ارسال به دیگران پرینت

زندان برای رئیس جمهوری اسبق کره جنوبی به دلیل افترا

"چون دو هوان" یک فعال دموکراسی‌خواه را "دروغگوی پست" و "شیطان" خواند. قوانین "افترا" در کره جنوبی حدود 2 سال زندان و جریمه 4500 دلاری در پی دارد.

زندان برای رئیس جمهوری اسبق کره جنوبی به دلیل افترا

یک دادگاه کره جنوبی "چون دو هوان" رئیس‌جمهور اسبق این کشور را به دلیل افترا به یک کشیش و فعال سابق دموکراسی‌خواه مقصر دانست و او را به 8 ماه حبس تعلیقی محکوم کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، این فعال دموکراسی‌خواه یکی از منتقدان دولت "چون دو هوان" در اوایل دهه 1980 میلادی بوده است.

این سیاستمدار گذشته براساس قانون کره ‌جنوبی باید به 2 سال حبس تعلیقی محکوم می‌شد اما از آنجا که احتمالا این مرد 89 ساله قادر به سپری کردن هیچ زمانی در زندان نیست، حبس تعلیقی 8 ماهه برایش در نظر گرفته شد.

"جونگ جو- جیو" وکیل رئیس‌جمهور اسبقکره‌جنوبی به تماس‌های تلفنی پاسخ نداد و چیزی در مورد تصمیم وی در باره درخواست تجدید نظر مشخص نیست.

دادگاه مورد نظر در شهر "گوانگ‌جو" در جنوب غربی کره جنوبی برگزار شد. بسیاری بر این باورند که در 18 می 1980 و در دوران ریاست‌جمهوری "چون دو هوان"، صدها یا هزاران نفر در قیام شهروندان بومی علیه دولت و از سوی نیروهای پلیس در این شهر کشته شدند. در آن زمان شهر "گوانگ‌جو" با تانک، چتربازان و نیروهای پلیس محاصره شد.

رئیس‌جمهور اسبق به دلیل بی‌اعتبار کردن یک کشیش و فعال اجتماعی کاتولیک به نام "چو چل- هیون" ملقب به "چو بی- او" محکوم شد.

قیام ماه "می" سال 1980 در شهر "گوانگ‌جو"/ سربازان به معترضان شهر "گوانگ‌جو" حمله کردند. دولت در آن زمان از مرگ 200 نفر و گزارش‌های غیر دولتی از مرگ 2000 نفر در این تظاهرات خبر داده‌اند

حبس تعلیقی برای رئیس جمهور سابق کره جنوبی/ دلیل: افترا

"چون دو هوان" در بخشی از خاطرات منتشر شده خود در سال 2017، کشیش و  فعال دموکراسی‌خواه را "دروغگوی پست" و "شیطان" خواند. این کشیش پس از جریان حمله به شهر "گوانگ‌جو" از شلیک هواپیماهای دولتی به مردم  غیرنظامی سخن گفت و اعلام کرد چتربازان و تانک‌ها از هر سو به معترضان غیرنظامی حمله کردند.

کشیش کاتولیک در سال 2016 درگذشت اما قوانین سرسختانه "افترا" در کره جنوبی حدود 2 سال زندان و جریمه 4500 دلاری در پی دارد.

دادگاه روز گذشته اعلام کرد که گزارش های مربوط به شلیک بالگردهای دولتی در دوران ریاست جمهوری دولت "چون دو هوان" را قابل اعتماد می‌داند.

"چون" در سال 1979 در طی یک کودتا ریاست‌جمهوری را به دست گرفت. او در سال 1988 و پس از تظاهرات گسترده علیه دولتش کناره‌گیری کرد.

"چون دو هوان" رئیس‌جمهور  اسبق کره جنوبی در دادگاه دوشنبه (روز گذشته) از اقداماتش معذرت خواهی نکرد و عابران خشمگین کره با تخم‌مرغ به خودرواش حمله کردند

حبس تعلیقی برای رئیس جمهور سابق کره جنوبی/ دلیل: افترا

او در سال 1995 به فنته‌انگیزی، خیانت و رشوه‌خواری متهم شد اما هرگز در دفتر دادستانی حاضر نشد و به جای آن به زادگاه خود سفر کرد. در آن زمان رئیس‌جمهور "کیم یونگ سام" دستور بازداشت او را صادر کرد و او در 3 دسامبر 1995 بازداشت شد.

وی در آگوست 1996 به جرم شورش، خیانت و فساد مجرم شناخته شد. این رئیس جمهور اسبق کره جنوبی در حکم اولیه به اعدام محکوم شد اما از کمی بعد مورد بخشش قرار گرفت و  آزاد شد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه