ارسال به دیگران پرینت

عقب نشینی بهارستانی‌ها با انتقاد سخنگوی شورای نگهبان

بهارستانی‌ها در تعیین شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری حداقل سن را از ۴۵ سال به ۴۰ سال کاهش دادند؛ آن‌هم دقیقا زمانی که سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعیین‌ حداکثر‌ یا حداقل سن برای نامزدی ممکن است در شورای نگهبان رد شود. طرح اصلاح قانون انتخابات زیر نظر شورای نگهبان تهیه شده است و به همین دلیل بیش از آنکه اراده قوه مقننه در طرح جاری و ساری باشد، خواست شورای نگهبان در آن جریان دارد.

عقب نشینی بهارستانی‌ها با انتقاد سخنگوی شورای نگهبان

شرق: بهارستانی‌ها در تعیین شرایط نامزدهای ریاست‌جمهوری حداقل سن را از ۴۵ سال به ۴۰ سال کاهش دادند؛ آن‌هم دقیقا زمانی که سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعیین‌ حداکثر‌ یا حداقل سن برای نامزدی ممکن است در شورای نگهبان رد شود. طرح اصلاح قانون انتخابات زیر نظر شورای نگهبان تهیه شده است و به همین دلیل بیش از آنکه اراده قوه مقننه در طرح جاری و ساری باشد، خواست شورای نگهبان در آن جریان دارد. ازاین‌رو احتمال رد طرح در شورای نگهبان بسیار کم است و حتی ایرادات جزئی هم بلافاصله توسط نمایندگان مجلس که رابطه دوستی با شورای نگهبان را بر اصل انجام وظیفه خود ارجح می‌دانند، اصلاح می‌شود.به‌هرحال با اصلاح شرایط سنی نامزدهای انتخاباتی، فضا‌ برای ورود جوانان به انتخابات باز خواهد شد. البته در متن ابتدایی طرح اصلاح قانون انتخابات حداقل سن ۴۰ سال بود که با نظر نمایندگان مجلس به ۴۵ سال افزایش یافته بود. ابوالفضل ابوترابی در پاسخ به این سؤال که مثلا درباره سن کاندیدا‌ها که منتقدان زیادی داشت، چه اصلاحی صورت گرفته است، گفت: این مورد را بررسی کردیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که حداقل سن ۴۵ و حداکثر ۷۰ برای کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری لازم است. 

وی در پاسخ به این سؤال که مبنای علمی عدد ۴۵ و ۷۰ برای ریاست‌جمهوری مباحث فیزیولوژیک، روانشناختی یا تجربی بوده یا مسائل دیگر، گفت: مبنای ما تصمیم و رأی کمیسیون بود که مورد تصویب قرار گرفت.

این طرح که با انتقادات بسیاری مواجه است در هفته جاری به صحن خواهد آمد. البته بخشی از انتقادات تا‌کنون رفع شده که یکی از آن موارد حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که ۴۵ سال در نظر گرفته شده بود؛ همین حداقل سن مانع ورود برخی از چهره‌های جوان از جمله آذری‌جهرمی یا مهرداد بذرپاش که پیش از این نامشان به‌عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات قرار داشت، می‌شد.

در‌همین‌رابطه چندی‌پیش محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مهم‌ترین عامل عبور کشور از مشکلات کنونی و بقای نظام، به انتقال درست و به‌موقع مسئولیت‌های بین‌نسلی بستگی دارد. متأسفانه انحراف از 30 سال پیش شروع شد و انتقال بین‌نسلی از نسل اول به دوم صورت نگرفت! سپس این انحراف به نسل سوم و چهارم کشیده شد؛ به‌طور‌ی‌که امروز معیار جوان‌بودن را زیر 45 سال تعیین می‌کنند، در‌حالی‌که معیار جوان بودن در دهه اول انقلاب زیر 30 سال بود. نسل اول برای آنکه خودش در قدرت بماند و از ورود نسل دوم جلوگیری کند، مرتب معیار جوان‌بودن را بالا برده است و آنها را متهم به ناتوانی و آماده‌نبودن برای پذیرش مسئولیت‌ها کرده است. بنابراین انبوهی از جوانان انقلاب پشت درهای مسئولیت واقع شده‌اند و مردم از خدمات‌دهی آنها محروم شده‌اند. محدودکردن سن ۴۵ سال در رقابت انتخابات ۱۴۰۰ اشتباه بزرگی است.

با توجه به حجم انتقادات علی حدادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دستور کار هفته پیش‌روی مجلس گفته است: شور دوم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است. در شور دوم اصلاحاتی در این طرح اعمال شد از جمله اینکه حداقل سن برای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری از 45 سال به 40 سال کاهش پیدا کرد. سابقه اشتغال در مناصب نیز از هشت سال به شش سال تقلیل یافت، همچنین تمام استانداران مجاز به ثبت‌نام شدند و شهرداران شهرهای بیش از دو‌میلیون نفر نیز می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس ادامه داد: از سوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است که امیدواریم هر دو موضوع در یکی از روزهای صحن علنی هفته آینده یعنی در روزهای یکشنبه (25 آبان)، سه‌شنبه (27 آبان) و چهارشنبه (28 آبان) مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه