ارسال به دیگران پرینت

نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می‌شود؟

در حالی که تقریبا تمام رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی جو بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ایالات متحده معرفی کرده‌اند، دونالد ترامپ همچنان از پذیرش شکست خودداری می‌کند. کارزار انتخاباتی ترامپ شکایت‌های متعددی را علیه آنچه «تخلفات انتخاباتی» می‌خوانند طرح کرده و کار را به دادگاه‌های ایالتی کشیده‌اند.

نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه زمانی معلوم می‌شود؟

در حالی که تقریبا تمام رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی جو بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ایالات متحده معرفی کرده‌اند، دونالد ترامپ همچنان از پذیرش شکست خودداری می‌کند. کارزار انتخاباتی ترامپ شکایت‌های متعددی را علیه آنچه «تخلفات انتخاباتی» می‌خوانند طرح کرده و کار را به دادگاه‌های ایالتی کشیده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، از سوی دیگر وزیر دادگستری دولت ترامپ هم مجوز تحقیق درباره «تخلفات انتخاباتی» را پیش از تایید نهایی شمارش آرا صادر کرده است.

پرسشی که هم‌اکنون برای میلیون‌ها یا شاید میلیاردها نفر در سراسر جهان مطرح است، اینکه چه زمانی نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده معلوم می‌شود؟

در نظام فدرال ایالات متحده آمریکا، هر ایالتی قوانین ویژه خود برای صدور تاییدیه برگزاری انتخابات را دارد.

آریزونا

مقام‌های محلی ناظر بر انتخابات در آریزونا تا ۲۳ نوامبر فرصت دارند تا نتیجه نهایی انتخابات را در این ایالت اعلام کنند.

پنسیلوانیا

در پنسیلوانیا مقام‌های رسمی برگزاری انتخابات و نظارت بر آن تا ۱۰ نوامبر فرصت داشتند تا نتایج شمارش آراء را تا ۱۰ نوامبر به اطلاع دبیرخانه دادگاه سیستم حقوقی کشورهای مشترک‌المنافع (بریتانیا و مستعمرات سابق و کنونی آن) برسانند. همین مقام‌ها حداکثر تا ۲۳ نوامبر برای صدور گواهی تائید انتخابات فرصت دارند.

نظام حقوقی ایالت پنسیلوانیا، مانند دیگر ایالات آمریکا و بریتانیا بر اساس حقوق عرفی (رویه قضایی) بنا شده است. با این حال، در پنسیلوانیا، دادگاه کشورهای مشترک‌المنافع (commonwealth) یکی از محاکم تجدید نظر و رسیدگی به دعاوی علیه دولت و کارمندان است.

اگر اختلاف میان آرای نامزدهای الکترال نیم درصد یا کمتر باشد، دبیر دادگاه کشورهای مشترک‌المنافع باید دستور به بازشماری آرا را تا ۱۲ نوامبر (روز تنظیم این مطلب) صادر کند. اگر حداقل سه رای دهنده در هر شهری ادعای تخلف انتخاباتی داشته باشند، کار می‌تواند به بازشماری تمام آرا هم منجر شود. به هر حال، تکلیف شمارش آرا باید تا ۲۴ نوامبر مشخص شود و مقام‌های رسمی یک روز بعد گواهی تایید انتخابات را صادر کنند.

میشیگان

مقام‌های محلی در این ایالت باید تا ۱۷ نوامبر کار شمارش و تجمیع آرا به پایان رسانده و نتیجه را تا ۲۴ ساعت بعد برای دولت محلی ایالت، ارسال کنند. مقام‌های محلی برگزاری انتخابات روز ۲۳ نوامبر برای صدور گواهی تائید، جلسه تشکیل می‌دهند. هرگونه درخواست بازشماری آرا یا شکایتی حداکثر باید تا ۴۸ ساعت پس از این جلسه، نزد مقام‌های صاحب صلاحیت ثبت شود.

ویسکانسین

در ایالت ویسکانسین، مقام‌های شهری تا ۱۷ نوامبر برای شمارش آرا فرصت دارد. براساس قوانین ویژه این ایالت کاندیدای شکست خورده می‌تواند در صورت کسب یک درصد از مجموع آرای رقیبش درخواست بازشماری آرا را به مجریان و ناظران انتخاباتی تحویل دهد. این درخواست باید حداکثر تا ساعت ۵ صبح اولین روز کاری بعد از دریافت تمام آرا، ثبت شود. کارزار ترامپ درخواست بازشماری آرا در این ایالت را ثبت کرده است. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و از جمله ان‌بی‌سی، بایدن را به‌عنوان پیروز این انتخابات معرفی کرده اند.

به هر حال، کمیسیون انتخاباتی ویسکانسین باید تا اول دسامبر گواهی صحت انتخابات را صادر کند.

جورجیا

در جورجیا مقام‌های رسمی برگزاری انتخابات و نظارت بر آن تا ۱۳ نوامبر فرصت دارند تا نتایج را به دولت محلی تحویل دهند. دولت محلی تا ۲۰ نوامبر فرصت دارد تا صحت انتخابات در تمام ایالت را تایید کند. در صورتی که اختلاف میان دو کاندیدا کمتر از نیم درصد باشد، نامزد شکست خورده می‌تواند درخواست بازشماری آرا را ثبت کند. این درخواست باید حداکثر تا دو روز کاری پس از صدور گواهی و به وزارت امور داخله دولت محلی تحویل داده شود.

براد رَفنسپرجر، وزیر امور داخلی دولت محلی روز جمعه اعلام کرد انتظار می‌رود در ایالت جورجیا، جایی که بایدن با اختلاف اندکی پیروز شده، بازشماری آرا صورت گیرد.

کارولینای شمالی

در کارولینای شمالی، مقام‌های رسمی برگزاری انتخابات در هر حوزه‌ اخذ رای سیزدهم نوامبر برای تجمیع نتیجه شمارش آرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند. شورای [عالی] انتخابات ۲۴ نوامبر برای صدور گواهی صحت شمارش آرا و انتخابات تشکیل جلسه می‌دهد.

پس از صدور گواهی تایید صحت انتخابات در تمام ایالت‌ها، کار تعیین رئیس جمهوری برگزیده ایالات متحده در چند مرحله تشریفاتی، نهایی می‌شود:

۸ دسامبر: موعد پایانی حل اختلاف‌ها

تمام ایالات باید حداکثر تا ۶ روز پیش از جلسه نمایندگان کالج‌های الکترال، به تمام اختلاف‌ها و شکایات پاسخ داده و تکلیف شمارش آرا را نهایی کرده باشند. در غیر اینصورت، کنگره برای حل اختلاف مجبور به دخالت خواهد شد. به این ترتیب، تمام دادگاه‌های محلی باید رای خود درباره شکایات ثبت شده علیه روند برگزاری انتخابات یا شمارش آرا را تا ۸ دسامبر صادر کنند. اگر احکام محاکم تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نکند، کنگره موظف به پذیرش آن خواهد بود.

۱۴دسامبر: برگزیدگان کالج الکترال به نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می‌دهند

نامزدهای پیروز، در دومین دوشنبه پس از دومین چهارشنبه ماه دسامبر (در این دوره ۱۴ دسامبر) در ایالت‌های خود به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و معاون وی رای می‌دهند. در تمام ایالت‌ها بجز نبراسکا و مین، تمام آرای ایالت به نفع نامزد منتخب نماینده پیروز به صندوق رای انداخته می‌شود.

نمایندگان منتخب کالج الکترال، گواهی صحت انتخابات در ایالت‌های خود را به مقام‌های متعددی از جمله مایک پنس، رئیس مجلس سنا تحویل می‌دهند.

۲۳ دسامبر: رئیس مجلس سنا گواهی تائید انتخابات را تحویل می‌گیرد

مایک پنس باید گواهی رسمی تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را حداکثر تا ۹ روز پس از رای به نامزدهای مقام ریاست جمهوری اعلام وصول کند.

۶ ژانویه: کنگره آرای کالج الکترال را می‌شمارد

در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱، نمایندگان هر دو مجلس کنگره آمریکا برای شمارش ۵۳۸ رای کالج الکترال به ریاست مایک پنس، تشکیل جلسه می‌دهند. مایک پنس در پایان شمارش آرا، نتیجه قطعی انتخابات را اعلام خواهد کرد. هرگونه اعتراض به نتیجه نهایی باید به صورت کتبی و با امضای حداقل یک عضو مجلس نمایندگان و یک عضو سنا، به کنگره تقدیم شود.

۲۰ ژانویه: ادای سوگند رئیس جمهوری منتخب

بیستم ژانویه سال ۲۰۱۲، رئیس جمهوری و معاون منتخب وی با ادای سوگند به عنوان رئیس جمهوری و معاون ایالات متحده برای چهار سال کار خود را آغاز می‌کنند.

 
 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه