.

ریگو سیارکی به شکل الماس و عرض آن بیش از ۸۰۰ متر است که در مسیر خود به دور خورشید، وارد مدار زمین نیز می‌شود. هرچند قرار نیست این سیارک با زمین برخورد کند؛ اما ممکن است در رابطه با دیگر سیارک ‌های مشابه شاهد چنین سناریویی باشیم.

محققان انتظار دارند این کپسول حاوی مقدار کمی از ماده سیارکی باشد که سال گذشته با هدف کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشاء منظومه شمسی و حیات در زمین جمع آوری شده است. محققان معتقدند سنگ های تشکیل دهنده این سیارک حدود چهار میلیارد سال قدمت دارند.

آنها می گویند، این نمونه ها می توانند «چگونگی پراکنده شدن ماده در اطراف منظومه شمسی، دلیل وجود آن در سیارک و ارتباط آن را با زمین» روشن کنند.

این نمونه ها سال گذشته در ۲ فرود جداگانه کاوشگر هایابوسا ۲ در سیارک ریگو جمع آوری شدند.

در جریان فرود اول، این کاوشگر گرد و غبار این سیارک را جمع کرد و سوراخی را در سطح سیارک منفجر کرد تا مواد اضافی در زیر سطح این سیارک پیدا شود. چند ماه بعد، این کاوشگر به دهانه ای که ایجاد کرده بود بازگشت و نمونه های بیشتری را جمع آوری کرد.

اکنون که کپسول به زمین رسیده است، به زودی نمونه ها پردازش و به ژاپن منتقل می شوند و سپس میان محققان ناسا، سازمان هوا و فضای ژاپن و سایر سازمان های بین المللی تقسیم می شوند. برخی از نمونه ها برای مطالعات در آینده، یعنی زمانی که فناوری پیشرفت بیشتری پیدا کند، کنار گذاشته می شوند.

 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه